آموزش

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
انجام ۳۵درصد تحقیقات علمی با مشارکت بین‌المللی نشان از پذیرش مرجعیت علمی ایران دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشمندان بین‌المللی یک درصد برتر ایرانی در سال ۲۰۰۴، حدود چهار نفر بودند و امسال به ۹۴۰ نفر رسیده‌اند. همچنین ۳۵ درصد از تحقیقات علمی کشور با مشارکت دانشمندان بین‌المللی انجام شده که نشان می‌دهد مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی پذیرفته شده است.
به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل دیروز در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران، اقدامات وزارت‌ علوم را در دو سال گذشته تشریح کرد و گفت: یک مشکل مزمن در کشور این است که قوانین و مقررات طوری نیست که منابع ملی با منافع فردی همسو باشد. همچنین شفافیت بسیار مهم است. استادی که قصد ارتقا دارد و می‌خواهد استادتمام شود، باید فعالیت‌های خود را دقیق و شفاف عرضه کند تا نظارت عمومی و شفافیت نخبگانی اجرا شود.
وی با تأکید بر توجه وزارت علوم به مهاجرت نخبگان گفت: باید برای این امر برنامه داشته باشیم. برای این هدف از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان استفاده شد و افرادی که در المپیادها مدال کسب می‌کنند با موافقت و همکاری بنیاد نخبگان اگر در همان رشته تحصیل کنند بورسیه می‌شوند.
معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد
سال آینده گرنت اعضای هیأت‌علمی حداقل ۲ برابر می‌شود
رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اشاره به سیاست‌های تشویقی وزارت علوم گفت: آیین‌نامه جامع اعتبار ویژه از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود. در برنامه هفتم توسعه بودجه این آیین‌نامه دیده شده است و با اجرای این آیین‌نامه گرنت (اعتبار پژوهشی) اعضای هیأت علمی حداقل دوبرابر خواهد شد.
به گزارش ایسنا، پیمان صالحی در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که دیروز همزمان با سومین روز هفته پژوهش و فناوری در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به شعار هفته پژوهش سال ۱۴۰۲ گفت: هفته پژوهش و فناوری امسال، با شعار «هفته پژوهش و فناوری، پیشران رشد تولید و مهار تورم» آغاز شد. امسال همانند سال‌های گذشته، هفته پژوهش استانی، یک هفته پیش از هفته ملی پژوهش با ابلاغ به تمامی استانداران برگزار شد.
صالحی درباره آمار مقالات منتشر شده در پایگاه‌های بین‌المللی گفت: از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ میلادی، ۷۴ میلیون مقاله در تمام دنیا ثبت شده است که امیدواریم در وزارت علوم بتوانیم توازنی بر اساس فشار علم و فناوری و نیاز بازار ایجاد کنیم.
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی حوزه‌ها، مثل شیمی، مهندسی شیمی، علوم مواد و… رتبه‌های بالایی در دنیا داریم. ولی رشته‌هایی مثل هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی نیازمند توجه بیشتر هستند.
وی به پروژه مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: در کل تاریخ اسکوپوس، ۱۰۱ مجله ایرانی این نمایه را دریافت کردند ولی پس از دولت سیزدهم، ظرف دو سال، ۵۰ مجله وزارت علوم در اسکوپوس نمایه شده است و انتظار داریم تا سال آینده این آمار دو برابر شود.

رئیس سازمان نوسازی
توسعه و تجهیز مدارس:
۶۵ هزار کلاس‌ درس
 نیاز به مقاوم‌سازی دارد
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۶۵ هزار کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی دارد که با پیگیری‌های به عمل آمده توسط مجموعه نوسازی مدارس کشور، همکاری دولت جهادی و همراهی مجلس شورای اسلامی، در حکم برنامه هفتم جهش‌هایی را در این خصوص شاهد خواهیم بود.
به گزارش ایرنا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا خان‌محمدی در آیین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران و عقد تفاهمنامه اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار ساختمان آموزشی و پرورشی توسط دولت ساخته و به دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرز و بوم هدیه شده است.
خان‌محمدی با بیان اینکه اگر در ۲۰ درصد از پشت‌بام‌های مدارس صفحه‌های سلول خورشیدی نصب شود، می‌توان معادل با سد کارون۳ برق تولید کرد، افزود: برای تولید سلول‌های خورشیدی باید وابستگی خود را به دلار قطع کنیم و این امر تنها با به میدان آمدن مهندسین نخبه و خلاق همراه با روحیه جهادی محقق می‌شود.
خان‌محمدی با اشاره به ضرورت دفاع و حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی، پژوهشی، میدانی و مأموریت‌محور مرتبط با سازمان نوسازی مدارس کشور عنوان کرد: ساخت ۲۰۰ مجتمع بزرگ آموزشی و پرورشی تصویب شده است و آمادگی داریم در تعامل با دانشگاهیان برای طراحی، معماری و اجرا از ظرفیت دانشجویان دانشگاه علم و صنعت استفاده کنیم.
در این نشست تفاهمنامه‌ای میان دانشگاه علم و صنعت و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور منعقد شد تا با بهره‌گیری از توان دانشگاهیان برای کیفی‌سازی و صنعتی‌سازی مدارس جدید، تعاملات میدانی بیشتری شکل گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی