رئیس دانشگاه الزهرا به «ایران» خبر داد

آمایش آموزش‌ عالی برای بانوان

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

 لازمه رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها تعریف می‌شود، طبیعتاً نیاز روز جامعه به آن رشته است در غیر این صورت پذیرش دانشجو در آن رشته و تحصیل در رشته‌ای که خروجی و کاربردی ندارد یک کار بیهوده است.
 زهرا ناظم‌بکایی، سرپرست دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با «ایران» درباره تعریف رشته بر اساس نیاز جامعه بویژه در حوزه زنان توضیح داد: ما به عنوان یک دانشگاه دولتی، زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم که خود این وزارتخانه هم جزو قوه مجریه بوده و ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است. بنابراین هر فعالیتی که بخواهیم انجام دهیم باید با هماهنگی مراکزی باشد  که به ما امکانات لازم را بدهند.
در این مدت پروژه‌های مختلفی به دانشگاه الزهرا سپرده شده است. این پروژه‌ها بستگی به درخواست‌هایی دارد که به ما می‌رسد و همچنین منوط به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های اساتید است.
زهرا ناظم‌بکایی در پاسخ به این سؤال که رشته‌هایی که در دانشگاه الزهرا به دانشجویان ارائه می‌شود چقدر بر اساس نیاز جامعه تعریف شده است، گفت: طبق برنامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ما در بازنگری رشته‌ها نکته مهمی را در نظر داریم و آن آمایش سرزمین است. این آمایش سرزمین و بازنگری رشته‌ها در رابطه با دانشگاه ما که ویژه دختران است به شکل ویژه‌تری انجام شده است به این معنا که یک بازنگری هم با عنوان آمایش آموزش عالی بانوان در نظر گرفتیم.
یعنی ممکن است یک رشته-گرایشی در دانشگاه ما بسیار موفق باشد ولی در دانشگاه‌های دیگر این‌طور نباشد و البته برعکس این هم  احتمال دارد.
رئیس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان ما جزو موفق‌ترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، گفت: فارغ‌التحصیلان ما از این حیث موفق هستند که میزان قبولی دانشجویان فارغ‌التحصیل در مقاطع بالاتر آمار بسیار خوبی است. به تعبیر دیگر تعدادی از دانشجویان ما که به ادامه تحصیل روی می‌آورند معمولاً در دانشگاه‌های درجه یک پذیرفته می‌شوند و بسیار موفق هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که از آنجا که فارغ‌التحصیلان شما صرفاً از جامعه زنان هستند، آمار اشتغال آنان بعد از فارغ‌التحصیلی به چه صورت است، گفت: تعدادی از دانشجویان ما به دلیل اینکه در محیط خانه و خانواده هستند و وظیفه مادری به عهده دارند ممکن است چند سالی از شغل و اشتغال فاصله بگیرند و یک تعدادی هم بر حسب رشته تحصیلی خودشان جذب بازار کار ‌شوند.
بجز گروه‌هایی که بعد از تحصیل از اشتغال و ادامه تحصیل فاصله می‌گیرند، می‌توان گفت ۳۰ تا درصد ۴۰ از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما وارد بازار کار می‌شوند. از جمله مواردی که از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود بحث آموزش مهارت‌های زندگی در دانشگاه‌هاست. گر چه این آموزش باید از خانه و سپس مدرسه شروع شود اما در مدرسه هم آموزشی در این زمینه به شکل جدی وجود ندارد به همین خاطر از دانشگاه انتظار می‌رود جدی‌تر آموزش مهارت‌های زندگی و رفتارهای اجتماعی را دنبال کند. ناظم‌بکایی در پاسخ به‌ این سؤال که در این زمینه چه اقدامی از سوی شما صورت گرفته است، گفت: ما مرکزی به نام نوآوری و شکوفایی و در کنار آن مرکزی به نام مهارت‌آموزی داریم.
در این مراکز یک‌سری دوره‌های مهارتی از جمله مهارت‌های زندگی تعریف شده است تا دانشجو در کنار تحصیل در رشته تخصصی خودش، بتواند این دوره‌های مهارتی را نیز بگذراند. این دوره‌های مهارتی با عنوان «کهاد» از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده‌ است.
وی در توضیح دوره‌های مهارتی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: این دوره‌ها می‌توانند مسائل مختلفی را شامل شوند مانند صنایع‌دستی، کارها و فعالیت‌های هنری. دانشجویان حتی می‌توانند دوره‌های مهارتی در زمینه روانشناسی و مشاوره یا اقتصادی و مالی بگذرانند. در مباحث مربوط به اخلاق هم کهادهای قرآنی داریم که آموزه‌های دینی را مطرح می‌کنند.
طبق گفته رئیس دانشگاه الزهرا، در این دانشگاه هرازچندگاهی یک نیازسنجی انجام می شود تا ببینند دانشجویان بیشتر به چه دوره‌هایی نیاز دارند. وی در این‌باره گفت: دانشجویان آنچه نیاز است را به ما اعلام می‌کنند و ما براساس نیازی که از آنها می‌گیریم دوره‌های مهارتی را فراهم می‌کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی