صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بازی شماره 102 پرسپولیس و استقلال از راه رسید

دربی جهانی در پایتخت ایران

حامد جیرودی
خبر‌نگار

باز هم یک دربی دیگر از راه رسید. دیدار شماره 102 پرسپولیس و استقلال که از ساعت 16:15 امروز در ورزشگاه آزادی تهران آغاز می‌شود و بدون شک مهم‌ترین مسابقه باشگاهی فوتبال ایران است. بازی ای معوقه از هفته پنجم لیگ برتر که در هوای بارانی برگزار خواهد شد. مسابقه‌ای که هم برای هواداران دو تیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هم نگاه دیگر علاقه مندان به فوتبال ایران در سراسر دنیا را به خود جلب می‌کند و اینکه یحیی گل محمدی سرمربی سرخپوشان گفته: «دربی یکی از مهم‌ترین بازی‌های جهان است» حرفی به گزافه نیست. چرا که در آماری که در سال 1394 منتشر شد، شهرآورد تهران در رده 24 جهان قرار گرفت و حالا هم اگرچه رنکینگ جدیدی در این باره منتشر نشده اما قطعاً رسانه‌ها در فوتبال آسیا و جهان، نگاه ویژه‌ای به این مسابقه دارند. ضمن اینکه این مسابقه برای اولین بار با کمک داور ویدیویی و البته با حضور هواداران خانم برگزار خواهد شد که آن را نسبت به دربی‌های قبلی متمایز کرده است.
 
شرایط سرخابی‌ها
پرسپولیس در حالی در این مسابقه به میدان می‌رود که در این فصل نتوانسته اقتدار گذشته‌اش را داشته باشد. قرمزها که در فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شدند و با برتری برابر استقلال در فینال جام حذفی، قهرمانی این رقابت‌ها و به طور خودکار قهرمانی سوپرجام فوتبال ایران را به دست آوردند، در این فصل چندان موفق ظاهر نشده‌اند. سرخ‌ها در شش بازی پیاپی در لیگ و آسیا از رسیدن به پیروزی بازماندند که با شکست پرسپولیس مقابل الدحیل به صعود نکردن این تیم به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا منجر شد. با این حال، شاگردان گل محمدی در بازی آخرشان که در هفته دوازدهم لیگ برتر برگزار شد، موفق شدند برابر هوادار به پیروزی خفیف 1- صفر دست پیدا کنند تا با 20 امتیاز در رده چهارم جدول قرار بگیرند و حالا امیدوارند با برتری در این دربی، هم رقیب سنتی شان را در یک بازی شش امتیازی شکست دهند و هم اختلاف شان را با صدر کمتر کنند اما آنها حالا باید برابر استقلالی قرار بگیرند که با 24 امتیاز صدر جدول را در اختیار دارد. شاگردان جواد نکونام اگر چه پیش فصل پرحاشیه‌ای را تجربه کردند که به تغییرات مدیریتی در این تیم هم منجر شد، اما در داخل زمین موفق بودند و توانستند با کسب امتیازهای لازم در رده نخست قرار بگیرند. البته آبی پوشان پایتخت در چهار بازی اخیر خود در لیگ برتر، تنها در یک بازی به پیروزی رسیده‌اند و سه تساوی بیرون از خانه داشته‌اند که باعث شده شش امتیاز را از دست بدهند. استقلال پس از تساوی با ذوب آهن، در آخرین مسابقه‌اش هم برابر فولاد به تساوی بدون گل دست یافت و حالا به دنبال این است که پرسپولیس را شکست دهد تا هم جبران شکست‌های فصل گذشته‌اش برابر این تیم را کرده باشد و هم جایگاه اولی‌اش را حفظ کند.
 
مصدومان و غایبان
پرسپولیس در این فصل با انبوهی از مصدومیت‌ها مواجه بوده و بازیکنان مختلفی را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داده است. مرتضی پورعلی گنجی و یاسین سلمانی، نمونه‌ای از این بازیکنان هستند که رباط داده‌اند و فصل را تقریباً از دست داده‌اند. به این جمع باید وحید امیری را هم اضافه کرد که مدت هاست دور از میادین به سر می‌برد. او به این مسابقه نرسید و حضور در جام ملت‌های آسیا را هم از دست داد تا احتمالاً در نیم فصل دوم به جمع سرخپوشان بازگردد. امید عالیشاه کاپیتان قرمزها هم گاه و بیگاه مصدوم بوده و بازی‌هایی را از دست داده است اما به گفته یحیی به این مسابقه می‌رسد و می‌تواند به میدان برود. در استقلال هم دست نکونام در بازی‌های اخیرش تا حدودی بسته شده. چرا که محمدحسین مرادمند مدافع این تیم مصدوم شده و در این دربی هم غایب خواهد بود. در این شرایط، ایمان سلیمی دیگر مدافع استقلال هم در بازی با فولاد از ناحیه چشم و کشاله ران دچار آسیب‌دیدگی شد و اعلام شد به این بازی نمی‌رسد و باید دید در نهایت او در این مسابقه به میدان خواهد رفت یا خیر.
 
ستاره‌های تأثیرگذار
در پرسپولیس، علیرضا بیرانوند بدون شک یکی از مهم‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌رود. دروازه‌بان ملی‌پوشی که در فصل نقل و انتقلات تا آستانه پیوستن به استقلال هم پیش رفت و مذاکره‌اش با آبی‌ها سر و صدای زیادی را به راه انداخت اما در نهایت در این تیم ماندنی شد و حالا هم با شش کلین شیت در رده دوم بهترین دروازه‌بان‌های این فصل قرار دارد. در خط دفاع این تیم هم گئورگی گولسیانی و محمدحسین کنعانی زادگان جزو مهره‌های اصلی پرسپولیس به شمار می‌روند و در خط هافبک هم سروش رفیعی و میلاد سرلک حضور دارند. ضمن اینکه مهدی ترابی و سعید صادقی وینگرهای تهاجمی این تیم را تشکیل می‌دهند و در خط حمله قرمزها نیز شهاب زاهدی حضور دارد که پس از محرومیت در بازی قبل دوباره در ترکیب این تیم قرار خواهد گرفت. در استقلال هم، سید حسین حسینی کاپیتان این تیم حضور دارد که در این فصل هفت کلین شیت داشته و در صدر بهترین گلرها قرار دارد. در این بازی، احتمالاً روزبه چشمی به خط دفاع خواهد رفت و در خط هافبک آبی‌ها هم بازیکنانی مانند آرش رضاوند و مهدی مهدی‌پور حضور دارند. کوین یامگا بازیکنی است که نکونانم روی درخشش او در این بازی حساب باز کرده است و در خط حمله آبی‌ها هم احتمالاً گوستاوو بلانکو در کنار مهرداد محمدی قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی