صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از علی معلم
19 آذرماه سالروز تولد علی معلم، منتقد و تهیه‌کننده فقید سینماست. او در کارنامه هنری خود تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی همچون شوکران، گاوخونی، ازدواج به سبک ایرانی، آل، کنتس سلما و دوآلپا، انیمیشن «ملانصرالدین» و... را برعهده داشته است. زنده یاد علی معلم پایه‌گذار جشن سینمایی - تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) است. این منتقد سینما 23 اسفند 1395 درگذشت. صفحه اینستاگرام موزه ملی سینما با انتشار پستی این روز را یادآوری کرده است.

دعوت سلیمانی به تماشای یک فیلم
حسین سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها در نقش یک روزنامه‌فروش در سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» کمال تبریزی ظاهر شده، با انتشار تصویر پوستر «گیج گاه» بر سر در سینماها، دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای اولین تجربه کارگردانی عادل تبریزی دعوت کرده است. او نوشته: «گیج گاه رو نه تنها به خاطر بازیگرای بزرگش؛ بلکه به خاطر کارگردانی ببینید که با تمام عشق این روزها برای اکران بهترین فیلم می‌جنگه.»

اگر ملاک میزان بازدید باشد، باید برای فرهنگ نگران بود
امیررضا مافی مجری برنامه «نقد سینما» در واکنش به انتشار آمار و ارقام منتشر شده توسط کارگردان سریال «زخم کاری» گفته است: «در همین هفته گذشته شاهد بودیم که یک موسیقی مبتذل ۱۲ میلیون بار تماشا شد. اگر ملاک ما میزان بازدید یک اثر باشد، باید برای فرهنگ نگران بود. حتماً تعداد مخاطب برای یک اثر فرهنگی اهمیت دارد اما دلیلی بر موفقیت و چشم‌پوشی بر ایرادات و ضعف‌های آن نیست. سریالی که نه نویسنده کتاب اقتباس شده آن را گردن گرفت و نه طرفداران تا پایان توانستند آن را تحمل کنند! گاهی شاید بهتر باشد اشتباه‌های خود را با استدلال غلط کتمان نکنیم.»

ارجاع آقای نویسنده به فیلمساز اتریشی برای بیان یک حس
فرهاد حسن‌زاده نویسنده شناخته شده حوزه کودک و نوجوان، نقل قولی از میشائیل هانکه کارگردان مطرح اتریشی را بازنشر کرده است. در این متن آمده: «هر آدمی در زندگی‌اش لحظه‌هایی دارد که پنهان‌اند. لحظه‌هایی که دلش نمی‌خواهد کسی دیگر از آنها خبر داشته باشد. اگر کسی خبردار شود، ممکن است سرزنشش کند. ممکن است منظورش را نفهمد. هر آدمی وقتی به این لحظه‌ها می‌رسد، وقتی یادش می‌افتد که چه لحظه‌های پنهانی دارد، حس می‌کند گناهکار است. هم دوست دارد این حس را با کسی در میان بگذارد، هم می‌ترسد این کار را بکند. مشکل در این ترس است.»

خوشبختی با کتاب
ملیکا زارعی مجری حوزه کودک و نوجوان نیز با انتشار جمله‌ای از ویکتور هوگو، خوشبختی را مؤانست با کتاب عنوان کرده و از دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام خود خواسته تا نظر خود را درباره خوشبختی بیان کنند. او در این متن آورده است: «خوشبخت کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد یا کتاب‌های خوب، یا دوستانی که اهل کتاب باشند.»

شب خاطره‌ساز امیر مقاره
امیر مقاره از خوانندگان پاپ که بازیگری را هم تجربه کرده است با انتشار پستی از تلاش‌هایش برای همزمانی روز تولدش و اجرای کنسرت تازه‌اش نوشته است. او در بخشی از این متن آورده: «خیلی خوشحالم که در شب تولدم کنسرت داریم. تهران- ما.  باید بگم برایم فرقی ندارد که تولدم در کنسرت تهران باشد یا هر شهر دیگری فقط برایم مهم هستش که کنار شماها باشم.»

تلاش «لاک پشت» برای رسیدن به جشنواره
بهمن کامیار با انتشار تصویری از صابر ابر از حضور این بازیگر در فیلم تازه‌اش خبر داده است. «لاک پشت» مراحل فنی را برای حضور در جشنواره پشت سر می‌گذارد. چندی پیش از فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و نازنین کریمی به‌عنوان دیگر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی نام برده شد. این فیلم به‌عنوان سومین اثر بلند سینمایی بهمن کامیار در مقام کارگردان پس از فیلم‌های «مرداد» و «در وجه حامل»، درامی روانشناسانه با فضایی متفاوت محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی