صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ایران در ایران

کشت بدون خاک در اولویت اقتصاد دریا محور گیلان
رشت- مدیرکل شیلات گیلان بر بهره‌گیری از ظرفیت دریا در کشتاب ورزی (کشت بدون خاک) تأکید کرد و افزود: با گسترش حوزه کسب و کار دریا محور و استفاده از ظرفیت‌هایی که در این حوزه برای هفت استان وجود دارد شیلات گیلان از سال گذشته برای استفاده مناسب از آب دریا ۲ اَبَر پروژه تعریف کرد.
کوروش خلیلی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های دریا محور، گفت: یکی از این طرح‌ها که با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود فعال کردن بندرکیاشهر است که برای این پروژه برنامه‌ریزی هشت تا ۱۰ ساله انجام شده و فعالیت‌های مؤثر شیلاتی در دست انجام است.
مدیرکل شیلات گیلان افزود: هم‌اکنون در استان یک بندرصیادی در شهرستان بندرانزلی فعال است اما باید تعداد این بنادر به سه برابر ظرفیت موجود افزایش یابد تا علاوه بر اشتغالزایی در تولید نیز تحول ایجاد شود.
خلیلی از ایجاد شهر ماهیان خاویاری یا بلوگا سیتی نیز خبر داد و افزود: این طرح یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ استان گیلان است که به لحاظ توجیه اقتصادی آن نیز مورد بررسی و تأیید کارشناسان قرار گرفته است؛ طرح در مسیر پایانه صادراتی قرار گرفته و درآمد ناخالصی که درحوزه تولید ماهیان خاویاری ایجاد می‌شود تولید آن را توجیه می‌کند.

بهره برداری از راه آهن شهرکرد
تا پایان دولت سیزدهم
شهرکرد - معاون ساخت و توسعه راه آهن، فرودگاه و بنادر کشور گفت: راه آهن شهرکرد - مبارکه تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد. عباس خطیبی در سفر به شهرکرد گفت: با بهره برداری از این شبکه ریلی بیست و پنجمین مرکز کشور به راه آهن متصل می‌شود.
وی افزود: این طرح یکی از طرح‌های اولویت دار است که هم اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خطیبی گفت: هم اکنون خط ریلی سنندج -همدان و بستان آباد -تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر به بهره برداری رسید.

ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی
در دولت سیزدهم
یاسوج - دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن گفت : تاکنون ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم ساخته و تحویل شده است و ۱۳۰ هزار واحد دیگر تا پایان این دولت، تحویل خواهد شد.
 روح الله اکبری در یاسوج افزود : از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در اراضی دولتی ۹۹ ساله اجرا می‌شود که از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در شهر‌ها و ۶۰۰ هزار واحد در شهرها و شهرک‌های جدید ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: حدود ۸۰۰ هزار واحد در روستا‌ها، ۶۰۰ هزار واحد در حوزه‌ بازآفرینی شهری و ۸۰۰ هزار واحد هم  در اراضی خودمالکی اجرا می‌شود.
دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن گفت: از مجموع این چهار میلیون واحد در این چهار بخش، عملیات ساخت بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد انجام شده است.

اشتغالزایی برای 20 هزار نفر با افتتاح طرح‌های عمرانی جدید در گلستان
گرگان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: ارزش طرح‌های عمرانی و اقتصادی قابل بهره‌برداری در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به گلستان ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است که راه‌اندازی آنها برای ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.
علیرضا نورانی اظهار کرد: در این سفر ۴۴ طرح عمرانی و ۱۸ هزار طرح اقتصادی (کوچک‌ و بزرگ‌) افتتاح می‌شود که حوزه‌های آب و فاضلاب ۳۰ هزار میلیارد ریال، انرژی ۲۲ هزار میلیارد ریال، ارتباطات ۱۰ هزار میلیارد ریال، حوزه راه ۴۸ هزار میلیارد ریال، کشاورزی ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و مسکن با ۲۸ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را در بخش طرح‌های عمرانی قابل ‌افتتاح به خود اختصاص داده‌اند.
نورانی به افتتاح طرح‌های اقتصادی با ارزش ۸۷ هزار میلیارد ریال در دومین سفر رئیس‌جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها مربوط به بخش‌های مختلف امنیت غذایی، دارویی و معرفی صنایع تبدیلی، گام مهمی در راستای تحقق شعار سال است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان همچنین از شناسایی اقدامات منتهی به افزایش تولید ناخالص داخلی در استان خبر داد و گفت: رویکرد حاکم بر برنامه پیشرفت گلستان، افزایش سطح تولید و خدمات با اولویت حفظ توان سرزمینی و الزامات زیست‌محیطی است که آثار آن در احیای خلیج گرگان، مقابله با بیابان‌زایی و اجرای طرح‌های آبخیزداری مشاهده می‌شود.
به گفته وی، شهرک صنعتی یک‌هزار هکتاری اترک، بازگشت پنبه به سبد تولیدی استان در بخش کشاورزی و توجه به حوزه‌های آب و انرژی می‌تواند بهبود وضعیت اقتصادی و امیدواری برای داشتن جامعه‌ای پویاتر را برای گلستانی‌ها به همراه داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی