حوادث جهان

میانمار بزرگترین تولید‌کننده تریاک

میانمار در سال جاری با پیشی‌گرفتن از افغانستان به بزرگترین تولید‌کننده تریاک جهان تبدیل شده‌است.
به گزارش «یورونیوز» براساس گزارش سازمان ملل، میانمار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان تبدیل شد و افغانستان را پشت سر گذاشت.
بر اساس آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد، میانمار در سال‌جاری حدود ۱۰۸۰ تن تریاک تولید کرده است. پس از ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان در آوریل سال گذشته، تولید تریاک در افغانستان حدود ۹۵ درصد کاهش و به حدود ۳۳۰ تن رسیده است.
 منطقه مرزی «مثلث طلایی» بین میانمار، لائوس و تایلند مدت‌هاست که کانون تولید و قاچاق غیرقانونی موادمخدر، بویژه مت‌آمفتامین و تریاک بوده است. ارزش کل برآورد شده «اقتصاد مواد افیونی» میانمار بین ۱ تا ۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافته که معادل ۱.۷ تا ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۲ این کشور است.

 

مرگ یک پناهجو در زندان شناور انگلیس

یک پناهجو در شناور «بی‌بی استکهلم» که به زندان شناور انگلیس برای پناهجویان معروف است و در ساحل «دورسِت» در جنوب این کشور مستقر شده، جان باخت.
به گزارش بی‌بی‌سی، برخی منابع گفته‌اند که این مرد خودکشی کرده و سن و ملیت او نیز هنوز مشخص نیست. پلیس محلی ساعت ۶:۲۰ صبح به وقت محلی به این کشتی فراخوانده شد که در بندر پورتلند پهلو گرفته است و گروهی مرد بزرگسال در آن اسکان داده شده‌اند که منتظر رسیدگی به درخواست پناهندگی‌شان هستند. این کشتی سه طبقه که ۲۰۰ کابین دارد تا ۵۰۰ پناهجو را می‌تواند اسکان دهد. انتقال اولین پناهجویان به این کشتی در مرداد امسال بسیار بحث‌برانگیز بود و همان‌ روز میکروب لژیونلا در منابع آب کشتی شناسایی شد و در نتیجه پناهجویان را سه روز بعد از شناور بیرون بردند اما اوایل پاییز دوباره به آن برگرداندند. دولت انگلیس گفته بود هدفش از انتقال پناهجویان از هتل به این کشتی کاهش هزینه بوده است. نهادهای امدادرسان اکنون بار دیگر از دولت انگلیس می‌خواهند که اسکان پناهجویان در پادگان‌های متروک و شناورها را متوقف کند چون این افراد آسیب‌پذیرند و باید به امکانات و خدمات ضروری دسترسی داشته باشند.

 

مقابله «آمازون» با بیماری تنفسی جدید

کارکنان شرکت آمازون برای مقابله با همه‌گیری بیماری جدید تنفسی در محیط کار آماده شدند.
به گزارش رویترز، یک ائتلاف کارگری فعال در امریکا متشکل از کارکنان شرکت توزیع کالای اینترنتی آمازون، از هفته گذشته کار خود را برای مقابله با گسترش ویروس تنفسی جدید منتشرشده در چین و جلوگیری از نشر آن از طریق بسته‌ها و حین دریافت و ارسال مرسولات، آغاز کرد.
ویروس تنفسی جدید که از چین نشر یافته است، تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان از جمله کارکنان انبار آمازون را آلوده کرده است. اکنون حدود ۶۰۰ هزار کارمند در سراسر امریکا هیچ ایمنی خاصی در برابر این ویروس ندارند.
 این شرکت روی اقدامات پیشگیرانه بهداشتی برای باز نگه‌داشتن مکان‌های کاری متمرکز شده است: افزایش بهداشت، اجباری کردن فاصله اجتماعی، دادن ماسک صورت به کارکنان و اندازه‌گیری دمای بدن آنها، از اقدامات مربوطه برای پیشگیری است که شرکت آن را پذیرفته تا مجبور به بستن مجموعه و غیرفعال شدن موقت کار نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی