صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

امریکا از حمله به پایگاه های خود در عراق به ستوه آمده است

مقاومت بخشی از فرهنگ مردم منطقه غرب آسیا

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


امریکا در برهه کنونی کارزار رویارویی نیروهای مقاومت عراق با نیروهای این کشور در قالب جدال بازدارندگی، می‌کوشد تا با استفاده از فشارهای دولتی-سیاسی بر نیروهای مقاومت عراق مخاطرات پیرامونی این گروه را از خود دور کند، چرا که به موازات حملات فزاینده جنون‌آمیز رژیم اشغالگر به مردم فلسطین و بویژه در نوار غزه، هدف قرار گرفتن مواضع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی نه در عراق بلکه در کل منطقه توسط جبهه مقاومت تشدید شده که می‌رود با انتشار بیشتر، هم دردسرهای افزونی را برای کاخ سفید ایجاد کند و هم صفوف نبرد در برابر رژیم صهیونیستی را تقویت کند.
‌روز گذشته لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در تماس تلفنی با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با بهانه‌سازی حمله به سفارت این کشور و محکومیت آن، خواستار توقف کلیه حملات به نظامیان امریکایی در عراق شد. براساس گزارش وزارت دفاع امریکا، آستین تأکید کرده، امریکا حق دفاع از خود را در برابر کسانی که به امریکایی‌ها حمله می‌کنند، محفوظ می‌داند .او کتائب حزب‌الله و حرکة حزب‌الله النُجَباء را متهم به هدف قراردادن اخیر پرسنل امریکایی کرد.
السودانی نیز طی بیانیه دفتر نخست‌وزیری خود ضمن اعلام پایبندی دولت متبوع خود به حمایت از مراکز دیپلماتیک و کارکنان آن، به وزیر دفاع امریکا درباره پاسخ مستقیم به حملات علیه پایگاه‌های امریکایی بدون هماهنگی با بغداد هشدار داده است .به گزارش میدل ایست نیوز، السودانی تأکید کرد که دستگاه‌های امنیتی عراق قادر به تعقیب و شناسایی عاملان این حملات هستند. وی در عین حال نسبت به پاسخ مستقیم امریکا به این حملات بدون موافقت دولت عراق و اهمیت عدم تکرار حمله انجام شده توسط امریکا در جرف النصر هشدار داد.
در همین راستا روز گذشته رویترز با اشاره به حملات راکتی به سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد و به نقل از یک مقام ارتش امریکا نوشت: «اوایل روز جمعه تقریباً 7 گلوله خمپاره در محوطه سفارت ایالات متحده در بغداد فرود آمد که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین حمله در نوع خود در تاریخ اخیر باشد.»
این مقام نظامی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، احتمال داد که گلوله‌های بیشتری به محوطه سفارت شلیک شده اما در داخل آن فرود نیامد. مقامات امریکایی گفتند که حملات روز جمعه آسیبی به سفارت وارد نکرده و خسارات بسیار جزئی بوده‌اند.

نشست امنیتی چهارچوب هماهنگی شیعه با سودانی
در رابطه با این حملات، چهارچوب هماهنگی شیعه نیز نشست امنیتی با السودانی برگزار کردند و طی ‌آن بر حمایت کامل خود از اقدامات دولت و تمایل به حفظ امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک را اعلام کردند.
در این جلسه، ترکی العتیبی عضو ارشد چهارچوب هماهنگی در سخنانی با اشاره به رفتار تحریک‌آمیز امریکا در عراق و حملات گروه تروریستی داعش در عراق تأکید کرد که پشت پرده این حملات برنامه‌هایی است که امریکایی‌ها دنبال می‌کنند.
روز گذشته یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: با دستور و پیگیری محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، و برای اطلاع از شرایط حملات رخ داده به سفارت امریکا در بغداد و نیز مقر دستگاه امنیت ملی و تعدادی از ساختمان‌های مجاور آن، کارگروه مشترکی برای بازپرسی از مقامات امنیتی منطقه مورد حمله تشکیل شد.
با وجود این، میدل‌ایست به نقل از دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق نوشت، تا زمانی که جنایات صهیونیست‌ها در غزه و اشغالگری امریکا در عراق ادامه دارد، صحبت درباره توقف یا محدود کردن عملیات‌ها را مردود می‌دانیم.
او در واکنش به میانجی‌گری‌ها برای توقف حملات به پایگاه‌های امریکا گفت: «متوجه انگیزه‌ها هستیم و تنوع نقش‌ها و تعدد انگیزه‌ها را درک می‌کنیم، اما با توکل به نصرت الهی، اشغالگری از بین می‌رود، اما مقاومت جزئی از فرهنگ مردم است و مردم نمی‌میرند.»
تمام این رویدادها در حالی است که حملات گروه‌های مقاومت عراق همچنان به پایگاه‌های امریکا جریان دارد تا پیام توقف‌ناپذیری خود را به کاخ سفید برساند. چنانچه از تاریخ 17 اکتبر تاکنون مواضع نیروهای امریکایی در عراق و سوریه حداقل 84 بار مورد حمله قرار گرفته که طی آن حداقل 66 نفر مجروح شده‌اند.
به نظر می‌آید، با آنکه امریکا تلاش می‌کند با دستاویز قراردادن موضوع حمله به سفارت، جریان کلی مقاومت علیه خود را عقیم کند ولی سران حکومتی شیعه عراق تنها بر ماجرای حمله به سفارت و هشدارهای لازم به مقامات امریکایی در خصوص پاسخگویی به حملات تمرکز کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی