صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

ریشه‌ها و مرهم‌های یک التهاب

«مؤسسه انتشاراتی ایران» به تازگی چاپ دوم کتاب «التهاب پاییزی، ریشه‌ها و مرهم‌ها» را روانه بازار کرده که چاپ مجدد این کتاب در فاصله کوتاه، نشان از استقبال مخاطبان دارد. کتاب، شامل ده گفت‌وگوی تحلیلی درباره التهابات پاییز 1401 ایران، با جامعه‌شناسان صاحب‌نام ایرانی است در پنج سطح؛ تا گونه‌ای از فرآوری محتوا که امروزه مورد نیاز دستگاه‌ها و سازمان‌های صاحب نقش در مدیریت افکارعمومی وتعامل مستقیم با جامعه است، تحقق یابد. مصاحبه‌شوندگان که دیدگاه‌های آنها در تبیین اعتراضات به صورت مستقل منتشر شده عبارتند از: عماد افروغ، عباس عبدی، سیدمحمود نجاتی حسینی، محمد فاضلی، نعمت‌الله فاضلی، حامد حاجی حیدری، مهدی جمشیدی، مهدی رفیعی بهابادی، محمدرضا اخضریان کاشانی و مجید بهستانی که در مجموعه گفت‌وگوهایی مفصل از علل و زمینه‌ها‌ی التهابات پاییز سال 1401 می‌گویند و مطالبات معترضین و بررسی تحلیلی این موضوع که چرا اعتراض به آشوب انجامید. اکثر طرف‌های گفت‌وگو قاطبه معترضین را جوانان و نوجوانان می‌دانند یا به گفته‌ای دیگر «دهه هشتادی‌ها» که عموماً زیر 21 سال سن دارند و اکثراً دخترانی از همه طبقات اجتماعی که «نسل چهارمی‌ها» را تشکیل می‌دهند که شانه‌به‌شانه‌شان مزدورهای اجیرشده‌ای نیز حضور داشتند تا اعتراض را به سمت‌و‌سوی تخریب و هنجارشکنی بکشانند. برخی از کارشناسان که با آنها در این کتاب گفت‌وگو شده معتقدند تخریب، ساختارشکنی و هرج‌ومرج از ابتدا در برنامه‌ریزی معترضان بوده و برخی نیز اهمیت مسأله گفت‌وگو با جامعه را گوشزد می‌کنند و معتقدند نظام حکمرانی می‌تواند تصویر آینده‌ای را خلق کند که برطرف کردن گسیختگی‌ها مسأله بنیادین آن باشد. تصویر آینده نو، اگر سازنده، عادلانه، انسانی، اخلاقی و مبتنی بر پذیرش و رسمیت‌بخشی به زمان‌ها، مکان‌ها، انسان‌ها و فرهنگ‌ها باشد، فردای اعتراضات، فردایی نو خواهد بود. درغیر این‌صورت شعله‌های خشم و اعتراض هم فروکش شود، رخداد دیگری در پی خواهد آمد و بار دیگر خیابان‌ها شعله‌ور می‌شوند. کتاب پیش‌روی شما می‌تواند تحلیلی درست و همه‌جانبه از تنش‌های اجتماعی ارائه کند و آن را به بوته نقد و تحلیلی بگذارد که قطعاً برای شناخت آینده و پیشگیری از این التهابات مثمر باشد.
در بخشی از یادداشت پشت جلد این کتاب آمده است: «گفت‌و‌گوهای آمده از این کتاب تحلیل واقعه‌اند، در متن و ساعت رخداد ثبت شده‌اند. پسینی نیستند و اتفاقاً این ویژگی، مثبت است. ممکن است برخی از آنچه تحلیلگران در رابطه با ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ گفته‌اند، در روزها و ماه‌های پس از ابراز نظرشان به وقوع نپیوسته باشد؛ این بدان معنا نیست که حرکت اعتراضی از ابتدا نقشه دشمن و برنامه‌ریزی شده بود و همه چیز مطابق یک سیر و مسیر مشخص پیش رفته است. این نگاه، علم و تحلیل را بی‌فایده می‌کند. چیزی که در بیان همه مصاحبه‌شونده‌ها نیز آمده، اگرچه هیچ یک از آنان نقش و کارکرد دشمن در به هم ریختن اوضاع کشور را انکار نکرده‌اند.»
انتشارات ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و از ابتدای فعالیت تا امروز، به چاپ آثار متعددی در حوزه‌های مختلف همچون رسانه و ارتباطات، ادبیات، هنر، تاریخ، مدیریت، فلسفه و سیاست اقدام کرده است. این مجموعه با هدف گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تاکنون چاپ بیش از ۱۸۰ عنوان کتاب را در کارنامه خود ثبت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی