داریوش ارجمند:

هنر باید در معرض عموم قرار گیرد نه در پستوی خانه‌ها


فرهنگی/ آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولدین آبان و آذرماه با حضور سیدمحمد هاشمی قائم‌مقام وزیر و معاون امور حقوقی و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین حضور بیش از 80 هنرمند در باغ زیبا برگزار شد.
برگزاری یک رویداد هنری برای پیشکسوتان
سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به حاضران این برنامه با توجه به حضور آقای هاشمی قائم‌مقام وزیر فرهنگ، به برخی از مسائل و مشکلات این مؤسسه اشاره کرد و خواستار حمایت مسئولان این وزارتخانه از هنرمندان و این مؤسسه شد.
او در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد که حدود یک‌ماه قبل در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و در این باره گفت: «این نمایشگاه توفیق بزرگی برای مؤسسه بود که با حضور 110 هنرمند پیشکسوت برگزار شد و منجر به شکل‌گیری یک رویداد هنری در حوزه پیشکسوتان بود. ما در این نمایشگاه بیش از 220 اثر را به نمایش گذاشتیم.»
داریوش ارجمند دیگر سخنران این مراسم نیز به برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و تأکید داشت: «هنر، باید به میان مردم برود و در معرض دید آنها قرار بگیرد.» او در ادامه افزود: «در طول تاریخ کسانی که متمول بودند، همیشه از هنر حمایت کردند. این افراد برخلاف مجموعه‌داران، هنر را نخریدند تا در گنجه خانه خود نگهداری کنند، بلکه هنر هنرمندان را خریداری و آن را بین مردم عرضه کردند.»
ارجمند به حمایت مشاغل دولتی و غیردولتی از آثار هنرمندان اشاره کرد و گفت: «زمانی بانک‌ها و برخی مشاغل به این موضوع توجه بسیاری داشتند و آثار هنرمندان را خریداری می‌کردند و بر روی دیوار مغازه‌ها این آثار تماشایی بود. اما در حال حاضر این نگاه کمرنگ شده و امیدوارم این اتفاق بار دیگر تکرار شود.»
او افزود: «بردن هنر به میان مردم، کار والایی است. امیدوارم هنرمندان آثار خود را حبس و زندانی نکنند و به مردم عرضه دارند تا هنرشان دیده شود چرا که هنر بدون مردم و نگاه آنها، مساوی با هیچ است. به عنوان مثال اگر من هنری داشته باشم و آن را در گنجه خانه‌ام، قرار بدهم، نشان از ضایع کردن هنر است.»
رئیس هیأت‌مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، ضمن گلایه به کم‌توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: «هنرمندان پیشکسوت بیش از اینکه ذیل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت باشند، ذیل وزارت گردشگری قرار می‌گیرند. از این رو باید تعامل بیشتری میان هنرمندان و این وزارتخانه صورت بگیرد.»
در پایان این مراسم با حضور سیدمحمد هاشمی قائم‌مقام وزیر و معاون امور حقوقی و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، داریوش ارجمند و انسیه شاه‌حسینی، از هنرمندان متولد آبان و آذر تکریم و تجلیل به عمل آمد.
علی‌اکبر بنی‌اسدی، عباس جهانگیریان، کمال‌الدین شاهرخ، ناهید امیریان، محمد ابهری، نوروز رسولی، تاج‌بخش فناییان، محمود اکرامی، فضل‌اله توکل، طاهر شیخ‌الحکمایی، سوسن مقصودلو، سعید امیرسلیمانی، منصور خلج، سیدمحمود صنعتی، مهدی طوسی، صدیقه پاک‌بین، محمدرضا بهارناز، قاسم فرجی، مصطفی محدثی‌خراسانی، محمد نگینی، سیدحمید ساسانی، حسن فیضی‌راد، ابوالقاسم خورشیدی، عطا‌اله ذی‌نوری، راضیه تجار، محمدعلی بنی‌اسدی، مهین‌دخت میهن، خسرو عمارلویی، شمسی فضل‌الهی، مظفر طاهری، عشرت سیروس، ناصر نوروزی‌منش، عباس ملکی، سعید صادقی، مرتضی یوسف‌دوست، اسماعیل آذر، حمیدرضا عاطفی، اسداله تابع‌منش، سیدمحسن آقانباتی، علیرضا عابدی، زهره بزرگ‌مهری، اسداله یکتا، بهرام شاه‌محمدلو، آزیتا لاچینی، اصغر همت، هرمز سیرتی، کاظم بلوچی، ابوالفضل صادقی‌نژاد و سیدعلی‌محمد صنعتی از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی