صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

صعود ۵۱ پله‌ای جایگاه نوآوری ایران

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: طبق گزارش شاخص جهانی نوآوری، جمهوری اسلامی ایران با ۵۱ پله بیشترین صعود را بین کشورهای اسلامی داشته و جایگاه نوآوری و فناوری ایران از رتبه ۱۱۳ به رتبه ۶۲ رسیده است.
به گزارش مهر، احمد فاضل‌زاده در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در تهران گفت: بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در خصوص اقتصادهای نوآور برتر کشورهای هند، ایران و قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. وی گفت: باید متولیان امر با تخصیص بودجه مناسب و تأمین و تجهیز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، زمینه توسعه‌ تبدیل علم به فناوری و محصولات دانش‌بنیان را فراهم کنند.

کشف ۲هزار زمین خواری با ماهواره خیام
سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: با استفاده از داده‌های ماهواره خیام بیش از ۲ هزار مورد زمین‌خواری کشف شده است.
به گزارش مهر، حسین دلیریان اظهار داشت: طبق تفاهمنامه با سازمان فناوری اطلاعات ایران که متولی موضوعات فناورانه پنجره واحد زمین است، تصاویر ماهواره خیام که با دقت یک متر در حال حاضر در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد، برای مقابله با زمین‌خواری در اختیار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفته و داده‌های ماهواره‌ای در پنجره مدیریت واحد زمین به کار گرفته می‌شود.

کنترل کیفی تولیدات صنعتی با سامانه صوتی
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت سامانه صوتی با قابلیت کنترل کیفی و دسته‌بندی تولیدات صنعتی بدون نیاز به دخالت انسان شدند.
به گزارش ایرنا، حسام کافیان عطاری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: محصول دانش‌بنیان ما می‌تواند کنترل کیفی را با دقت و سرعت بسیار بالاتر از انسان و به صورت کاملاً خودکار انجام دهد. سیستم‌های کنترل کیفی اتوماسیون صنعتی هوشمند مبتنی بر بینایی ماشین این شرکت به کاهش هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری و تضمین کیفیت منجر می‌شود. وی افزود: بیشتر جامعه هدف ما صنعت خودرو و قطعه‌سازان و صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است.

جستجو
آرشیو تاریخی