در حافظه موقت ذخیره شد...
محمدرضا اصلانی:
در تلاشم وجوه شاعرانه این جهان را کشف کنم
محمدرضا اصلانی، کارگردان فیلم «جام حسنلو» بااشاره به تاریخچه این مستند از ایده تا ساخت گفت: «نباید به اشیا تصوری همچون برده داشت. چراکه این جام زنده است و سخن خاموشی دارد که باید کشف شود.» کارگردان فیلم «شطرنج باد» در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه اصولاً به امید و ناامیدی اعتقادی ندارد، گفت: «جهان دائماً در حال تغییر است و اخلاق باید خود را به صورت منظم با شکل جدید جهان تطبیق دهد. توصیه میکنم فراسوی امید و ناامیدی حرکت کنید و فقط به فکر عملی خلاق و سازنده باشید، حتی اگر آن عمل اشتباه باشد. انسان تنها موجودی است که اشتباه میکند و هنگامی که مرتکب اشتباه میشود، یعنی هنوز زنده است انسان تنها موجودی است که اشتباه میکند و خود را به سمت ناشناختهها پرتاب میکند. اگر در چاله بیفتید بهتر از حرکت در مسیری مستقیم است. راه صاف برای افرادی است که راه رفتن بلد نیستند. راه رفتن برای افرادی است که به بیراهه میروند و باید این نکات را آموخت.»
اصلانی با بیان اینکه از نظر من انسان جام اصلی است و این موضوع در فیلم وجود دارد، بیان داشت: «نزدیکی این تصاویر اسطورهای که روایتی داستانی دارد و نزدیک کردن آن به دوره نزدیک به منصور حلاج، اتفاق ویژهای است. هر لحظه از این فیلم به نکاتریزی اشاره دارد.»
عطارپور با بیان اینکه اغلب اوقات شرایط ساخت فیلم فراهم نیست، بیان داشت: «زندهیاد سینایی فیلمهای مختلف پرتره مخصوصاً درباره نقاشهای مختلف ساخته بود. خود او به نقاشی علاقهمند بود و همه این فیلمها را کارگردانی کرده بود تا بتواند فیلم اصلی خود درباره «رضا عباسی» را بسازد. سینایی بیستسال در پی ساخت آن فیلم تلاش کرد و با حسرت ساختهنشدن اثر موردعلاقهاش از دنیا رفت. آقای اصلانی مایل هستند فیلمی درباره مولانا بسازند اما هیچ حمایتی از او صورت نمیگیرد. «جام حسنلو» فیلم یک جوان بیستوسه ساله است و بدون آنکه تمایزی میان سینمای داستانی و مستند قائل شوم، از نظر من «جام حسنلو» یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.» برنامه «شبهای مستند موزه سینمای ایران» با همکاری انجمن تهیهکنندگان مستند سینمای ایران، سهشنبه هر هفته ساعت ۱۷ در سالن فردوس برگزار میشود.