صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

صهیونیست‌ها همزمان با وتوی امریکا در شورای امنیت حملات خود را شدت بخشیدند

کشتار بی‌محابا

زهره صفاری
خبرنگار


حملات صهیونیست‌ها به غزه و کرانه باختری در چند روز گذشته و تشدید بمباران‌ها از شامگاه جمعه بر سر غیرنظامیان در چند شهر، اوضاع انسانی در فلسطین را وخیم‌تر کرده و آمار شهدا و مجروحان را بالا برده است. به‌رغم این شرایط همچنان حامیان غربی صهیونیست‌ها و در رأس آنها امریکا با بستن چشم‌های‌شان به کشتار بی‌رحمانه کودکان، زنان و مردان فلسطینی، نه‌تنها گامی برای صلح برنمی‌دارند که عزم بر پرکردن زرادخانه تسلیحاتی این رژیم دارند.
براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدا در این باریکه در شصت و سومین روز از این جنگ هولناک، از مرز 17 هزار و 500 نفر گذشته و در کرانه باختری نیز حدود 280 نفر بر اثر حملات ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال شمار بازداشت‌شدگان فلسطینی از ابتدای جنگ به بیش از 3870 نفر رسیده است. با این حال فشار بر کابینه بنیامین نتانیاهو برای آزادی اسرای اسرائیلی نیز بیشتر شده و شماری از خانواده‌های این اسرا با تجمع در برابر وزارت دارایی سرزمین‌های اشغالی علیه دولت افراطی تحصن و تظاهرات کردند.
بنابر گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرگزاری وفای فلسطین، از ابتدای این جنگ 64 ورزشکار در غزه شهید شده‌اند که از این تعداد 17 نفر مدیران ورزشی و مربیان بوده‌اند. اما در بحبوحه و آشوب کشتار فلسطینیان، پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد، یک بالگرد جنگی صهیونیست‌ها در چند روز اخیر خانه‌ای را که نظامیان صهیونیست در آن بودند به اشتباه هدف قرار داده که در این حمله یکی از نظامیان کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند. به نوشته این رسانه عبری از 7 اکتبر تاکنون 5 هزار نظامی اسرائیلی زخمی شده‌اند که وزارت دفاع این رژیم 2 هزار نفر از این مجروحان را از کارافتاده خوانده است.
 
آتش‌باران بی‌وقفه غیرنظامیان
نظامیان صهیونیست از شامگاه جمعه نه فقط باریکه غزه که اردوگاه رفح و بخش‌هایی از کرانه باختری را بمباران کردند و شمار زیادی از زنان، مردان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشیدند. ارتش صهیونیستی همزمان با نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آتش بس که با وتوی امریکا به سرانجام نرسید، خان یونس را زیر آتش بمباران‌های بی‌امان خود گرفت و این منطقه را به جهنمی برای غیرنظامیان بدل کرد. در اوایل صبح دیروز نیز علاوه بر بمباران‌ها، تانک‌های رژیم صهیونیستی نیز به سمت مناطق شرقی و مرکزی این شهر حرکت کردند و درگیری‌های شدیدی را به‌وجود آوردند. اوضاع به‌قدری بغرنج شده بود که بیمارستان ناصر قادر به نجات مجروحان نبود و بیش از 60 نفر از ساکنان این منطقه در این بیمارستان جان خود را از دست دادند. در عین حال بسیاری از مجروحان به دلیل شدت بمباران‌ها امکان انتقال به بیمارستان را نداشته و در گوشه خیابان‌های خان‌یونس جان خود را از دست دادند. صهیونیست‌ها که مدعی بودند برای دستگیری یحیی سنوار، رهبر حماس نبرد خانه به خانه را در خان‌یونس شروع کرده‌اند، حتی به کادر درمان نیز رحم نکردند و براساس آخرین گزارش‌ها دو نفر از پزشکان و پرستاران در این حملات بشدت مجروح شدند. بنابر گزارش رسانه‌های محلی بر اثر بمباران یک خانه در اوایل صبح دیروز نیز 13 عضو یک خانواده به شهادت رسیدند. ارتش رژیم صهیونیستی که در این ساعت‌ها خرسند از وتوی امریکا بر قطعنامه شورای امنیت بود به‌رغم شدت ویرانی‌ها در این منطقه، این وضعیت را برای دو تا سه هفته آینده ادامه‌دار خواند. گرچه منابع خبری از تداوم گلوله‌باران تانک‌های صهیونیستی در جنوب غزه نوشتند و گردان‌های القسام نیز عصر دیروز از هدف قرار دادن نیروها و ادوات جنگی صهیونیست‌ها در شمال شهر خان‌یونس با گلوله‌های خمپاره کالیبر سنگین خبر داد. درهمین حال جنایتکاران اشغالگر به اردوگاه‌های آوارگان در رفح حمله کردند و خبرگزاری وفا به نقل از یک منبع آگاه شهادت 5 عضو یک خانواده را در بمباران غرب رفح تأیید کرد. به دلیل شدت حملات و ویرانی‌های گسترده امدادگران به سختی می‌توانستند اجساد شهدا را از ویرانه‌ها بیرون بکشند. گفته می‌شود یک خبرنگار به نام سعید الشوریجی معروف به ابوخمیس خبرنگار فلسطینی نیز در حملات به غزه به شهادت رسید. درهمین حال یک مقام ارشد سازمان ملل به رویترز اعلام کرد که روند بازگشایی گذرگاه کرم ابوسالم برای رساندن کمک‌ها به غزه هنوز به نتیجه نرسیده است.
​​​​​​​
بامداد وحشت در کرانه باختری
اوضاع در کرانه باختری نیز در شصت و سومین روز جنگ بهتر از غزه نبود. وزارت بهداشت کرانه باختری شهادت یک جوان 25 ساله با شلیک نیروهای ارتش در جنوب الخلیل را تأیید کرد. بنا به گزارش خبرنگار الجزیره، صهیونیست‌ها دیروز در حملات خود به کرانه باختری به رام‌الله، الخلیل، قلقیلیه، نابلس و بیت اللحم حمله کردند که تصاویر حمله پیاده نظام ارتش اشغالگر به روستای مراه ربان بیت اللحم بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. در نابلس تعداد خودروهای زرهی ارتش صهیونیستی در برخی خیابان‌های شهر افزایش داشت و علاوه بر آن شهرک‌نشینان این رژیم نیز حملاتی به خانه‌های فلسطینی‌ها داشتند.
 
کودکانی که دیگر پناهی ندارند
صهیونیست‌ها پس از شوک 7 اکتبر، بیش از 17هزار و 500 فلسطینی را به شهادت رساندند که از این تعداد 7 هزار و 870 نفرشان کودکان بی‌گناهی بودند که در زیر بمباران‌های جنگنده‌های این رژیم جان خود را از دست دادند.
اما آنچه در این برهه سازمان‌های حقوق بشری جهانی را بیش از هر چیز نگران کرده، وضعیت وخیم کودکانی است که در این جنگ 64 روزه همه اعضای خانواده‌شان را از دست داده و حالا بدون هیچ حامی و پناهی در غزه تنها مانده‌اند و حتی نمی‌دانند که آینده‌شان چگونه خواهد شد.
در این شرایط بغرنج ارتش صهیونیستی فلسطینیان را به فرار به سمت المواسی، نوار باریکی در کنار دریای مدیترانه هدایت می‌کند. این منطقه گرچه از سوی ارتش صهیونیست به عنوان «منطقه بشردوستانه» معرفی شده اما شاهدان معتقدند که این بخش ساحلی قابل زندگی نیست. ارتش اشغالگر در حالی دو میلیون فلسطینی را به سمت المواسی هدایت می‌کند که به مراتب کوچک‌تر از فرودگاه هیثرو لندن است. به نوشته شبکه العالم، اما وخامت شرایط انسانی در غزه و کرانه باختری همچنان صهیونیست‌های افراطی را راضی نکرده و به تازگی آریه کینگ، معاون شهردار قدس اشغالی خواستار زنده به گور کردن اسرای فلسطینی نوار غزه شده است.
 
هراس از جدی شدن خطر جبهه‌های خارجی
مواضع رژیم صهیونیستی  و حامی درجه اول‌شان امریکا از آغاز این جنگ بارها از لبنان، سوریه و عراق هدف حملات متعدد قرار گرفته است. منابع آگاه لبنانی معتقدند روند پیشروی حزب‌الله در این جنگ سبب نگرانی واشنگتن و اشغالگران شده چراکه تداوم این شرایط را بسترساز ورود مستقیم مقاومت لبنان به جنگ می‌دانند. نگرانی از جدی شدن این درگیری‌ها سبب شده است که ارتش صهیونیستی حملات توپخانه‌ای و پهپادی را برای پیشگیری از این شرایط آغاز کند و در عین حال تحرکاتی را برای اطمینان‌بخشی به ساکنان نزدیک به لبنان و از بین بردن هراس آنها انجام دهد. حملات اخیر به دهستان عیتا الشعب در بخش میانی در جنوب لبنان نیز با همین هدف رخ داد و حزب‌الله نیز شهادت 3 تن از اعضای خود را تأیید کرد.
منابع خبری همچنین اعلام کرده‌اند ارتش صهیونیستی حملات توپخانه‌ای را علیه مناطق کفرشوبا، الوزانی، طیرحرفا، بلیدا و محیبب در جنوب لبنان داشته است. اما همزمان با پاسخ حزب‌الله، پایگاه رامیه هدف قرار گرفت و آژیر خطر در پایگاه صهیونیستی المالکیه در نزدیکی مرز با لبنان به صدا درآمد. روز جمعه نیز 6 موضع و پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین هدف موشک و راکت قرار گرفت. عصر دیروز نیز حزب‌الله برای سومین بار در 64 روز جنگ رژیم صهیونیستی و حماس از موشک‌های برکان استفاده کرد و حملات خود علیه مواضع اشغالگران را شدت بخشید و چندین پایگاه نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها از جمله السماقه و البغدادی را زیر آتش گرفت.
این در حالی است که حمله رژیم صهیونیستی به یک مرکز درمانی ارتش لبنان با واکنش نظامیان بیروت و دولت این کشور روبه‌رو شد. گرچه در این حمله که شامگاه جمعه رخ داد هیچ نظامی لبنانی آسیب ندید. اما تداوم این حملات به مواضع ارتش، وزیر خارجه لبنان را نیز به واکنش واداشت و به رژیم صهیونیستی هشدار داد حملات بر لبنان را تمام کرده و از حریم هوایی این کشور برای حمله به سوریه استفاده نکند.
در همین حال شبکه المیادین نوشت نیروهای مقاومت شامگاه جمعه 4 پایگاه امریکا در شرق و شمال شرق سوریه را در جریان دو ساعت حمله راکتی هدف قرار دادند. این حملات در استان دیرالزور و الحسکه نظامیان امریکایی را بشدت هراسان کرد.
 
شعار«جوی نسل کش»
در کالیفرنیا
حمایت‌های جو بایدن از قتل عام صهیونیست‌ها در نوار غزه بسیاری از امریکایی‌ها را مقابل رئیس جمهور قرار داده است. به طوری که فارس به نقل از لس‌آنجلس تایم نوشت در جریان سفر بایدن به کالیفرنیا، معترضان با تجمع گسترده در محل کمپین رئیس جمهور شعار «جوی نسل‌کش» را سر داده بودند.
با وجود این شرایط، کاخ سفید بی توجه به شرایط و فضای مخالفت‌ها، در تلاش برای تجهیز بیشتر ارتش رژیم صهیونیستی است. به نوشته رویترز، بایدن صبح دیروز با ارسال نامه‌ای به کنگره، خواستار موافقت آنها برای ارسال 45 هزار گلوله‌های ویژه برای تانک‌های مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی به ارزش 500 میلیون دلار شد.
این در حالی است که محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه با هدف نابودی جنبش حماس را بی نتیجه خواند و گفت: «این جنبش حذف شدنی نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی