صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست خبری هفدهمین جشنواره سینما حقیقت مطرح شد

مطالبه‌گری، حق خواهی و مبارزه با فساد در آینه سینما حقیقت

مطالبه گری به انضمام نگاه متعادل در نقد اجتماعی، نگاه باز در ارتباط با فیلمسازان و تنوع و تکثر در آثار، مؤلفه‌های تکرار شونده در صحبت‌های روز گذشته محمد حمیدی‌مقدم بود. دبیر هفدهمین جشنواره سینما حقیقت در فاصله یک هفته مانده به آغاز این رویداد، در گفت‌وگو با اهالی رسانه بارها بر این شاخصه‌ها چه به عنوان دبیر جشنواره و چه به عنوان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تأکید کرد. او نوید داد که سینمای مستند وارد دوره تحول شده است و وعده داد که در جشنواره پیش رو «مستندهای خوبی می‌بینید که به یادتان می‌ماند و گاهی تعجب می‌کنید چطور نمایش داده شدند.» حمیدی مقدم با تأکید از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال دفاع کرد و گفت آمادگی دارد بعد از دیده شدن آثار درباره آنها با منتقدان و اهالی رسانه گفت‌وگو کند. بازتاب حوادث سال گذشته در آثار جشنواره امسال و اینکه آثاری با سویه‌های اجتماعی تا چه میزان بازتاب حقیقت امروز جامعه ایران بوده‌اند از محورهای اصلی سؤالات مطرح شده در این نشست بود.

حضور ۶۰ فیلمساز زن در جشنواره
ارائه اطلاعاتی درباره جشنواره هفدهم، بخش ابتدایی صحبت‌های حمیدی مقدم بود. او از تقاضای حضور 640 فیلم در جشنواره و رشد درخواست حضور در جشنواره گفت. به گفته او امسال فیلم‌های متقاضی بیشترین آمار را طی 4 سال اخیر داشته‌اند. بر اساس اطلاعات اعلام شده در این نشست، از میان این آمار ۶۰ فیلم به بانوان فیلمساز و ۳۸۰ فیلم به شهرستان‌ها اختصاص دارد و در این دو بخش هم جشنواره سیر صعودی داشته است. حمیدی مقدم تنوع و تکثر استانی و تنوع موضوعی را از شاخصه‌های چینش آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود دیگر تفاوت شاخص امسال جشنواره را حذف هیأت انتخاب عنوان کرد: «از سال گذشته گعده‌های مشاوران کنار دبیر نظرات خودشان را می‌گفتند. حدود ۲۵ مشاور داشتیم که در کنار دبیر برای انتخاب فیلم‌ها حضور داشتند.» به گفته حمیدی مقدم، نوزایی محتوایی و دگرگونی ساختار و محتوا در فیلم‌ها رخ داده‌ و کشف چهره‌های جدید در کنار فیلمسازان پیشکسوت و قدیمی در این دوره به چشم می‌خورد.

دعوت ویژه دبیر جشنواره به تماشای یک مستند در بخش غزه
دبیر جشنواره سینما حقیقت از تدارک بخش ویژه غزه در جشنواره امسال خبر داد. به گفته او قرار است در این بخش 5 فیلم از مستندسازان بین‌المللی به نمایش در بیاید. حمیدی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شکل ویژه دعوت کرد مخاطبان در این بخش تماشای مستند «اشک‌های غزه» ساخته ویبکه لوکه را از دست ندهند. به گفته او این مستندساز نروژی که به خاطر تفکرات ضد صهیونیستی اجازه ورود به غزه را نداشته، با خریداری 5 دوربین و رساندن آنها به دست 5 خانواده فلسطینی مستند شاهکاری خلق کرده است.
 حمیدی مقدم با اشاره به عدم حضور مستندسازان کشورمان در فلسطین از این مستند به عنوان اثری موفق از فیلمسازی که در منطقه بحران حضور نداشته یاد کرد. او همچنین گفت: «ما حتی در مناطق بحرانی نزدیک خودمان فیلم‌هایی با قدرت و موشکافانه نداریم و این یک فقدان است. در واقع فیلم‌های ما گذرا و گزارشی است پس ما درباره موضوع غزه عمدتاً فیلم‌هایی از سایر کشورها برگزیدیم.»

مستند شاخصی از حوادث سال گذشته نداریم
حمیدی مقدم درباره حضور فیلم‌هایی با موضوع حوادث سال گذشته عنوان کرد: «مشاوران ما بدون سویه‌گیری سیاسی تمام این فیلم‌ها را دیدند. ما یک یا دو فیلم درباره وقایع سال گذشته داریم اما فیلم شاخصی در این حوزه ندیدیم. یکی از مطالبات ما ورود فیلم‌هایی درباره وقایع اجتماعی پیرامون است اما شاید این فیلم‌ها با هر نگاهی به سال آینده برسد.»
دبیر این رویداد همچنین گفت: «از دوستان امنیتی هم می‌خواهم سعه صدر بیشتری داشته باشند شاید اصلاً چنین فیلم‌هایی ساخته شده و به جشنواره داده نشده باشند اما دوستان باید سعه صدر برای برقراری این گفتمان داشته باشند.» او در پاسخ به سؤالی درباره سینماگران معترض سال گذشته نیز پاسخ داد: «نگاه باز ما به سمت همه فیلمسازان است. فیلمسازان با مرکز در ارتباط هستند. ما مرکزی هستیم که در حوزه حرف دغدغه‌مند برای کشوریم و درهایمان به روی همه باز است.»
او در بخش دیگری از صحبت‌ها با اشاره به آمار بالای مستندهای اجتماعی متذکر شد: «مهم‌ترین بخش ما برای روایت آنچه که هستیم، فیلم‌ مستند است و مطالبه‌گری، حق خواهی، مبارزه با فساد، خسته نشدن، سخت‌کوشی و... را در فیلم‌های امسال می‌بینیم. انتظار ما از مستندساز اجتماعی نگاه مطالبه‌گر و غیرخنثی است.»
حمیدی مقدم همچنین با اشاره به نمایش مستند حیات وحش به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره از رشد معنادار این آثار و همچنین مستندهای محیط زیستی در جشنواره امسال گفت. به گفته او جشنواره هفدهم با فیلم ماندگار «تاراز» فرهاد ورهرام و با یاد فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی آغاز خواهد شد.

 

بــــرش

مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی در بخش شهید آوینی
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران همچنین از گسترده‌تر شدن دامنه بخش آوینی گفت و در توضیحات تکمیلی افزود: «فیلم‌های این بخش دیگر صرفاً محدود به گفتمان انقلاب و دفاع مقدس نمی‌شود و اندیشه‌های شهید مرتضی آوینی را در نظر گرفتیم و فیلم‌های مطالبه‌گر و عدالت‌خواه وارد این دسته شدند که در این بین ۷ فیلم مشترک هم با بخش ملی وجود دارد. تدارک پلتفرم اختصاصی نمایش فیلم مستند، حمایت از سینمای مستقل، فروش بلیت و صیانت از آرای مردمی جشنواره، تداوم رویکرد اکران آنلاین آثار جشنواره، آغاز اکران سینمای مستند در گروه هنر و تجربه با نمایش «فرار از قصر» به تهیه‌کنندگی حسام اسلامی و کارگردانی احسان عمادی، ایجاد تکثر سلیقه با طرح کشف استعدادهای استانی، حضور در بازارهای جهانی به عنوان مهمترین مؤلفه جریان‌سازی و... از دیگر صحبت‌های حمیدی مقدم در این نشست بود.

جستجو
آرشیو تاریخی