صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

در هشت ماهه سال‌جاری صورت گرفت

ارزآوری 500میلیون دلاری فرآورده‌های لبنی

تاکنون 368 هزار و 104 تن محصولات لبنی صادر شده است

امین محمودی
خبرنگار

 فرآورده‌های لبنی یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی است که طی سالیان اخیر ارزآوری زیادی برای کشورمان
به همراه داشته، به‌طوری که علاوه بر تأمین بازار داخل هم‌اکنون بخش زیادی از بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای اوراسیا
در اختیار صادرکنندگان ایرانی است.

نیا ز سرانه شیر در کشور
لبنیات و بازار فرآورده‌های لبنی بخشی از بازار کالاهای اساسی بوده که کارخانجات داخلی کل نیاز بازار را پوشش می‌دهند. نیاز سرانه انواع شیر در انواع بسته‌بندی در ایران حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که تولید و به بازار عرضه می‌شود. در این راستا هرچه بازار کشش داشته باشد کارخانجات لبنی انواع شیر را تولید و عرضه می‌کنند. در دو سال اخیر تقریباً ۲۵ درصد شیرها تحویل بازار برگشت می‌شود. در ادامه این مازاد تولید در کارخانجات تبدیل به انواع صنایع لبنی از جمله شیرخشک می‌شود.
سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام از هر کیلو ۶ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، ۸۰ درصد قیمت صنایع لبنی افزایش یافت و این امر سبب شد تا ۱۶.۳ درصد از آمار تقاضای کشور ریزش کند. امسال نیز با افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان آمار تقاضا با کاهش بیشتری همراه شده است.
 
صادرات لبنیات مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی
باتوجه به حمایت‌های دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر، نه‌تنها صادرات لبنیات با کاهش روبه‌رو نشده، بلکه رشد قابل‌توجهی را نیز تجربه کرده است. درحال حاضر ایران صادرکننده انواع محصولات لبنی به 50 کشور دنیا است و آورده ارزی صادرات لبنیات طی سال‌های اخیر برای کشور سالانه 700 میلیون دلار بوده است.
کارشناسان صنایع لبنی معتقدند کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی محصولات ایرانی، تنوع محصولات لبنی و شیر تولیدی، قیمت مناسب و رقابتی و توانایی تأمین و تولید به میزان کافی برای تأمین نیازهای داخلی و صادرات به بازارهای جهانی، از مهم‌ترین دلایل رشد صادرات لبنیات ایران به دیگر کشورها بوده است.

جزئیات صادرات محصولات لبنی در نیمه نخست سال‌جاری
در نیمه نخست سال‌جاری 68 هزار و 632 تن پنیر به ارزش 89 میلیون و 900 هزار دلار صادر شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 61 هزار و 937 تن پنیر به ارزش 79 میلیون و 800 هزار دلار صادر شده بود، بنابراین می‌توان گفت صادرات پنیر با رشد وزنی 11 درصدی و رشد ارزشی 13 درصدی روبه‌رو بوده است.
از طرف دیگر در این بازه زمانی 85 هزار و 770 تن شیر و خامه به ارزش 89 میلیون و 100 هزار دلار صادر شده، این درحالی است که درهمین بازه زمانی در سال گذشته 74 هزار و 945 تن شیر و خامه به ارزش 76 میلیون و 800 هزار دلار صادر شده بود، بنابراین می‌توان گفت صادرات شیر و خامه با رشد وزنی 14 درصدی و رشد ارزشی 16 درصدی روبه‌رو بوده است.
همچنین در این بازه زمانی 74 هزار و 687 تن دوغ و کفیر به ارزش 35 میلیون و 500 هزار دلار صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 47 هزار و 158 تن دوغ و کفیر به ارزش 23 میلیون و 800 هزار دلار صادر شده بود.
در نیمه نخست سال‌جاری 20 هزار و 578 تن ماست به ارزش 10 میلیون و 100 هزار دلار صادر شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 18 هزار و 66 تن ماست صادر شده بود.
شیرخشک صنعتی و اطفال نیز یکی دیگر از فرآورده‌های لبنی است که سهم زیادی به لحاظ وزنی و ارزش در صادرات طی هشت ماهه سال‌جاری داشته به‌طوری که در این بازه زمانی 69 هزار و 214 تن از این محصول به ارزش 180 میلیون و 700 هزار دلار صادر شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 68 هزار و 99 تن شیرخشک به ارزش 175 میلیون و 100 هزار دلار صادر شده بود. همچنین در این بازه زمانی 23 هزار و 244 تن بستنی به ارزش 40 میلیون و 200 هزار دلار، 13 هزار و 738 تن پودر آب پنیر به ارزش 6 میلیون و 100 هزار دلار صادر شده است.
از طرف دیگر در نیمه نخست سال‌جاری 8 هزار و 593 تن کره به ارزش 30 میلیون و 400 هزار دلار صادر شده است.

 

برش

افزایش 15 درصدی صادرات محصولات لبنی
براساس آمارهای گمرک در هشت ماه نخست سال‌جاری 368 هزار و 104 تن فرآورده‌های لبنی به ارزش حدود 500 میلیون دلار صادر شده، به‌طوری که طبق این آمار بیشترین میزان صادرات وزنی مربوط به پنیر، خامه، شیر، شیرخشک صنعتی، دوغ و کفیر بوده، این درحالی است که بیشترین صادرات از نظر ارزشی نیز به ترتیب مربوط به شیرخشک صنعتی، پنیر، شیر و خامه بوده است.
در همین بازه زمانی در سال گذشته 321 هزار و 530 تن محصول لبنی به ارزش 452 میلیون و 300 هزار دلار صادر شده بود.
این امر نشان‌دهنده آن است که صادرات لبنیات در هشت ماهه سال‌جاری رشد 15 درصدی به لحاظ وزنی و رشدی حدوداً 10 درصدی به لحاظ ارزش را تجربه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی