«اخت الرضا»؛هنرمندان برسرسفره کریمه اهل بیت(س)
جبارآذین
مدرس ومنتقد سینما وتلویزیون
توجه ، حمایت و پیگیری برخی مسئولان ومتولیان امورفرهنگی وهنری وسینمایی، سبب ایجاد انگیزه و علاقه روزافزون هنرمندان متدین ومتعهد حرفهای وجوانان مستعد برای ساخت آثار تاریخی ودینی و مذهبی و گسترش چشمگیر روند تولید این نوع آثار درقالبهای مستند، داستانی، نمایشی، پویانمایی و فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی درکشور شده و رضایت عمومی بخصوص خانوادهها را بههمراه دارد. با آنکه تولیدات مستند وانیمیشن دراین عرصه، پررنگترازسایرتولیدات هنری مذهبی، جلوه کردهاند ولی به موازات تولید این نوع آثار، تولید فیلم ها وسریالهای سینمایی، داستانی وتلویزیونی هم رشد وارتقا یافته و مسیر صعود را طی میکند. تازهترین اثردینی، مذهبی و تاریخی که این روزها پرده سینماهای کشور رامزین کرده است، فیلم خوب و بامحتوا ومعنامحور «اخت الرضا» ساخته ارزشمند و خوشساخت سید مجتبی طباطبایی است که با یاری جمعی از هنرمندان کاربلد و توانا آن را برای سازمان سینمایی حوزه هنری تولید کرده است. بخش زیادی ازاین اثر در شهرک مجهزسینمایی «نور»که ویژه تولید آثار دینی و مذهبی ساخته شده، فیلمبرداری شده است. شهرک مهمی که بهرغم امکانات فراوان، متأسفانه درحد قابلیتهای فراوانش، مورداستفاده هنرمندان وتولید فیلم ها وسریالهای دینی قرارنمیگیرد. فیلم سینمایی اخت الرضا راوی جذاب وتماشایی و متقن و مستند سفر تاریخی حضرت معصومه (س) ازمدینه به قم است. گرچه این اثرازنظر ژانری بهگونه شخصیت محور خانوادگی و اجتماعی نزدیک است، اما روایتگوییهای تاریخی از فرازهایی از سفر کریمه اهل بیت (س) و رویدادهای فیلم، آن را به آثارتاریخی بیشترمتمایل کرده است. مصطفی نیکزاد در مقام فیلمنامهنویس، پژوهش دامنهداری را برای نگارش آن انجام داده است. انطباق با اسناد تاریخی ومذهبی، وفاداری به رخدادهای تاریخی، خلق شخصیتهای آشنا و باورپذیر وداستانسازی پذیرفتنی، نمایانگر پژوهش و نوشتارخوب فیلمنامه است. تصویرسازیهای مناسب، کارگردانی متفکرانه، فضاسازیها وبازیهای خوب که در خدمت انتقال مضامین فیلم هدایت شدهاند، ازجمله امتیازهای اخت الرضا است. این فیلم مذهبی با مشارکت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مجموعه شبکههای کربلا«عتبه حسینی»ساخته شده وحاصل نگاه وکوشش باورمند سینماگران جوان وبااستعدادی است که کوشیدهاند، برشی از زندگی وسفر و جایگاه والای انسانی، معنوی، عرفانی و اخلاقی بانوی کرامت را به تصویر درآورند و استقبال تماشاگران و دوستداران اهل بیت(ع) و سینما دوستان از این فیلم با محتوا، نشانگر توفیق سازندگان آن است. بعداز فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجیدمجیدی که توانست خانوادههای متدین را به سالنهای سینما بیاورد وسایه سنگین فیلمهای سطحی و بازاری را برای مدتی ازسرسینما کوتاه کند وپیامهای الهی واسلامی فیلم را به نسل جوان منتقل کند، اکنون فیلم اختالرضا آن مسیررا می پیماید وپرچم سینمای معناگرای دینی را دردست دارد. امید که موفقیتهای این فیلم تأثیرگذار، عاملی شود برای تثبیت جریان تولید ونمایش آثاردینی ومذهبی درسینما واین جریان با همت جوانان اندیشمند ومتدین و سینماگران حرفهای ومتعهد ادامه یابد.