صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

لاف در غربت «ام آی 6»
 خبر اول اینکه، رئیس «ام‌ آی۶» به تازگی ادعایی درباره توان اطلاعاتی و امنیتی این سازمان جاسوسی مطرح کرده که فقط ایرانی‌ها می‌دانند این اظهارات، چیزی بیش از لاف در غربت نیست. ریچارد مور در اظهارنظری در رقابت اطلاعاتی با روسیه، از شهروندان این کشور دعوت کرد که برای انگلیس جاسوسی کنند.  وی برای اطمینان بخشی نیز مدعی شد که «ما همکاری مردم روسیه را با دقت و پنهانکاری حرفه‌ای مدیریت خواهیم کرد که سازمان ما به خاطر آن مشهور است. اسرار آنان نزد ما همیشه پنهان خواهد ماند.»
این ادعا مبنی بر اینکه اسرار جاسوس‌ها نزد ما همیشه پنهان خواهد ماند، درحالی مطرح شده است که این سازمان جاسوسی، به تازگی یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های خود را در نبرد اطلاعاتی با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی متحمل شد.  رصد، شناسایی، پیگیری، بازداشت و درنهایت اعدام علیرضا اکبری جاسوس بزرگ و مهره گرانقیمت انگلیس در ایران، ضربه هولناکی به حیثیت و توانایی این سازمان وارد کرد.
این ضربه نشان داد که به رغم ادعاهای بسیار، «ام‌ آی۶» نه تنها قادر به حفاظت از جاسوس‌های خود نیست، بلکه توانایی این سازمان، دیگر مانند 100 سال گذشته نیست که می‌توانست با برخی عملیات‌ها، نقشه خاورمیانه را تغییر دهد.
در بیانیه وزارت اطلاعات در دی ماه سال گذشته، با اشاره به اینکه با شناسایی و دستگیری علیرضا اکبری حیثیت و اعتبار مدعی قدیمی‌ترین سرویس جاسوسی نزد افکار عمومی و سازمان‌های اطلاعاتی جهان و برای سایر جاسوس‌های آن دستگاه اطلاعاتی؛ فروریخته، اتفاقاً به ادعای این سازمان مبنی بر حفاظت از جاسوس‌ها هم اشاره شده بود.
در بخش دیگری از این بیانیه، با طرح این سؤال که آیا انگلیس چنان که ادعا می‌کند صاحب امن‌ترین شبکه جاسوس‌ها است که هیچ وقت شناسایی و مجازات نخواهند شد؟ آمده بود: اطلاعات واصله از درون سرویس جاسوسی انگلیس نشان می‌دهد، این بحران ماهیت وجودی و کارکردی دستگاه اطلاعاتی انگلیس را زیر سؤال برده‌ است.
بنا به تأکید وزارت اطلاعات، این پیروزی به قدری بی‌سابقه بود که مایه‌ حیرت آگاهان و صاحبنظران امور اطلاعاتی شده و در همین مدت کوتاه از رسانه‌ای شدن موضوع، درخواست‌های متعددی برای تشریح تجارب این پرونده از سوی برخی سرویس‌های اطلاعاتی دریافت شده است.
 
 طعنه زنی به دولت با اطلاعات غلط!
 دست آخر اینکه،  به نظر می‌رسد استقبال بی‌نظیر و باشکوه مردم البرز از رئیس‌جمهور و کاروان همراه برخی  اصلاح‌طلبان را نگران کرده است؛ نشانه این نگرانی، نعل وارونه و طعنه‌های ضدمردمی عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به سفرهای استانی دولت مردمی است.
عبدی در این طعنه، نوشته که «سخت‌ترین کار برای یک مسئول که انرژی فکری زیادی هم می‌برد، نشستن در جلسات سیاستگذاری است و سفر راحت‌ترین کار آنان است.»
به نظر می‌رسد نویسنده این اظهارنظر، اساساً از اخبار دولت به دور است و احتمالاً نهایت تلاشش برای پیگیری این اخبار، گروه‌های واتساپی با حضور سایر همسن‌وسالان خود است.
این‌گونه اظهارنظرها بیش از آنکه عمق جناح‌گرایی ستون‌نویس روزنامه اعتماد را عیان کند، نشان می‌دهد که وی از جلسات متعدد کاری و تصمیم‌گیری که با حضور کارشناسان تراز اول کشور و به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، آگاهی ندارد. و البته نمی‌داند که برخلاف دولت مورد حمایت او، در این دولت اگر طرحی در استانی، مثلاً همین البرز اجرا یا افتتاح می‌شود، حاصل این جلسات و محصول بررسی‌های کارشناسی است.
گذشته از این، همان‌طور که رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده است، این جلسات، نافی حضور در استان‌ها و دیدار و ملاقات با مردم و شنیدن حرف‌های آنان نیست. اتفاقاً این نگاه خودنخبه‌انگاری برخی مرکزنشینان است که باعث ایجاد شکاف میان دولت و ملت می‌شود.
نمی‌توان این واقعیت را هم از نظر دور داشت که گویا اصلاح‌طلبان دلشان برای دولت خسته حسن روحانی که از سعدآباد و پشت مانیتور، کشور را مثلاً اداره می‌کرد، تنگ شده است. اما همان‌طور که آیت‌الله رئیسی بارها اعلام کرده‌، دولت حاضر است طعنه‌هایی از این دست را به جان بخرد، اما بار سنگین سفرهای استانی را تحمل کند تا مردم ببینند که قرار نیست دولتمردان، فقط با نشستن در مرکز و صرفاً از طریق گزارش‌های مدیران استانی، درباره آنان تصمیم بگیرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی