صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

همکاری قوه قضائیه و پلیس برای کاهش وقوع جرم

سارقان سابقه‌ دار کنترل می‌شوند

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

رئیس قوه قضائیه بار‌ها در جلسات مختلف به موضوع مقابله با سرقت که موجب ناامنی در جامعه می‌شود، تأکید کرده و از مسئولان قضایی خواسته است که با همکاری فراجا، در بحث مقابله با سرقت سازکارهای مناسبی اتخاذ و دادستان‌ها و مقامات ذیصلاح قضایی هم در قبال این قبیل جرایم، مطابق قانون مبادرت به صدور احکام و اعمال مجازات‌های بازدارنده کنند. به تازگی با موافقت رئیس قوه قضائیه و همکاری فراجا، قرار شده تا سارقانی که تعدد جرم دارند، با پابند و دستبند الکترونیک تحت کنترل قرار گیرند. سردار احمدرضا رادان، فرمانده‌کل انتظامی، در این زمینه اعلام کرده است که اجرای این طرح به کاهش وقوع جرم کمک زیادی می‌کند.

مجازات‌ها باید بازدارنده باشد
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در گفت‌وگو با «ایران» در این زمینه گفت: اینکه قوه قضائیه از برنامه‌ها، ابزار و امکانات امروزی برای کنترل سارقان استفاده کند قابل تقدیر است. به نظر من اینکه سارقان با ردیاب مورد کنترل قرار می‌گیرند و هر کجا حضور پیدا کنند تحت رصد و کنترل قرار دارند، در پیشگیری از وقوع این‌گونه جرایم بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سؤال که به طور کلی از چه ابزارهای دیگری برای کاهش میزان جرایمی‌مثل سرقت می‌توان بهره برد گفت: یکی از مواردی که در امکانات امروزی وجود دارد همین پابند و دستبند الکترونیکی است اما از این گذشته، یکی از موضوعاتی که وجود دارد بحث کاهش مجازات‌هاست  که به نظرم باید اصلاح شود و مجازات‌ها باید بازدارنده باشد. البته شرایط متفاوتی در برخی جرایم وجود دارد مثلاً اگر افراد شغل مناسبی داشته باشند همین موضوع می‌تواند در کاهش این‌گونه جرایم تأثیرگذار باشد و موجب کاهش جرایم شود. البته در بحث جرم شناسی موارد متعددی ذکر شده که اگر هر کدام از آنها لحاظ شود در کاهش جرایم تأثیرگذار خواهد بود.

ردیابی‌های الکترونیک
 کشف وقوع جرم را آسان می‌کند
فاطمه قنبری مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با «ایران» گفت: امروز دنیا با رویکرد باز نسبت به مجرمان برخورد می‌کند. اگر محبوس کردن این افراد باعث کاهش وقوع جرم می‌شد شاهد افزایش جرم‌های روز افزون نبودیم اما وقتی یک مجرم به زندگی عادی و اجتماعی خود برمی‌گردد و می‌تواند در کنار خانواده‌اش و در اجتماع حاضر باشد و شرایط خودش را بهتر مدیریت کند، می‌توان از این راهکارها بهره برد. بیشتر کشورهای دنیا به این سمت رفته‌اند که زندان‌های باز ایجاد کنند. از آنجا که در کشورمان نیز شاهد رشد علم و فناوری هستیم با توجه به این رشد علمی‌و اینکه می‌توانیم افراد را بیرون از زندان کنترل کنیم تا از محدوده خودشان خارج نشوند، قطعاً در کاهش جرایم تأثیرگذار خواهد بود. این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه استفاده از این امکانات شرایط را برای مجرمان و خانواده‌هایشان هم آسان‌تر می‌کند افزود: با وجود ردیابی‌های الکترونیک کشف وقوع جرم هم آسان‌تر می‌شود. ممکن است این ظن به وجود بیاید که این فرد مرتکب جرم شده اما با ردیابی‌ها ممکن است این اتهام از او برداشته شود چون این شخص اصلاً در محل وقوع جرم حضور نداشته است و این به کمک ردیابی‌ها مشخص می‌شود. بنابراین امیدوارم با توجه به پیشرفت علمی‌کشور این رویکرد قوه قضائیه در کاهش جرم تأثیر مثبتی داشته باشد. 

جستجو
آرشیو تاریخی