در جلسه دیروز شورای شهر تهران اعلام شد
تحویل حداقل ۲ رام قطار از مجموعه واگن ملی تا سال آینده
تولیدکنندگان داخلی اتوبوس به تعهدات خود عمل نکردند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظر مدیریت شهری در دوره ششم، تأمین نیاز پایتخت به اتوبوس از طریق تولید داخلی بود، گفت: متأسفانه تولیدکنندگان نتوانستهاند انتظارات ما را برآورده کنند.
به گزارش ایرنا، مهدی چمران پیش از شروع جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با انتقاد از عملکرد تولید کنندگان داخلی اتوبوس و اینکه با وجود انعقاد قراردادها نتوانستهاند تعهدات خود را بموقع اجرایی کنند، افزود: البته پیشرفتهایی در این ارتباط حاصل شده ولی آنچه شورا و شهرداری تهران از آنها انتظار داشتند اتفاق نیفتاده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه از نظر قراردادها و انعقاد برای ساخت اتوبوس مورد نیاز شبکه حمل و نقل پایتخت، کارها بموقع و خوب انجام شده است، افزود: بر این اساس قرار بود تولید بیشتر باشد تا بتوانیم بخشی از نیازهای خود را از این طریق تأمین کنیم که تاکنون تعدادی اتوبوس تحویل شده ولی نتیجه خوب نبوده است. وی با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل و توسعه آن در پایتخت گفت: سال گذشته بودجه شورای شهر تهران در این بخش ۶۵۰ هزار میلیارد ریال بود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال نیز برای توسعه حمل و نقل به آن اضافه شد چون به توسعه حمل و نقل عمومی اعتقاد و تأکید داریم.
اقدامات برای واگذاری نمایشگاه سئول به بخش خصوصی در حال انجام است
چمران، در خصوص بدهی ۳۱۰ هزار میلیارد ریالی نمایشگاه سئول به شهرداری تهران گفت: شهرداری منطقه، بارها این موضوع را به مسئولان نمایشگاه ابلاغ کرده و قرار است در کمیسیون ماده ۷۷ موضوع بررسی و حکم قضایی نیز صادر شود.
وی افزود: اقدامات لازم برای واگذاری نمایشگاه در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی در حال انجام است، البته زمین نمایشگاه متعلق به آستان قدس رضوی است و نمیدانیم چطور میخواهند آن را در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار کنند.
از اول سال ۳۱۴ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی شده است
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که برای ارائه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در ارتباط با خرید اتوبوس تولید داخل به صحن شورا دعوت شده بود، دیروز در جلسه شورا حضور یافت.
هرمزی با بیان اینکه طبق اعلام سامانه اتوبوسرانی، ۲ هزار و ۵۰ دستگاه فعال در ناوگان داریم، گفت: با کمک شورا، قرارداد خرید قریب به 3هزار و ۵۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس را بستهایم. در این بین ۲ قرارداد ۲۵۰ دستگاه به مشکل خورد و به رغم پیش پرداخت، شرکت داخلی به تعهدات خود عمل نکرد و ما اکنون به سمت ضبط ضمانت نامه رفتیم.
به گفته وی، بر اساس قراردادی که با شرکت داخلی داشتیم تا به امروز ۱۰۹ دستگاه را تحویل گرفتیم به طوری که در مجموع از ابتدای شهریور تا به امروز ۱۵۷ اتوبوس را از طرف داخلی تحویل گرفتهایم.
هرمزی تأکید کرد: از اول سال ۳۱۴ دستگاه اتوبوس که ۹۷ دستگاه از این تعداد قرارداد با وزارت کشور بود، وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و تعدادی از این اتوبوسها نیز هنوز وارد خطوط نشدهاند.
ساخت واگن ملی آغاز شده است
معاون شهردار تهران با اعلام اینکه امسال ۵۰ دستگاه واگن مترو، اورهال (تعمیر اساسی) شده است، گفت: حفاری بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران نیز تا ۲ ماه آینده به اتمام میرسد.
محسن هرمزی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: در سامانه مترو طی ۲ ماه گذشته ۲ اتفاق مهم افتاد، یکی افتتاح قسمت شمالی خط ۶ بود که با حضور رئیس جمهور ایستگاههای شمال غرب تهران (شهران، شهرزیبا، کوهسار) با ۵.۵ کیلومتر مسیر به بهرهبرداری رسید. این اتفاق باعث شد روزانه در خط ۶ حدود ۶۰ هزار سفر به مترو اضافه شود و منطقهای که واقعاً از نعمت حمل و نقل عمومی ریلی محروم بود به ناوگان مترو متصل شود. اتفاق دیگری که امسال در حوزه مترو رخ داد، افتتاح پست برق خط ۶ بود.
وی افزود: حفاری خط هفت و خط ۱۰ هم آغاز شده است، پروژه پرند از پروژههایی بود که بعد از ۱۸ سال مطالعه در یکسال گذشته کار آن از فرودگاه امام(ره) به پرند انجام شد و با همت مدیریت شهری ۲ خط این مسیر روسازی و همچنین سکوی ایستگاه واوان نیز احداث شد.
هرمزی گفت: در سفر چین توافقی با آن طرف داشتیم که مبنای قرارداد ما ۲۳ ماه بود تا اولین واگن را به ما تحویل بدهند، اما با رایزنی برای کاهش این زمان، در فوریه ۲۰۲۵ اولین سری واگنها را در تهران تحویل میگیریم، یعنی عملاً این ۲۳ ماه به ۱۳ ماه رسید. صورتجلسه آن، هم با شرکت تأمین کننده فاینانس و هم با سازنده و هم با سازمان شهرداری انجام شده و تا سال آینده اولین واگنها وارد پایتخت میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: عملیات ساخت واگن ملی در هفته گذشته آغاز و منابع مالی آن تأمین شد. در این زمینه اختلافات با سازمان شهرداریها و بانک مرکزی برطرف شد و اولین رام ملی از سالن رنگ درآمده و عملیات رام دوم آغاز شده است. قراردادهایی با جهاد دانشگاهی و برخی شرکتها بسته شد و تا سال آینده حداقل ۲ رام قطار از مجموعه واگن ملی دریافت میکنیم.
پیگیری قرارداد خرید 10هزار تاکسی، هفته آینده در چین
هرمزی گفت: قرارداد ۱۰ هزار دستگاه تاکسی در چین بسته شد و بر اساس فرصتی که دولت و بانک مرکزی ایجاد کردند باعث افزایش این عدد به ۲۵ هزار دستگاه شد. این موضوع هفته آینده با حضور نماینده تاکسیرانی در چین دنبال خواهد شد.به گفته وی، مدل قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی نیز نهایی شده است.