صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

اعلام آتش‌بس فوری در غزه
حسام‌الدین سراج در صفحه اینستاگرامش، خبری از یکی از صفحات مجازی‌اش را بازنشر کرده که درباره صحبت‌های دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه است. درخصوص این خبر به نقل از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آمده: در اقدامی بی‌سابقه، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد. دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نوشته است: «مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شوید. یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کنید. اوضاع در غزه به‌سرعت رو به وخامت است. نسبت به «فروپاشی کامل سیستم بشردوستانه» هشدار می‌دهم.»

زبان‌های محلی پشتوانه فرهنگی ماست
دکتر محمد‌رضا شفیعی کدکنی در صفحه اینستاگرامش که توسط ادمین هدایت می‌شود، اشاره‌ای به موضوع زبان فارسی داشته و در این باره آورده: «فارسی‌زدایی انگلستان در شبه‌‌قاره هند و آنچه روسیه با زبان اقوام آسیای میانه کرد. وقتی [انگلیسی‌ها] به زبان فارسی مسلط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. می‌دانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد. این نظر من نیست که بگویید من یک شئونیست فارس هستم. زبان فارسی در همه کره زمین با رباعیات خیام و مثنوی جلال‌الدین و شاهنامه و سعدی و حافظ و... شناخته می‌شود، در همه دنیا. شکسپیر با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد. پوشکین با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد. همین کار الان در آسیانه میانه دارد می‌شود.[توسط روسیه]. سه نسل، چهار نسل دیگر بگذرد، بچه‌های قزاق و اُزبک و تاجیک، روس هستند. ما نمی‌خواهیم هیچ زبان محلی‌ای را خدای‌نکرده [بی‌اعتنایی کنیم] چون این زبان‌های محلی پشتوانه فرهنگی ما هستند. ما اگر این زبان‌های محلی را حفظ نکنیم، بخش اعظمی از فرهنگ مشترکمان را عملاً نمی‌فهمیم. ولی این زبان بین‌الاقوامی که قرن‌ها و قرن‌ها و قرن‌ها همه این اقوام در آن مساهمت (همکاری و همیاری) دارند… هیچ قومی بر هیچ قوم دیگری تقدم ندارد در ساختن امواج این دریای بزرگ.»

علت بازداشت یک زن در راهپیمایی لندن چه بود؟
شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در توئیترش ضمن بازنشر توئیتی از صفحه رسمی پلیس لندن که خواستار شناسایی یک زن شده، نوشته است: «پلیس لندن آگهی داده اگر این زن را می‌شناسید، او را به پلیس معرفی کنید. گفته خودش هم اگر بیاید خودش را معرفی کند، بهتر است. فکر می‌کنید جرمش چیست؟ جرم او حمل این پلاکارد در راهپیمایی دیروز لندن است. تصویر برهنه شدن مردهای فلسطینی توسط ارتش اسرائیل را با تصویر برهنه شدن یهودیان توسط ارتش نازی کنار هم گذاشته و نوشته «تفاوت‌ را پیدا کنید».»

گلایه یک کارگردان از حاشیه‌های پخش‌کننده فیلم
علیرضا معتمدی، کارگردان فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» در اینستاگرامش در اعتراض به پخش‌کننده فیلم خود نوشت: «من در اعتراض به عملکرد مخرب شرکت فیلمیران، پخش‌کننده این فیلم، امشب از انتشار محتوای تبلیغاتی فیلم خودداری می‌کنم و به جای آن مسائلی را تیتروار به تماشاگران و علاقه‌مندان سینما و همچنین نهادهای نظارتی گزارش می‌دهم. فیلمیران تبلیغات این فیلم را تنها به چند صفحه تخصصی سینمایی در اینستاگرام محدود کرده و اثری از روش‌های دیگر تبلیغات نیست. البته از تسویه‌حساب با همین صفحات هم خودداری می‌کند تا همین تبلیغات حداقلی فیلم نیز تعطیل شود. فیلمیران همچنین از تأمین اقلام تبلیغاتی با هزینه بسیار ناچیز از قبیل پنل پیامک و چاپ تراکت خودداری کرده است. فیلمیران از انتشار آگهی و تیزر در صفحات عمومی و غیرسینمایی با مبالغ متعارف خودداری کرده است. فیلمیران به مدت سه هفته در مقابل درخواست سازندگان فیلم مبنی بر اختصاص سالنی به اکران خصوصی مقاومت و مخالفت کرده است. به دلیل عدم پرداخت پیش‌قسط توسط فیلمیران به طراحان و سازندگان، تبلیغات این فیلم تا چند روز پس از آغاز اکران هیچ ماده تبلیغاتی قابل انتشار نداشته و آنچه تهیه شده به اعتبار و همت کارگردان و مدیر روابط عمومی فیلم و دوستان رسانه ایشان بوده است. بخش اندکی از این مبلغ پس از آغاز تبلیغات فیلم پرداخت شده است.... سینمای سرگروه کوروش که متعلق به خود شرکت پخش‌کننده است در روزهای ابتدایی اکران و در روزهای اخیر اصلاً این فیلم را اکران نکرده است. فیلمیران نام این افتضاح تمام‌عیار را اکران عمومی گذاشته و در توجیه برای عدم پرداخت هزینه‌ها، عنوان می‌کند که فیلم توان بازگشت هزینه‌ها را ندارد.»

سفر به «ناکجا آباد»
پیمان خازنی آهنگساز از کنسرت نمایش «ناکجا آباد» نوشته است و در این باره آورده: «درباره قصه عشق ملک سلیم شاهِ سرزمین دوستی به پریچهر، دختر شاه پریان چیزی شنیده‌اید؟! این قصه تازه کنسرت نمایش ماست...» کنسرت نمایش «ناکجا آباد» اثری از پیمان خازنی، با کارگردانی سپیده صباغ، خوانندگی میثم اکبری و نویسندگی محمود توسلیان از روز یکشنبه، ۱۹ آذر در تماشاخانه ملک در حال اجراست.

جستجو
آرشیو تاریخی