صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تحول در صنعت راه و ساختمان با فناوری‌های نوین

رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل امروز ساعت 17 به کار خود پایان می‌دهد

رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل با هدف معرفی توانمندی و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه و کمک به گسترش بازار این شرکت‌ها از روز گذشته در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آغاز شده و امروز با حضور معاون علمی رئیس جمهور ساعت 17 به کار خود پایان می‌دهد. در قالب این رویداد دو روزه، 54 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساختمان و حمل‌و‌نقل، دستاوردها، توانمندی‌ها و محصولات خود را در چند محور شامل مسکن، راه و حمل‌ونقل (هوایی، ریلی، جاده ای، دریایی) به فعالان این حوزه‌ها معرفی می‌کنند و نیازهای فناورانه از سوی مشتریان بالقوه مطرح می‌شود تا زمینه خوبی برای همکاری و تعامل دو طرف ایجاد شود.

 سوسن صادقی
خبرنگار

قطع خودکار گاز در زلزله
فناوری و محصولات دانش‌بنیان کیفیت ساخت و ساز، ایده‌ها در صنعت ساختمان و حمل‌ونقل را متحول کرده و ضمن تحول در این صنعت باعث ارزان‌سازی هم می‌شود. فناوری می‌تواند در چند بعد از جمله طراحی و ساخت، پلتفرم و نرم‌افزاری و نگهداشت تحول ایجاد کند. در این رویداد فناورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات بسیاری چون خانه هوشمند، بهینه‌سازی انرژی، اینترنت اشیا، سیستم‌های ایمنی ساختمان، بتن، محصولات نانویی مانند رنگ، رزین، مواد غیرقابل اشتعال و غیره که در ساختمان به کار می‌رود را به نمایش گذاشته‌اند.
 یکی از فناوری‌های نوین که در این رویداد به نمایش گذاشته شده، سیستم الکترونیکی قطع خودکار گاز است؛ سیستمی که به امواج زلزله با سنسورهایی که در آن به کار رفته، حساس است و باعث می‌شود فرمان قطع گاز داده شود. از سوی دیگر این دستگاه با وقوع زلزله به آسانسور فرمان می‌دهد و آسانسور در نزدیک‌ترین طبقه متوقف می‌شود.
مهدی ماهرو بختیاری مدیر یک شرکت دانش‌بنیان (سدید) به «ایران» گفت: در زلزله آن چیزی که باعث می‌شود تا مصدومان زیادی داشته باشیم، مسمومیت با گاز و آتش‌سوزی است. به عبارتی شاید کسی در جای ایمن پناه گرفته باشد اما به‌دلیل قطع نشدن گاز و آتش‌سوزی از دنیا برود بنابراین این دستگاه برای ساختمان‌ها ضرورت دارد. سیستمی که امکان اطفای حریق در ساختمان‌ها را هم داراست.
ماهرو بختیاری با بیان اینکه استفاده از این دستگاه در ساختمان‌های 5 طبقه الزامی شده است ولی آنگونه که باید در ساختمان‌ها به کار برده نمی‌شود، افزود: وقتی زلزله اتفاق می‌افتد در تب و تاب آن همه بخصوص پیمانکاران ساخت و ساز سراغ این دستگاه را می‌گیرند و با فروکش موضوع زلزله، همه خرید دستگاه را به فراموشی می‌سپارند و پیگیری نمی‌کنند.
به گفته وی، اکنون بیشتر انبوه‌سازان از این سیستم الکترونیکی قطع گاز استفاده می‌کنند چون در صورت استفاده نکردن، پایان کار برای آنها صادر نمی‌شود اما ساختمان‌های بانکی، دولتی و مدارس یا خانه‌ها که پیش از این ساخته شده است، هنوز برای استفاده از این دستگاه استقبال نمی‌کنند در صورتی که با نصب این دستگاه از خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری می‌شود.
ماهرو بختیاری با بیان اینکه این دستگاه دارای تأییدیه‌هایی از امریکا، ژاپن، بلژیک، سوئیس و ترکیه است، اظهار کرد: در منطقه از این دستگاه فقط ما و ترکیه داریم و در دنیا هم تعداد محدودی دارای این تکنولوژی هستند و جالب اینکه دستگاه تولید داخل با محصولات موجود در دنیا رقابت می‌کند و حتی خیلی بهتر از نمونه خارجی مانند ترکیه است به‌طوری که حتی یک شرکت ژاپنی حاضر شد این دستگاه دانش‌بنیان را خریداری و نصب کند.
به گفته وی، این شرکت دانش‌بنیان در زمینه صادرات به‌دلیل نبود بازاریابی موفق نبوده است و انتظار دارد مسئولان در این زمینه کمک کنند.

خانه‌های هوشمند برای بهره‌وری بیشتر
در این رویداد شرکت‌هایی که در هوشمند‌سازی خانه هم فعال هستند، حضور دارند. یکی از شرکت‌هایی که در این رویداد حضور یافته در زمینه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و هوش مصنوعی فعال است. حسین موسوی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به «ایران» گفت: شرکت ما با سه محصول برای شهر هوشمند (سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند پارکینگ و ناوبری زمینی در فرودگاه‌ها) و سیستم‌هایی که برای ساختمان تجاری و اداری که نیازمند اتاق کنترل هستند، فعال است که با این سیستم کل سیستم‌های تأسیساتی ساختمان کنترل می‌شود.
وی با بیان اینکه سومین محصول ما در سیستم‌های هوشمند‌سازی خانه‌های مسکونی است، افزود: شرکت ما بیشتر از بخش خانه‌های هوشمند درآمد دارد، چرا که بخش خصوصی و مردم بیشتر از تکنولوژی هوشمند‌سازی خانه استقبال می‌کنند و می‌خواهند در خانه‌های خود برای بهره‌وری بیشتر در انرژی از سیستم‌ها و وسایل هوشمند استفاده کنند به‌ طوری که 5 تا 6 درصد از خانه‌هایی که در حال ساخت هستند از فناوری‌های نوین بهره می‌برند و به نظرم حتی در آینده استقبال بیشتری از این موضوع خواهد شد ولی متأسفانه‌ در بخش‌های دولتی از آن کمتر استقبال می‌شود. این درحالی است که انبوه‌سازان و ساختمان‌های دولتی می‌توانند با استفاده از این سیستم‌های هوشمند به بهره‌وری بیشتر و صرفه‌جویی در انرژی و غیره کمک کنند.
موسوی در پاسخ به این سؤال که هوشمند کردن خانه برای بهره‌وری بیشتر چقدر هزینه دارد، اظهار کرد: در خانه‌های هوشمند دو نوع تکنولوژی به کار می‌رود، یکی بی‌سیم یا همان وایرلس است که به تغییر ساختار سیم‌کشی ساختمان نیازی ندارد و در ساختمان‌هایی که پیش از این ساخته شده، کاربردی است و حدود 50 میلیون تومان هزینه در بر دارد. اما در ساختمانی که در حال ساخت است، تکنولوژی سیمی به کار می‌رود و باید برای آن تابلو طراحی شود و برای این بخش هزینه از 100 میلیون تومان شروع می‌شود.
به گفته وی، آن‌ها در بازار عمان و عراق فعال هستند ولی هنوز منجر به قرارداد نشده است و اگر بحث تبادل مالی حل شود بازاریابی بهتری صورت خواهد گرفت و در کشورهای بیشتری می‌توان صادرات کرد چون محصولات ما قابل رقابت با محصولات خارجی است.
موسوی گفت: ما در سیستم‌های ساختمان هوشمند خود از رله‌های هوشمند الکترونیکی تولید بومی صفر تا صد استفاده کرده‌ایم که در جهان منحصربه فرد است و حتی مطرح‌ترین برندهای خارجی از رله‌های مکانیکی استفاده می‌کنند و قیمت بالایی دارند ولی محصول ما یک سوم قیمت ارزان‌ترین محصول در بازار خارجی است.

نورگیر هوشمند ساختمان
دیگر شرکتی که محصول خاص در این رویداد را به نمایش گذاشته است، استفاده از نورگیر در ساختمان‌های چندین طبقه آپارتمانی است تا بتوان از نور خورشید در کل طبقات استفاده کرد. ارتفاع ساختمان‌ها که زیاد می‌شود، نور به طبقات پایین نمی‌رسد و نبود نور خورشید باعث افسردگی افراد می‌شود از این‌رو یک شرکت در این زمینه آینه‌ای هوشمند را تولید کرده است که در بالای پشت‌بام قرار می‌گیرد.مسعود فیضی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به «ایران» گفت: اولین و بزرگترین سیستم انتقال نور خورشید به وسیله آینه‌های هوشمند است و نور را از طریق پاسیو ساختمان به طبقات تا پارکینگ ساختمان انتقال می‌دهد و این سیستم با سنسورها و مکانیزم الکترونیکی و کنترلی که دارد امکان رهگیری خورشید را دارد و نور را به داخل ساختمان هدایت می‌کند.
به گفته وی، این آینه هوشمند نور را 15 طبقه انعکاس می‌دهد و تاکنون 150 پروژه در نقاط مختلف کشور بخصوص تهران، کرج و اصفهان را اجرایی کرده‌اند.وی با بیان اینکه این سیستم در جهان موجود است اما ما بر اساس ساخت و ساز و ساختمان‌های داخل کشور آن را بومی‌سازی کرده‌ایم، گفت: هنوز فرهنگ استفاده از این سیستم در ساخت و سازها جا نیفتاده است. این در حالی است که می‌توان با استفاده از نور خورشید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

 

بــــرش

رویدادی برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان
سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی روز گذشته در مراسم افتتاحیه این رویداد با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در کنار ارائه انواع تسهیلات مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال کمک به توسعه بازار این شرکت‌ها در داخل و خارج از کشور هستیم.
وی افزود: در این حوزه از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کنیم. به عنوان مثال در رویداد Big5 دوبی، برخی شرکت‌ها مذاکرات خوبی انجام دادند از این رو امیدواریم شاهد صادرات محصولات این شرکت‌ها باشیم. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برگزاری رویدادهایی از این جنس گام مهمی در جهت کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: تاکنون 40 رویداد در حوزه‌های مختلف برگزار شده است و رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل، با همکاری وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌شود.ملکی فر خاطرنشان کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تلاش کرده‌ایم مشتریان بالقوه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله وزارت راه و شهرسازی را از برگزاری این رویداد مطلع کنیم تا نیازهای فناورانه خود را با شرکت‌های حاضر در این رویداد مطرح کنند. با این هدف، حدود 100 شرکت در سمت تقاضا دعوت شده‌اند که  در دو روز برگزاری این رویداد، نیازهای فناورانه خود را مطرح کنند.وی با اشاره به موضوع نهضت ملی مسکن گفت: برای این پروژه به انبوه‌سازی و ساخت سریع مسکن نیاز داریم، اما شرکت‌های محدودی در این حوزه فعال هستند. این رویداد می‌تواند به شناخت بهتر توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های کشور کمک کند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محور مذاکرات در این دو روز را سرمایه‌گذاری و همچنین، خرید محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی