سؤال عجیب شستا از وزارت ورزش و جوانان

سرخابی‌ها خریدار پیدا کردند

 با توجه به حساسیت ویژه و پیگیری جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که در حال حاضر 90 درصد آن در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار دارد، باید واگذار شود و هر کدام مالکی مشخص و مجزا داشته باشند تا مشکلی بابت صدور مجوز حرفه‌ای به وجود نیاید و حذف از لیگ قهرمانان آسیا دوباره برای سرخابی‌ها اتفاق نیفتد. وزارت ورزش و جوانان با هماهنگی دولت و سازمان خصوصی‌سازی، سال گذشته 10 درصد از سهام هر دو باشگاه را از طریق بورس به فروش گذاشت که خریداران خُرد وارد معاملات شدند، اما حالا با توجه به پیگیری دوباره AFC، باید مسیر این واگذاری سرعت بگیرد. در این میان، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، سه‌شنبه هفته گذشته در صحبت‌هایی که در تالار شهدای دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران با دانشجویان و اساتید داشت، اعلام کرد: «وزارت ورزش وظیفه‌ای برای تیمداری ندارد، در حالی که سال‌هاست تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس را مدیریت می‌کند، آن هم در شرایطی که قانون اجازه نمی‌دهد حتی یک ریال برای این تیم‌ها هزینه کنیم. البته استقلال و پرسپولیس تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. این اتفاق در حد شعار نخواهد بود و عملیاتی می‌شود و به‌عنوان یک دستاورد بزرگ با راهکارهای سازمان خصوصی‌سازی مدنظر قرار می‌گیرد و یک خدمت بزرگ به ورزش است و باعث می‌شود وزارت ورزش و جوانان به دیگر وظایف اصلی وزارت ورزش بپردازد.»
اما پس از دربی پرحاشیه 102 که با تساوی 1-1 پرسپولیس و استقلال به پایان رسید، خبر جدیدی در راستای واگذاری سرخابی‌ها منتشر شد و سازمان خصوصی‌سازی در بیانیه‌ای از واگذاری 51 درصدی سهام باشگاه‌های استقلال به ارزش 1800 میلیارد تومان و پرسپولیس به ارزش 2100 میلیارد تومان داد. ضمن اینکه معاون اول رئیس‌جمهور نیز نقش اصلی را در این جابه‌جایی مالکیت در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برعهده گرفته است.
طبیعتاً خرید بلوک 51 درصدی برای خریداران خُرد امکان‌پذیر نخواهد بود و در روز 12 دی‌ماه که نوبت اول این آگهی روی تابلوی بورس عرضه می‌شود، باید خریدارانی حضور داشته باشند که هم توانایی خرید عمده سهام را داشته باشند و هم در موضوع اهلیت داشتن و گرفتن تأییدیه که برای دولت حائز اهمیت است، مشکل خاصی نداشته باشند. در این میان، خبر رسید شستا (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی) و پتروشیمی خلیج فارس در این کار پیشقدم شده‌اند و تمایل به مالکیت سرخابی‌ها دارند.

شستا سهامدار ذوب‌آهن است
موضوعی که در خصوص شرکت شستا وجود دارد این است که این مجموعه، حدود 50 درصد سهام ذوب‌آهن را در اختیار دارد و عارف نوروزی مدیرعامل شستا با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان، خواستار تعیین تکلیف در این خصوص شده و با اشاره به ماده 18 اساسنامه فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه «هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند در غیر این‌صورت، تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سؤال خواهند برد» پرسیده با توجه به در اختیار داشتن ۵۰ درصد سهام ذوب‌آهن، آیا می‌توانند سهام باشگاه پرسپولیس را نیز داشته باشند یا خیر. این در حالی است که با توجه به تیمداری شرکت ذوب‌آهن در لیگ برتر فوتبال، می‌توان حدس زد که پاسخ وزارت ورزش به این درخواست منفی خواهد بود چرا که مالکیت مشترک غیرقانونی است و وزارت ورزش و جوانان هم روی همین اصل قصد واگذاری سرخابی‌ها را دارد. در این میان، این سؤال مطرح می‌شود وقتی شرکت شستا و مشاورانش از چنین قانونی مطلع هستند، چه دلیلی دارد که برای خرید پرسپولیس پیشقدم شوند؟ چرا که آنها یا باید سهام ذوب‌آهن را رها کنند یا اینکه قید خرید سهام پرسپولیس را بزنند. شاید آنها با این کار می‌خواهند خود را از جمع خریداران جدا کنند. در این میان، باید دید پاسخ نهایی وزارت ورزش چیست و آیا در روزهای آینده، شرکت‌های دیگری به‌عنوان خریداران جدید این دو باشگاه جلو می‌آیند یا خیر.

 

   خاطیان دربی احضار می‌شوند
در شرایطی که چهار روز از دربی 102 بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال گذشته، همچنان بازار شکایت این دو باشگاه از یکدیگر داغ است. قرار است اعضای کمیته انضباطی فدراسیون امروز با دریافت گزارش ناظر بازی و همچنین بررسی تمامی مواردی که به داخل زمین مربوط می‌شود، به بررسی پرونده این بازی بپردازند. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نیز به مصاحبه و بیانیه‌هایی که دو باشگاه خارج از زمین بازی داده‌اند، ورود کرده و افراد خاطی را احضار خواهد کرد.

 
   شناسایی فرد ناشناس ویدیوی افشاریان
انتشار یک فیلم در فضای مجازی حسابی برای خداداد افشاریان به‌عنوان رئیس کمیته داوران دردسرساز شد، فیلمی که بعد از گل استقلال ثبت شده و یک شخص روی دوش خداداد افشاریان می‌پرد و خوشحالی می‌کند. پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند به نوعی این فرد خوشحالی‌اش را با افشاریان تقسیم کرده و او را استقلالی خطاب کردند! به گزارش طرفداری، حالا مشخص شده این فرد، مهدی نوروزخانی است که معاون حوزه ریاست علی خطیر مدیرعامل استقلال محسوب می‌شود.

 
   ادعای پرسپولیس درباره استقلال
پس از پایان دربی ۱۰۲، موج جدیدی از حواشی در فوتبال ایران ایجاد شد. هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با انتشار بیانیه‌هایی یکدیگر را هدف قرار دادند و کار به شکایت هم رسید‌. حالا باشگاه پرسپولیس با انتشار ویدیویی، مدعی شده آبی‌ها [در این فصل] هشت امتیاز از اشتباهات داوری سود برده اند! این درحالی است که استقلالی‌ها نیز اعتقاد دارند آن تیمی که سود برده، پرسپولیس است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی