صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

جشن احیای 185 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان با اشتغالزایی 6 هزار نیروی کار برگزار شد

چراغ 90 درصد واحد‌های تولیدی البرز روشن است

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

اگرچه تولید و صنعت با نام استان البرز گره خورده اما در سال‌های اخیر کمبود و محدودیت واردات مواد اولیه، بالا رفتن قیمت‌ها، واردات بی‌رویه کالای قاچاق، فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات، کمبود نقدینگی و مشکلاتی از این دست باعث زمینگیر شدن و تعطیلی 35 تا 40 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی این استان شده است. در این شرایط با تأکید و حمایت دولت، جهاد احیای واحد‌های تولیدی در این استان شکل گرفت و باعث شد با رفع موانع تولید، دوباره چراغ 84 تا 90 درصد صنایع البرز روشن شود. مسئولان استان البرز در گام نخست با شناسایی واحدهای نیمه‌فعال و راکد به بررسی نیازهای دقیق و کارشناسانه آنها پرداخته و در نهایت موفق شدند طی مدت حدود 2 سال (فروردین 1400 تا آذرماه 1402) حدود 90 صنایع تعطیل را به چرخه تولید بازگردانند و جشن احیای ۱۸۵ واحد راکد تولیدی و صنعتی را با حضور رئیس‌جمهور و همزمان با دومین سفر استانی هیأت دولت به این استان برگزار کنند.رئیس‌جمهور در این مراسم احیای واحدهای تولیدی و صنعتی استان با اشتغالزایی برای ۶ هزار نیروی کار را مایه خوشحالی و ایجاد امید دانست و گفت: باید این روند در تمام استان‌ها ادامه داشته باشد تا نتیجه این تلاش‌ها و اقدامات برای مردم ملموس و مشخص شود. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان ثابت کرده‌اند می‌توانند با کیفیت و قیمت مناسب نیازمندی‌های کشور را تولید و تأمین کنند از مسئولان دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور خواست با تسهیل امر تولید برای تولیدکنندگان به هیچ‌وجه اجازه وقفه در تولید را ندهند. آیت‌الله رئیسی ایجاد ستاد احیای واحدهای تولیدی را نشانه اهتمام دولت نسبت به امر تولید و فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل کشور دانست و از همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اداری و اجرایی بویژه بانک‌ها خواست در حمایت از احیای واحدهای تولیدی و صنعتی تعلل نکنند.

90 درصد صنایع استان فعال شده‌اند
 عزیزالله افضلی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» احیای واحد‌های تولیدی را مهم‌ترین اولویت استان عنوان کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون با تشکیل ستاد احیا و برگزاری منظم جلسات موفق شده‌ایم ۱۹۴ واحد تولیدی و صنعتی را دوباره به چرخه تولید برگردانیم و زمینه اشتغال بیش از 4 هزار و 500 نفر را فراهم کنیم. البته این موضوع همیشه در رأس برنامه‌های استان بوده اما در دو سال اخیر این میزان رشد قابل توجهی داشته است. در ادوار گذشته 35 تا 40 درصد صنایع استان نیمه‌فعال و تعطیل بودند اما در این مدت با حمایت‌های دولت و رفع موانع تولید حدود 90 درصد صنایع استان فعال شده‌اند.

اشتهارد بیشترین سهم را داشته است
 وی با تأکید بر اینکه در تلاشیم میزان فعالیت صنایع استان را به بالای 90 درصد برسانیم، افزود: با حجم سرمایه‌گذاری حدود 13 هزار و 400 میلیارد ریال در این واحد‌ها، زمینه اشتغالزایی بیش از 4 هزار نفر فراهم شده است. از این تعداد، شهرستان اشتهارد با 38 واحد و سرمایه‌گذاری 2 هزار و 569 میلیارد ریالی و اشتغال 874 نفر، بیشترین سهم و پس ‌از آن شهرستان ساوجبلاغ با 26 واحد و سرمایه‌گذاری 2 هزار و 787 میلیارد ریالی در جایگاه بعدی قرار دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز تصریح کرد: شهرستان فردیس با 26 واحد و سرمایه‌گذاری 4 هزار و 569 میلیارد ریال و با اشتغالزایی دوباره برای 917 نفر، نظرآباد با 26 واحد و سرمایه‌گذاری 999 میلیارد ریال و اشتغال 303 نفر و همچنین کرج با 26 واحد و سرمایه‌گذاری 2 هزار و 472 میلیارد ریال و با اشتغال792 نفر در رده‌های بعدی قرار دارند.
 افضلی با تأکید بر اینکه استان البرز در جایگاه نخست احیای واحد‌های تولیدی قرار دارد، افزود: در تلاشیم صنعت این استان را به سمت صنایع دانش‌بنیان ببریم و زمینه تجاری‌سازی ایده‌های استارتاپی را برای جوانان فراهم کنیم. در این زمینه 445 شرکت دانش‌بنیان در استان شناسایی شده است و امیدواریم با تزریق اعتبار به تمام طرح‌های بالای 70 درصد پیشرفت و با اولویت طرح‌های دانش‌بنیان، این طرح‌ها را به نتیجه برسانیم و در استان توسعه دهیم.
با بانک‌های متخلف برخورد می‌شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در خصوص حمایت‌های مالی از صنایع استان نیز گفت: امسال بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای توسعه خطوط تولید، تأمین مواد اولیه و سایر نیازهای صنایع استان البرز پرداخت شده است. در این زمینه بانک‌های دولتی استان همکاری مناسبی داشته‌اند اما عملکرد بانک‌های خصوصی جای نقد و بررسی دارد. البته با تأکید استاندار، تمامی بانک‌های استان موظف هستند با بهره‌گیری از سیاست‌های اعتباری و مالی خود، با تجهیز و تخصیص منابع مالی در راستای توسعه اقتصادی استان گام مؤثری بردارند. در این زمینه تمام کارشکنی‌ها با جدیت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و با متخلفان برخورد خواهد شد.
افضلی با اشاره به اینکه استان البرز رتبه اول کشور را در پرداخت تسهیلات رونق تولید به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: تسهیلات برنامه تولید و اشتغال نیز در سه حوزه تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات نوسازی و بازسازی و تسهیلات تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ارائه می‌شود. در حال حاضر موفق شده‌ایم چند ماه مانده به پایان سال تعهد کشوری پرداخت این تسهیلات را به صورت کامل انجام دهیم. البته با وجود این جلسات، ستاد احیای واحد‌های تولیدی همچنان به طور منظم برگزار می‌شود و تا زمانی که مشکل تمام واحد‌های تولیدی حل شود، این نهضت ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی