مرور

با همکاری یک شرکت دانش بنیان
اولین کلینیک درمان زخم در کشور افتتاح شد
اولین کلینیک درمان زخم کشور به کمک فناوری پلاسمای سرد، در بیمارستان شهید مفتح ورامین با همکاری شرکت دانش بنیان توسعه فناوری پلاسما با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افتتاح شد.
این کلینیک شامل اتاق پانسمان، اتاق پلاسما تراپی و اتاق پزشک متخصص بیماری‌های عفونی است و برای درمان زخم‌های دیابتی، فشاری و زخم بستر با استفاده از فناوری پلاسمای سرد فعالیت می‌کند. این طرح در استان قم و البرز نیز در حال اجرا است.
به گزارش فارس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه آیین افتتاح این کلینیک، گفت: وعده مقام معظم رهبری به کارگیری فناوری هسته‌ای در زندگی مردم بود و مطالعات نتیجه‌گرا در سازمان انرژی اتمی، منجر به افتتاح این قبیل مراکز شده است. حوزه درمان یکی از حوزه‌های کاربرد این علم است و نقش آن در صنعت و محیط زیست نیز بی بدیل خواهد بود. پلاسمای سرد تاکنون در پنج محور به توسعه فناوری کمک کرده که یکی از آن‌ها در حوزه درمانی ‌و بهبود زخم است.

معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد
تهیه و توزیع باکس‌های انتقال ارگان برای نخستین‌بار در کشور
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تهیه باکس‌های انتقال ارگان و توزیع آن بین بخش‌های پیوند اعضا در سراسر کشور به‌منظور حفظ، بقا و افزایش کیفیت اعضای پیوندی خبر داد و گفت: در شش ماه اول سال‌جاری یک‌هزار و 936 پیوند عضو صورت گرفته است.
به گزارش وبدا، دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اهدای عضو یک عمل نجاتبخش و ارزشمند است، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و واحدهای فراهم‌آوری اعضا، میزان اهدای عضو به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.
وی افزود: در شش ماه اول سال 1402، در مجموع یک‌هزار و 936 پیوند عضو صورت‌گرفته که نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد را شاهد بوده‌ایم. فرایند انتقال عضو پیوندی، یک فرایند پیچیده و چندوجهی است که نیاز به همکاری و هماهنگی چندین سازمان دارد.
وی گفت: به‌منظور حفظ، بقا و افزایش کیفیت اعضای پیوندی، مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت برای نخستین‌بار اقدام به تهیه باکس‌های انتقال ارگان و توزیع آن بین بخش‌های پیوند اعضا در سراسر کشور کرده است.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: این باکس‌ها با ثبت درجه حرارت درطول مسیر، از زمان برداشت اعضا از اهداکننده مرگ مغزی تا زمان رسیدن به محل عمل پیوند عضو به گیرنده به کیفیت و بقای عضو پیوندی کمک می‌کند.

یک کارشناس بهداشت:
ماسک‌های جراحی و معمولی
در برابر آلودگی هوا بی‌اثر است
کارشناس بهداشت هوای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ماسک‌های جراحی و سه لایه معمولی در برابر آلودگی هوا بی اثر است و در این شرایط آلودگی هوا، ماسک‌های N۹۵ ،KN۹۵ و FFP۲ کاربرد دارند و می‌توانند ذرات معلق را فیلتر کنند.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهدی کمری افزود: این ماسک‌ها در ۲ نوع بدون دریچه و دریچه‌دار تولید می‌شوند. افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی و زنان باردار قبل از استفاده از این ماسک‌ها با پزشک خود مشورت کنند.
وی با اشاره به افزایش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها، مواجهه با هوای آلوده را باعث افزایش اختلالات تنفسی مانند آسم و برونشیت عنوان کرد و افزود: هوای آلوده بر افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار تأثیرگذارتر است.

بررسی ستون فقرات دانش‌آموزان
 با هوش مصنوعی
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره طرح مطالعاتی جدید این وزارتخانه در زمینه شناسایی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی گروه سنی کودکان و نوجوانان گفت: عکسی عادی و ساده از کودک یا نوجوان تهیه می‌شود تا وضعیت ایستادن و ستون فقرات وی با استفاده از هوش مصنوعی بررسی شود.
به گزارش ایسنا، دکتر کوروش اعتماد افزود: در این طرح که از ابتدای امسال آغاز شده است به بررسی اختلالات عضلانی و اسکلتی کودکان و نوجوانان می‌پردازیم. در واقع می‌خواهیم فراوانی شیوع این اختلالات در این گروه سنی را بررسی کنیم زیرا هر چه این اختلالات در سنین پایین‌تر شناسایی شوند، شانس انجام مداخلات درمانی مؤثر هم افزایش می‌یابد. فاز مطالعاتی این طرح در یک شهر کشور در گروه مذکور انجام شده و نتایج جالبی هم به دست آمده که نیازمند بررسی بیشتر است.
اعتماد ادامه داد: در صورتی که مشخص شود کودک یا نوجوانی مشکلاتی دارد به متخصص ارتوپدی ارجاع داده می‌شود تا برای گام‌های بعدی درمان بررسی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی