صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

سلامت

سازمان غذا و دارو اعلام کرد
فروش مکمل‌ در باشگاه‌های ورزشی ممنوع است
رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی سازمان غذا و دارو گفت: تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی، داروخانه است.
به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سمیه طاهری‌کاشانی، ضمن تأکید بر ممنوعیت تجویز، تزریق و توزیع مکمل‌های ترکیبی توسط مربیان باشگاه‌ها، گفت: مربیان تحت هیچ شرایطی حق عرضه پودرهای بدن‌سازی در باشگاه‌ها را ندارند و فقط می‌توانند محصولات را معرفی کنند. تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی، داروخانه‎‌هاست.
کاشانی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته هیچگونه فرآورده مکمل وارد کشور نشده است، افزود: به طور خاص محصولات نهایی در این حوزه وارد کشور نمی‌شوند و بیش از ۹۹ درصد از واردات به مواد اولیه محدود می‌شود؛ این محصولات در داخل کشور مورد آزمایش قرار می‌گیرند، برچسب‌زنی و بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند.
رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا گفت: وقتی شرکت یا کارخانه‌ای قصد دارد نمایندگی یک شرکت خارجی را دریافت کند و محصول آن شرکت را به‌صورت تحت لیسانس تولید کند، نیاز به گواهی تحت عنوان FSC دارد که مشخص شود محصول در آن کشور مجوز فروش دارد.
طاهری کاشانی درباره بخشنامه‌ جدید فروش مکمل‌های غذایی گفت: در این بخشنامه تأکید شده است که برای خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی، در ابتدا مجوزهای آن باید از سازمان غذا و دارو دریافت شود. برخی دیگر از مجوزها هم باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت شود.وی افزود: نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی
عرضه کننده انواع مکمل‌ها، برعهده دانشگاه ناظر و معاونت غذا و داروی آن استان است که انبار فروش در آن قرار دارد.
 
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خبر داد
غربالگری رایگان سرطان پستان و روده بزرگ در نظام شبکه
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز سرطان‌ها در کشور، گفت: وزارت بهداشت از سال‌های اخیر برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ و پستان را در دستور کار قرار داده است که خدمات شناسایی و غربالگری اولیه به شکل کاملاً رایگان در نظام شبکه انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر کوروش اعتماد افزود: تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در مراکز جامع خدمات سلامت با انجام یک تست ساده اولیه توسط همکاران مراقب سلامت از مراجعان بالای ۴۰ سال انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن تست از طریق نظام ارجاع، بیماران به بیمارستان‌های کشور ارجاع می‌شوند.
اعتماد تصریح کرد: یک اتفاق مثبت این بود که با مصوبه دولت، فرانشیز (سهم پرداختی بیمار) انجام کولونوسکوپی برای کسانی که از طریق نظام ارجاع خدمت بگیرند، صفر شده و پرداختی به پزشکانی که تحت این نظام ارائه خدمت کنند دو برابر شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: تقریباً سالانه در کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد.
جستجو
آرشیو تاریخی