صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

فناورانه

طراحی بطن روباتیک قلب
مهندسان دانشگاه «ام آی تی» یک نمونه روباتیک از بطن راست قلب(RRV) ابداع کرده‌اند که کار تپش و پمپاژ خون توسط  قلب زنده را تقلید می‌کند.
به گزارش ایرنا، این مدل واقع‌گرایانه می‌تواند به ساخت ایمپلنت‌های قلبی کمک کند و آگاهی بیشتری درباره اختلالات قلبی کمتر مطالعه شده فراهم آورد. این بطن روباتیک، بافت واقعی قلب را با عضلات مصنوعی شبیه بادکنک ترکیب می‌کند و به این ترتیب دانشمندان می‌توانند انقباضات بطن قلب را کنترل و چگونگی عملکرد دریچه‌های طبیعی و سایر ساختارهای ظریف قلب را مشاهده کنند. این بطن مصنوعی عملکرد قلب را در وضعیت‌های سالم و بیمار شبیه‌سازی می‌کند. بطن راست نسبت به نقص عملکرد در شرایط مراقبت‌های شدید (آی سی یو) آسیب پذیرتر است و این شبیه‌ساز روباتیک، برای مطالعه و ایجاد استراتژی‌های جلوگیری از نارسایی قلبی قابل استفاده است.

تولید بومی چین جایگزین فناوری امریکایی
تلفن هوشمند «میت ۶۰ پرو» هوآوی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در طراحی داخلی و مهندسی تراشه‌های فرکانس رادیویی نشان می‌دهد به گونه‌ای که تولید بومی چین می‌تواند جایگزین فناوری 5G امریکایی شود.به گزارش ایسنا، پیشرفت‌ها در طراحی تراشه‌ها در چین نشان می‌دهد که سخت‌افزار هوآوی حتی بدون دسترسی به تأمین‌کنندگان امریکایی، قادر است با بهترین‌های جهان رقابت کند. گوشی‌های هواوی مجهز به سوئیچ‌های فرکانس رادیویی (آر اف) شرکت «مکسند میکروالکترونیک» و ماژول‌های تقویت قدرت شرکت «بیجینگ آن میکرو الکترونیکس» هستند. پردازنده 7نانومتری تلفن هوشمند «میت ۶۰ پرو» هوآوی که اواخر ماه اوت معرفی شد نشان داد چین با وجود تحریم‌های تجاری امریکا و تلاش واشنگتن برای جلوگیری از پیشرفت پکن در این عرصه، دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای در ساخت نیمه‌رساناهاست. این به معنای آن است که هوآوی می‌تواند تلفن‌های هوشمند پیشرفته را بدون استفاده از تراشه‌های شرکت امریکایی کوالکام تولید کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، پردازنده 7نانومتری توسط هوآوی طراحی و توسط شرکت تراشه‌سازی SMIC، یک شرکت مستقر در شانگهای تولید شده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی