صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) برگزار شد

استادی: هنر مهم‌ترین ابزار برای امتداد مفاهیم دینی است

فرهنگی/ نشست خبری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص)، با عنوان رویداد «سکو» روز گذشته 19 آذرماه، با همکاری آستان قدس رضوی و مرکز نوآوری امید، در کارستان بهارستان برگزار شد. در این نشست رسانه‌ای، امین نادری (مدیرعامل مرکز نوآوری امید)، قاسم صادقی بجستانی (دبیر علمی این جشنواره و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)) و محمد جواد استادی (دبیر هنری این جشنواره و رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی) در خصوص برگزاری این رویداد هنری توضیحاتی ارائه کردند.
قاسم صادقی در این باره اظهار داشت: «جشنواره صنایع خلاق عالم محمد(ص) در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تعریف شده و محورهای اصلی آن حول محورهای مورد نیاز آستان قدس رضوی است. این 5 محور شامل: توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی، خدمت رضوی، ادب حضور، توسعه بر هنر و سوغات زائر است که حول قالب بازی و اسباب بازی در پنج شهر بزرگ تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار خواهد شد.
رویداد سکو در تهران حول محور اسباب بازی، قم در خانه اشراق حول محور سوغات زائر، اصفهان سبک زندگی رضوی، شیراز صنایع دستی و تبریز پارک علم و فناوری به عنوان محور شمال غرب کشور انتخاب شده است.»
او تصریح کرد: «این جشنواره یک رویداد دو سالانه است که بهمن ماه اختتامیه جشنواره صنایع خلاق خواهد بود و به برگزیدگان آن به ترتیب هشت، پنج و سه سکه بهار آزادی تقدیم خواهد شد. ناگفته نماند طرح‌های برگزیده جشنواره به محصولات قابل استفاده تبدیل خواهد شد.»
در ادامه، محمدجواد استادی دبیرهنری این رویداد، با بیان اینکه تقویت گفتمان زیارت مأموریت آستان قدس رضوی است و مهم‌ترین ابزار برای ترویج آن بهره‌گیری از زبان هنر است، اظهار داشت: «امروز بهترین زمان برای جاری شدن این گفتمان و ترویج آن در فضای عمومی با زبان فرهنگ و هنر است.»
او افزود: «بهره‌گیری از هنر جنبه‌های متعددی دارد چراکه جهان شمولی و تنوع زبان هنر و مخاطبین وسیع آن موجب شده هنر مهم‌ترین ابزار برای امتداد مفاهیم دینی باشد. به همین سبب توجه به عرصه‌ای با عنوان صنایع خلاق فرهنگی در آستان قدس، مورد توجه قرار گرفته تا بتواند این مفاهیم را با زبان هنر به جامعه
عرضه کند.
البته طیف‌های مختلف در دنیا که پذیرای این معنویت هستند هم می‌توانند از آن بهره گیرند. بر این اساس یکی از فرایندهای جدی این کار صنایع خلاق فرهنگی است که می‌تواند به شعار محوری ما که امتداد اجتماعی زیارت در زیست انسان معاصر است، جامه عمل بپوشاند.»
استادی گفت: «در کنار جشنواره صنایع خلاق فرهنگی، فعالیت‌های جانبی هم صورت می‌گیرد مانند برگزاری جشنواره ملی گنجینه مهر چرا که هدف ما کمک به اقتصاد هنر و ترویج مفاهیم دینی با زبان هنر است. لازم به یادآوری است در پایان این جشنواره نمایشگاهی از آثار برگزیده در شهر مشهد برگزار خواهد شد و امیدواریم زمینه‌ای برای عقد قرارداد و تجاری‌سازی این محصولات فراهم گردد.»
امین نادری درباره رعایت حق کپی‌رایت این محصولات فرهنگی عنوان کرد: «کپی‌رایت یک معضل است و در جشنواره‌ها مشکل ایجاد کرده است. البته ما متعهد به طرح افراد هستیم و این تعهد داده می‌شود، ولی به‌هرحال عدم رعایت قانون کپی‌رایت یک چالش برای کسب‌و‌کار است.»
او درباره صادرات صنایع خلاق گفت: «اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود، شکست آن قطعی است. درحال حاضر تا حدودی بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به‌دست گرفته‌ایم و حتی محصول به استرالیا، عمان و قطر ارسال می‌شود و این جزو برنامه ویژه ماست و اولویت‌مان حمایت از تیم‌ها برای حضور در خارج از کشور است.»
استادی درباره جشنواره صنایع خلاق و ارتباط آن با فضای دانشگاهی نیز توضیح داد: «در حال حاضر فضای آستان قدس و جشنواره با دانشگاه امام رضا(ع) مرتبط است و در عرصه صنایع خلاق علاوه بر این جشنواره، در حوزه ادبیات به انتشار کتاب هم
 پرداخته‌ایم. بنابراین در ارتباط با فضای دانشگاه به‌صورت جدی کار را دنبال می‌کنیم و با دانشگاه‌های هنری کشور مرتبط هستیم. داوران از اساتید دانشگاه انتخاب شده‌اند و حداقل ده تا دوازده دانشگاه در این زمینه فعالند.»

جستجو
آرشیو تاریخی