نقشه راه‌آهن رشت – آستارا روی میز ایران و روسیه

ایران‌زمین‌- جمعی از مدیران وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در نشستی با سفیر ایران و استاندار گیلان، به ارائه نقشه مقدماتی راه‌آهن رشت- آستارا پرداختند و اعلام کردند که روسیه آماده اعزام کارشناسان به ایران برای آغاز مطالعات زمین‌شناسی این خط ریلی است.
کاظم جلالی سفیر ایران در این نشست با اشاره به سفر رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به مسکو، یادآور شد: موضوع تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال – جنوب در نشست هیأت‌های بلندپایه در این سفر با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای‌جمهوری دو کشور بررسی شد.
وی با اشاره به ارائه گزارش وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه به رؤسای جمهوری دو کشور در این نشست، گفت: تکمیل زیرساخت‌های کریدور از جمله آغاز ساخت خط ریلی راه‌آهن رشت – آستارا از نکات مورد تأکید آقایان رئیسی و پوتین بود و باید در این زمینه، فعالیت‌ها شتاب گیرد.
استاندار گیلان که در رأس هیأتی از فعالان اقتصادی این استان به مسکو سفر کرده است نیز در این نشست، با اشاره به کاهش سطح تراز آب دریای خزر، اراده کشورهای ساحلی برای حل این مشکل را خواستار شد و گفت: با توجه به اعلام کشور روسیه در زمینه لایروبی رود ولگا، شتاب‌بخشی به این عملیات را خواستار هستیم تا امکان عبور کشتی‌ها با ظرفیت حداکثری حمل کالا در مسیر دریایی کریدور شمال – جنوب در دریای خزر فراهم شود.
اسدالله عباسی افزود: استان گیلان با بهره‌برداری از خط ریلی رشت – بندر کاسپین در ماه‌های آینده، ظرفیت جدیدی برای نقش‌آفرینی در حمل ترکیبی (زمینی – دریایی) کالا در کریدور شمال – جنوب خواهد داشت.
مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت حمل و نقل روسیه نیز در این نشست از اراده جدی این کشور برای اجرای تعهدات خود در ساخت راه‌آهن رشت – آستارا سخن گفت و اظهار داشت: اعزام کارشناسان روس به ایران برای انجام مطالعات زمین‌شناسی این خط ریلی در دستور کار است.
جستجو
آرشیو تاریخی