صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

حادثه تروریستی راسک؛ تقلای باطل معاندان

دست توطئه‌ دشمنان در تقلا برای پیش بردن پروژه ناامن‌سازی شرق کشور بار دیگر از آستین گروهک تروریستی موسوم به «جیش العدل» بیرون آمد. حمله مسلحانه نیمه‌شب جمعه به مقر انتظامی شهرستان راسک که به شهادت 11 مأمور انتظامی و البته به هلاکت رسیدن تعدادی از تروریست‌ها در جریان درگیری منجر شد، قطعه دیگری از پازل بی‌سرانجامی بود که دشمنان ایران و جریان‌های معاند تجزیه‌طلب و برانداز در سایه وقایعی که در پاییز سال گذشته رخ داد، آغاز کردند و حالا با وجود ناکامی آن نقشه شوم برای بی‌ثباتی کل کشور، هر از گاه در سیستان و بلوچستان و بعضی از نقاط مرزهای غربی در اقدامات ایذایی خود دنبال می‌کنند. ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان به عنوان حربه‌ای برای ضربه زدن به تمامیت ارضی ایران اگر چه سابقه‌ای طولانی دارد اما موج اخیر آن را باید از آشوب‌های سال گذشته که با حمایت و تحریک ضمنی برخی عوامل داخلی در همراهی با جریان‌های تروریستی تجزیه‌طلب ردیابی کرد؛ تحرکات امنیتی که در آشوب پاییز 1401 زاهدان و برخی دیگر از شهرهای استان را به یکی از مراکز بروز ناامنی تبدیل کرد.
پروژه‌ای که اگر چه در مقابل خواست اکثریت مردم مدافع کیان ایران و نظام جمهوری اسلامی شکست خورد اما تلاش می‌شود با اقدامات تروریستی و تحرکات پراکنده ادامه پیدا کند. تنوع قومی و مذهبی اگر چه یکی از نقاط قوت و برتری جامعه ایران است، اما به حربه‌ای برای سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه برای ایجاد تفرقه و سامان دادن به گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است. گروهک تروریستی جیش الظلم که با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی منتسب به خود مسئولیت اقدام تروریستی جمعه‌شب شهرستان راسک را رسماً بر عهده گرفته یکی از اذناب همین برنامه دشمنان است. این گروهک از حدود 12 سال پیش پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و انهدام گروهک جندالله سربرآورد و فردی به نام عبدالحمید ملازاده اهل راسک و مشهور به صلاح‌الدین فاروقی سردمداری آن را بر عهده دارد، خاک پاکستان و مناطق مرزی این کشور در مرز ایران را به مقری برای اقدامات تروریستی خود تبدیل کرده است. با وجود این، تلاش برای ایجاد و تشدید شکاف مذهبی- قومی و تبدیل برخی محرومیت‌های تاریخی استان به بهانه‌ای برای جذب عمال و فریب‌خوردگان این گروهک‌ها متأسفانه در سال‌های اخیر با اهمال و بعضاً حمایت چهره‌هایی همراه شد که بالعکس توقع می‌رفت در مقابله با این روند تلاش کنند.
این وضعیتی است که با تأسف باید گفت، حتی در مواجهه و واکنش روز گذشته عبدالحمید ملازهی امام جماعت مسجد مکی به عنوان یکی از افراد صاحب نفوذ استان به واقعه راسک هویدا بود. جایی که او در بخش کوتاهی از خطبه‌ها به ابراز نگرانی نسبت به این واقعه و تسلیت به بازماندگان اکتفا کرد و به شهادت متنی که در کانال رسمی تلگرامی دفترش منتشر شد، خبری از محکوم کردن اقدام تروریستی و موضع‌گیری علیه عاملان و مسببان در آن نبود. موضع‌گیری ناقصی که به نظر می‌رسد در قالب مواضع حاشیه‌ساز و مطلوب بیگانگان زعیم مسجد مکی در بیش از یک سال اخیر دور از انتظار نبود  ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان و یکی از اهداف مهمی که معاندان ایران از دامن زدن به آن دنبال می‌کنند، تلاش برای ایجاد چرخه باطلی از محرومیت و جلوگیری از به ثمر نشستن برنامه‌های محرومیت‌زدایی است. ناامن‌سازی سیستان و بلوچستان در حالی از سوی  دشمنان ایران دنبال می شود که دولت در طرح‌ها و مصوبات متعددی همچون مصوبه اخیرالتصویب توسعه سواحل مکران، برنامه راهبردی توسعه بندر چابهار و نظایر آن، توسعه اقتصادی استان و محرومیت‌زدایی از آن را پیگیری می‌کند.  اقدام دولت برای تقویت اقتصاد شهروندان بلوچ و سیستانی از طریق راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی یکی از همین برنامه‌ها بوده است که به نظر می‌رسد تقلای دشمن برای فعال نگاه داشتن گروهک‌های تروریستی در منطقه و ناامن‌سازی شهرهای مرزی بی‌ارتباط با آن نیست. هر چند ارتزاق جریان‌های مبتنی بر تجزیه‌طلبی از توسعه‌نیافتگی و محرومیت استان، ریزه‌خواری شومی است که با مجاهدت نیروهای امنیتی اطلاعاتی و حضور تمام‌قد نیروهای نظامی و انتظامی کشور پایان خواهد یافت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی