صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

هفته دوازدهم لیگ برتر، هفته متفاوتی بود

طوفان زرد و آرامش سرخ

حامد جیرودی
خبر‌نگار


نگاهی به بازی‌های برگزار شده هفته دوازدهم لیگ برتر نشان می‌دهد که در همه آنها نتایج متفاوتی به دست آمده است. توقف استقلال صدرنشین، پیروزی پرگل سپاهان، برد خارج از خانه تراکتور، طلسم‌شکنی پرسپولیس و باخت ملوان نمونه‌هایی از نتایج به دست آمده در این هفته هستند که باعث شد رقابت در بالای جدول گرم‌تر از قبل شود. هفته‌ای که در آن شش پیروزی به دست آمد و دو دیدار هم با تساوی بدون گل به پایان رسید. در هفته دوازدهم 13 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به طور میانگین 1.625 گل در هر بازی به ثمر رسیده باشد که این تعداد گل از 15 گل زده شده در هفت بازی برگزار شده هفته یازدهم کمتر بود.

پیروزی تراکتور در سیرجان
گل‌گهر که در خانه عملکرد قابل قبولی داشت، این هفته متحمل اولین شکست خانگی شد و بازی برابر تراکتور را 1-0 به تیم تبریزی واگذار کرد تا شاگردان مارینوس اوزونیدس برای دومین بازی متوالی بدون برد باقی بمانند. با ثبت این نتیجه سیرجانی‌ها برای اولین‌بار در خانه موفق به گلزنی نشدند و شاگردان پاکو خمس هم با این برد خارج از خانه تنها تیم بدون تساوی باقی ماندند و به دومین برد پیاپی خود دست پیدا کردند.

ملوان در انزلی شکار شد
این هفته یک نتیجه شگفت‌انگیز به دست آمد و ملوان در خانه خود با نتیجه 2-0 مغلوب شمس آذر شد تا شاگردان مهدی تارتار که طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری را در اختیار دارند، پس از ۹ بازی متحمل شکست شوند. این در حالی بود که انزلی‌چی‌ها با ۲۳ شوت بیش از هر بازی در دو فصل اخیر به سمت دروازه حریف شوت زدند اما قزوینی‌ها که فرم تحسین‌برانگیزی در دیدارهای خارج از خانه دارند، بعد از سه تساوی پیاپی به پیروزی رسیدند تا شاگردان سعید دقیقی سومین برد از چهار بازی اخیری که میهمان بوده‌اند را به دست آورند.

پیکان؛ سلطان تساوی!
با حضور رضا عنایتی به جای رسول خطیبی هم تغییری در روند نتایج پیکان حاصل نشده است و خودروسازان با تساوی بدون گل برابر ذوب‌آهن، برای چهارمین بازی متوالی به مساوی رسیدند. جالب اینکه پیکان با هفت مساوی، رکورددار تساوی در این فصل و برای دومین بازی هم با مربیگری عنایتی به تساوی رسید. در سمت مقابل، ذوب‌آهن هم که در تمام دیدارهای خارج از خانه این فصل هم گل زده و هم گل خورده بود، برای اولین‌بار در گلزنی ناکام ماند ولی شاگردان محمد ربیعی توانستند اولین کلین‌شیت خارج از خانه فصل‌شان را ثبت کنند. نکته عجیب اینکه گاندوها در چهار فصل اخیر در زمین پیکان موفق به گلزنی نشده‌اند!

نفت بازهم به آلومینیوم باخت
صنعت نفت در این فصل به تیم بی‌ثباتی تبدیل شده که نمی‌تواند موفقیت‌های خود را تداوم بخشد. شاگردان عبدالله ویسی که در هفته یازدهم مس را در رفسنجان شکست داده بودند، این هفته در آبادان 2-1 مغلوب آلومینیوم شدند. صنعت نفت با این باخت، برای دومین‌بار متوالی در بازی‌های خانگی شکست خورد. عجیب این تیم به عنوان میزبان بردی در این فصل نداشته و بدترین خط دفاع لیگ را با 20 گل خورده دارد. اما نکته جالب در خصوص آلومینیوم این است که این تیم برای چهارمین‌بار پیاپی موفق به غلبه بر صنعت نفت شد. این تیم در لیگ برتر هیچ تیمی را به اندازه صنعت نفت مغلوب نکرده است و حالا شاگردان مجتبی حسینی بعد از پنج بازی نبردن، در این بازی موفق شدند طلسم ناکامی‌های خود را بشکنند. گلی که امین کاظمیان در ثانیه 40 این بازی برای آلومینیوم زد، سریع‌ترین گل فصل تا اینجای کار بوده است.

سپاهان همچنان می‌تازد
سپاهان که با وجود باخت برابر الاتحاد، به عنوان تنها تیم ایرانی راهی مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا شد، در لیگ به برد بازگشت و موفق شد مس رفسنجان را 4-1 از پیش‌رو بردارد تا با طوفان زرد بهترین برد هفته را به‌دست آورد. سپاهان که تنها تیمی است که در تمام دیدارهای لیگ موفق به گلزنی شده، در نیمه دوم ۴ گل به‌ثمر رساند. جالب اینکه از ۱۹ گل آخر شاگردان ژوزه مورایس در تمام رقابت‌ها، 15 گل در نیمه دوم زده شده است. شهریار مغانلو با زدن دو گل، در لیگ پنج گله شد و به آمار 26 گل برای سپاهان در لیگ برتر رسید و جزو 10 گلزن برتر این باشگاه قرار گرفت. رامین رضاییان هم روند عالی خود را با گلزنی از روی یک ضربه ایستگاهی زیبا حفظ کرد و برای سومین‌بار در 50 روز اخیر موفق به گل کردن ضربه کاشته شد که آنها را در سه رقابت مختلف زده است. این بازیکن در 12 بازی قبلی لیگ، آسیا و تیم ملی که در ترکیب اصلی حضور داشته روی 13 گل تأثیرگذار بوده است. اما در مقابل شاگردان ساکت الهامی، سومین باخت پیاپی‌شان را تجربه کردند. عجیب اینکه مس با دریافت ۱۶ گل از سپاهان از هیچ تیمی بیشتر از این در لیگ برتر گل نخورده است.

برد سرخ‌ها قبل از دربی
پرسپولیس با پیروزی 1-0 برابر هوادار، به روند شش بازی نبردن خود در لیگ و آسیا پایان داد تا قبل از دربی به پیروزی برسد و آرامش پیدا کند. این تیم که در دو فصل گذشته در ورزشگاه آزادی برابر هوادار مساوی کرده یا باخته بود، برای اولین‌بار این تیم را در خانه شکست داد. شاگردان یحیی گل‌محمدی که در این فصل در خلق موقعیت در جریان بازی دچار مشکل شده بودند، در این بازی امیدگل 1.69 را به ثبت رساندند که بالاترین میزان برای این تیم در این فصل است. هوادار هم تنها تیمی بود که علیرضا بیرانوند در لیگ برتر مقابل آن کلین‌شیت نداشت که در این بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شد و ششمین کلین‌شیت فصلش را به ثبت رساند اما علیرضا حقیقی دروازه‌بان اسبق سرخ‌ها که به کلین شیت اعتقادی ندارد(!)، طلسمش برابر پرسپولیس شکسته نشد. عجیب اینکه حقیقی مقابل پرسپولیس تاکنون کلین‌شیت نداشته و برای بیستمین‌بار از این تیم گل خورد. او از هیچ تیمی بیشتر از پرسپولیس گل نخورده است.

نفس راحت رحمتی
در بازی‌های این هفته، طلسم نساجی هم شکست و این تیم که روزهای سختی را در لیگ برتر و آسیا سپری کرده بود، بعد از پنج بازی نبردن در لیگ، مقابل به استقلال خوزستان به پیروزی 1-0 رسید تا سید مهدی رحمتی نفسی به‌راحتی بکشد اما در مقابل شاگردان سید سیروس پورموسوی تنها تیم بدون برد باقی ماندند. در این دیدار، سرخپوشان قائمشهری موفق به ثبت اولین کلین‌شیت فصل خود شدند اما آبی‌پوشان اهوازی تنها تیم بدون کلین‌شیت باقی ماندند. استقلال خوزستان هیچ‌وقت در نیمه دوم موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه خود نشده و در این بازی هم ترک عادت نکرد.

مالکانه‌ترین نمایش استقلال
فولاد برای نخستین‌بار در این فصل مساوی کرد و برابر استقلال به تساوی بدون گل دست یافت. جالب اینکه سرخپوشان اهوازی پس از ۱۴ فصل موفق به کلین‌شیت برابر استقلال در اهواز شدند. البته فولاد با چهار گل زده بدترین خط حمله لیگ را دارد اما آبی‌پوشان پایتخت هم با اینکه ۱۰ برابر فولاد شوت زدند ولی به گل نرسیدند. این در حالی است که شاگردان جواد نکونام در این بازی ۷۰ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند که بالاترین درصد مالکیت این تیم در پنج فصل اخیر است. با این حال، استقلال در دومین بازی متوالی خود به تساوی رسید تا با وجود صدرنشینی، چهار امتیاز خارج از خانه را از دست داده باشد.

 

برش

پنالتی جنجالی هفته با VAR تلفنی رد شد!
در بازی صنعت نفت و آلومینیوم، حسین زمانی داور مسابقه، پنالتی‌ای در دقیقه 59 برای اراکی‌ها اعلام کرد که بازیکنان، مربیان و تمامی نیمکت‌نشینان آبادانی به آن معترض شدند و حدود 13 دقیقه کشمکش بر سر این پنالتی بین بازیکنان و مربیان دو تیم ادامه داشت! بعد از این وقفه طولانی در نهایت داور پنالتی را پس گرفت و همین مسأله باعث اعتراض شدید بازیکنان آلومینیوم شد. نکته جالب اینکه خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران در جایگاه ورزشگاه نظاره‌گر این اتفاقات جنجالی داوری بود و حتی برخی ادعا کردند که پس از تماس تلفنی که با افشاریان گرفته شد، تصمیم داور برای نگرفتن پنالتی عوض شده است! مسأله‌ای که خود افشاریان آن را تکذیب کرد. البته هرچه بود به خیر گذشت چون تصاویر آهسته تلویزیونی نشان می‌داد که پنالتی رخ نداده است! در این میان، مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم هم گفت با همین موبایل‌ها VAR را درست کنند و کار را جمع کنند تا از ناعدالتی در فوتبال جلوگیری شود!

جستجو
آرشیو تاریخی