صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

دیزنی زیر پرچم اسرائیل
پرستو علی عسگرنجاد با انتشار برشی از تیزر انیمیشن جدید والت دیزنی با عنوان «آرزو» (wish) درباره موضع‌گیری این کمپانی انیمیشن‌سازی در حمایت از قتل عام کودکان غزه متنی نوشته است. در یادداشت او آمده است: «در تمام این هفتاد روزی که اســرائیل مشغول کـشتار کودکان غـزه بود، دیزنی مشغول تبلیغ این انیمیشن بود. در این مدت، ما حتی یک خط، یک عکس، یک استوری سوگواری از دیزنی برای قـتل عام چند هزار کودک فلـسطینی ندیدیم؛ کودکانی که در نهایت تأثر، پیش از شـهادت با بـــمب‌های اســرائیلی، عروسک میکی‌موس را در آغوش یا نقش آن را بر لباس تنشان داشتند؛ حال آن‌که اگر این اتفاق برای اوکراینی‌های چشم‌آبی افتاده بود، احتمالاً هفتاد روز صفحه دیزنی وقف فعالیت‌های صلح‌جویانه می‌شد…! بگذریم. در همان روزهای اول این فاجعه، خبر آمد که دیزنی دو میلیون دلار به اســرائیل کمک کرده!!! من هم در همین صفحه مفصل به آن پرداختم، پس از آن هم بگذریم. حالا اما دیزنی برگ جدیدی رو کرده! دیزنی در تازه‌ترین پستش، تیزر انیمیشن آرزو را به ۲۹ زبان دنیا منتشر کرده. از زبان پرتغالی گرفته تا ماندرین و کره‌ای و لیتوانیایی و اوکراینی در این اثر هست، اما دریغ از یک کلمه عربی! قطعاً با این همه سال دشمنی آشکار که از امریکا دیده‌ایم، انتظار نداریم برای مخاطب فارسی‌زبانی که دهه‌هاست آثار دیزنی را دنبال کرده، پرچم دوستی بلند کنند، چه این‌که فارسی با وجود زیبایی و آسانی بی‌بدیلش، زبان گویش‌وران زیادی در دنیا نیست. حساب عربی اما فرق می‌کند. عربی پنجمین زبان پرکاربرد دنیاست و نزدیک به نیم میلیارد نفر از مردم جهان به آن تکلم می‌کنند و قطعاً نسبت به کره‌ای و ژاپنی و اوکراینی، زبان فراگیرتری است! اما دیزنی ترجیح داده نگاه بالا به پایین خودش را به عرب‌زبانان عالم که از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان ثروتمند محصولاتش هستند، اعمال کند! همان نگاه گاو شیردهی که دیوانه‌ای چون تـرامپ صراحتاً بیانش کرد! تمام نشده! دیزنی نه تنها در این اثر کلمه‌ای به عربی نگفته، بلکه به زبان عبری پرداخته! عربی را با میلیون‌ها گویش‌ورش وانهاده و عبری را که زبان اشغالگران قــاتل دنیاست، برجسته کرده! درست وسط جـنگ خانمان‌برانداز نابرابر صـهیون‌ها با مظلومان فلـسطینی، دیزنی سگ را وانهاده و سنگ را بسته‌ است! آن حمایت دو میلیون دلاری چنان زهر مستقیمی داشت که برای اثبات نـژادپرستی و صـهیون‌پرستی دیزنی، دیگر نیازی به نشانه‌شناسی من و امثال من نباشد. با این حال، این یادداشت را نوشتم که فرداروز، یادمان نرود دیزنی که رسالتش را شادی همه کودکان جهان می‌داند، چطور زیر پرچم قاتلان کودکان فلـسطینی ایستاد.»

نمای آخر پوراحمد به روایت افخمی
بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون با انتشار ویدیویی، مردم را به تماشای اکران آنلاین فیلم «پرونده باز است» آخرین اثر کیومرث پوراحمد دعوت کرده است. در بخشی از صحبت‌های افخمی آمده است: «من این فیلم را دوست دارم و فکر می‌کنم که یک جور وصیتنامه یا جمع همه موضوعات و تم‌هایی‌ است که کیومرث پوراحمد بهشان علاقه داشت و دنبال می‌کرد؛ کار کردن با بچه‌ها، بازیگران خردسال، داستان‌هایی که به مرگ و زندگی، رشد کردن، یاد گرفتن و تجربه کردن زندگی مربوط می‌شود. بعد از مرگ کیومرث پوراحمد و ماجراهایی که در اطراف آن پیش آمد، فکر می‌کنم نمای آخر فیلم خیلی معنادار شده است یعنی همان نمایی که در آن دستی روی دستگیره قرار دارد که در تردید است، این دستگیره را پایین آورد و به زندگی پایان دهد یا پایین نیاورد. این نمای آخر، با توجه به مرگ کیومرث پوراحمد معنادار و ملموس شده است و نشان از درونیات فیلمسازی دارد که همیشه خیلی خوب فیلم می‌ساخت و خودش را بیان می‌کرد. فیلم «پرونده باز است» را ببینید.»

دعوت به حقیقت
مسعود زارعیان پژوهشگر و مستندساز با اشاره به آغاز هفدهمین دوره از جشنواره سینما حقیقت، دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام خود را به تماشای یکی از آثار بخش مسابقه ملی دعوت کرده است. او نوشته: «تکثیر در اسارت» یقیناً از بهترین‌های بخش بلند سینما حقیقت امسال است. دوشنبه (27 آذر) ساعت 19:30 با اطمینان بنشینید و یک فیلم خوب ببینید. «تکثیر در اسارت» به کارگردانی مهدی ایمانی شهمیری داستان تکثیر یوزپلنگ‌ آسیایی است که با کاهش جمعیت‌شان در خطر انقراض قرار گرفته و سازمان حفاظت محیط زیست به تکثیر آنها در محیط اسارت اقدام کرده است.

استقبال بهزاد عبدی از اکران «پالایشگاه»
بهزاد عبدی آهنگساز به پیشواز اکران «پالایشگاه» رفته است. او خبر رونمایی از پوستر این فیلم در آستانه اکران را منتشر کرده است. عبدی آهنگسازی این فیلم را انجام داده است. «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از ۲۹ آذرماه روی پرده سینما ‌می‌رود. این فیلم که نخستین بار در جشنواره فجر چهل و یکم با نام «گل‌های باوارده» به نمایش درآمد، توانست سه نامزدی و دو سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه بصری و جایزه ویژه دبیر جشنواره را از آن خود کند. بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی و نادر سلیمانی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی