صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فضای‌مجازی

بازیگران زنی که از مارپیچ سکوت خارج شدند
زهرا چخماقی، خبرنگار نوشت:«پیش‌بینی من در روزهای آینده این است که چهره‌های شناخته شده دیگری هم‌ سکوت را خواهند شکست و مثل این سه بازیگر، روشن و صریح‌تر حرف خواهند زد. مارپیچ سکوت کلید‌واژه همه این چهره‌هاست. از خانم لیندا کیانی که گفتن:«در فضای مجازی عده‌ای سازماندهی شده قصد دارن جلوی حق‌گویی رو بگیرن! و ما رو اسیر مارپیچ سکوت کنن» تا خانم الهام حمیدی که اعلام کرده است:« دو جا تحمیل سکوت را دیدم؛ یک‌بار وقتى فوتبالیست‌هامون در جام جهانى حق شادى بعد از گل نداشتن و یک‌بار هم وقتى بازیگرهامون بعد از شرکت تو جشنواره فجر فحش خوردند.» خانم متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون هم در صفحه اینستاگرامش نوشت:«پارسال همین موقع‌ها خیلی‌ها سر کارشون می‌رفتن و زندگی‌شون بر مدار بود، ولی خیلی‌های دیگه نمی‌تونستن حتی به سر کار رفتن فکر کنن، چون مورد اهانت، فحاشی و قضاوت قرار می‌گرفتن.» بازهم تأکید‌ می‌کنم، این داستان ادامه دارد‌.»

اخراج یهودیان خواستار آتش‌بس به روایت آصف بیات
سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و جوانان در توئیترش به نقل از آصف بیات در نامه‌اش به هابرماس نوشت:«من ‌حیرت‌زده شدم. در دانشگاه‌های آلمان حتی در کلاس‌های درس وقتی موضوع فلسطین می‌شود همه سکوت می‌کنند. در روزنامه‌ها، تلویزیون و... از بحث آزاد این موضوع خبری نیست. بسیاری از مردم از جمله یهودیانی که خواستار آتش‌بس بوده‌اند، اخراج شده‌اند.»

واژه سرد و سرما در فارسی تاجیکستانی
شهناز شریف‌وفا، کاربر تاجیکستانی و فعال زبان فارسی در توئیترش نوشت:«امروز در تاجیکستان هوا بارانی است. وقتی هوا سرد است می‌گوییم «هوا خنک آست» یا «برون جنک آست.» البته می‌دانم که واژه‌های «سرد» یا «سرما» نیز وجود دارد، اما در تاجیکستان تقریباً از آنها استفاده نمی‌شود. در جای شما به چه می‌گویند؟»

تصویرسازی ضعیف از قشر روحانی، محصول فقدان فیلمنامه قوی
عباس‌علی امیری، روحانی و استاد فلسفه در توئیترش با اشاره به فیلم سینمایی ساخته یک طلبه نوشت:«حرف‌های زیادی در ارتباط با ورود طلبه‌ها به عرصه تلویزیون و سینما وجود دارد، حالا از دانشکده صداوسیما در قم بگیر تا حضورشان در بستر مدیریتی و اجرایی در بخش‌های دولتی و خصوصی، اما نباید فراموش کرد که تا وقتی ایده و متن قوی در میان نباشد، تصویرسازی از این قشر به ظاهرگرایی تقلیل برده می‌شود.»

خشن‌ترین چیزی که در خانه دارم یک ماژیک وایت‌برد است
کاربر ابراهیم در توئیترش بخشی از صحبت‌های شاعر شهید فلسطینی را آورده و نوشته است:«شهید رفعت‌العریر که چند روز قبل توسط اسرائیل در غزه به شهادت رسید: من یک دانشگاهی هستم، احتمالاً خشن‌ترین چیزی که در خانه دارم یک ماژیک وایت‌برد است که اگر اسرائیل حمله کند که ما را به قتل برساند، از همان ماژیک برای دفاع از خودمان استفاده می‌کنم.»

ارکستر موسیقی ملی ایران «بانوی آب» را روایت می‌کند
ارکستر موسیقی ملی ایران، پوئم سمفونی «بانوی آب» را اجرا می‌کند. سید محمود اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست بنیاد رودکی گفت:« در ایام فاطمیه و شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س)، اجرای ویژه‌ای با عنوان «بانوی آب» در دستور کار ارکستر موسیقی ملی ایران قرار گرفته است. این اجرا ادای دین هنرمندان موسیقی و نوازندگان به بانوی آب و آینه و در رثای ریحانه رسول‌الله(ص) است که با هدایت استاد همایون رحیمیان، رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران روی صحنه می‌رود. صفی صفوی آهنگسازی پوئم سمفونی «بانوی آب» را برعهده داشته و کلام آن بر اساس سروده‌ای از عبدالجبار کاکایی و نوشتاری از سید مهدی شجاعی برداشته شده و علی امیرقاسمی نیز خواننده این اثر است.

آگاهی، بزرگ‌ترین ثمر خون بی‌گناهان
کمیل خجسته، فعال فرهنگی در اینستاگرامش ضمن بازنشر ویدیویی از درگیری پلیس با معترضان به نسل‌کشی فلسطینیان نوشت:«تناقض‌های لیبرالیسم روز‌به‌روز بیشتر به چشم غرب‌نشینان می‌آید. امریکای 1945 مدعی صلح بعد از جنگ جهانی، حقوق بشر، آزادی بیان و هزاران فضیلت انسانی دیگر، امروز تشت رسوایی‌اش افتاده است. غرب یک‌بار مقابل تناقض‌های جهان کاتولیک ایستاد و آن را برانداخت. حالا بازهم تناقض‌های این مکتب ناقص‌الخلقه دارد بروز می‌کند. آگاهی، بزرگ‌ترین ثمر خون بی‌گناهان است.»

جستجو
آرشیو تاریخی