صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» رونمایی شد

یک نقطه عطف در تاریخ پیانونوازی


گروه فرهنگی/  آیین رونمایی کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی با تصحیح و بازبینی دکتر پویان آزاده، پنجشنبه 16 آذرماه مصادف با سی‌امین سالگرد درگذشت استاد جواد معروفی آهنگساز، تنظیم‌کننده و ردیف‌دان موسیقی ایرانی، با حضور میلاد کیایی، کیوان ساکت، بهروز وجدانی، علیرضا میرعلینقی، سید مجتبی حسینی(معاون هنری سابق)، رضا خرم و... دیگر میهمانان این برنامه در تالار رودکی برگزار شد.
آرزویی که به بار نشست
 بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی اقوام ایران، در این برنامه به موضوع ثبت آثار موسیقی اشاره کرد و گفت: «یکی از کنوانسیون‌های مربوط به موسیقی، کنوانسیون آثاری از میراث فرهنگی ناملموس است که در سال 2003 در یونسکو به تصویب رسید و خوشبختانه سال 2009 اولین اثر ایرانی «تحت عنوان ردیف موسیقی ایرانی» به این کنوانسیون فرستاده شد و در یونسکو به تصویب رسید و تا به امروز 24 اثر در این فهرست جهانی به ثبت رسیده که 5 مورد از این آثار مربوط به موسیقی است و این اتفاق بزرگ نشان از اهمیت و جایگاه موسیقی در بین سایر عناصر میراث فرهنگی دارد.
 به گفته بهروز وجدانی، پویان آزاده 5 پرونده در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسانده است.

یک استاد کم‌نظیر در آهنگسازی و تنظیم
سخنران بعدی این مراسم میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران بود که به آشنایی خود با استاد معروفی اشاره کرده که به حدود 60 سال قبل برمی‌گردد. او در صحبت‌هایش اینطور بیان کرد: استاد جواد معروفی در تنظیم موسیقی کم‌نظیربود. موضوع مهمی که در ارزش یک کار هنری بسیار مهم است. ناگفته نماند آن دوران و در برنامه رادیو، دو نفردر این زمینه شاخص بودند، استادان روح‌الله خالقی و جواد معروفی. نکته دیگر اینکه، پدر آقای جواد معروفی استاد موسی خان معروفی، جزو اولین کسانی بود که ردیف موسیقی ایرانی را به‌صورت مکتوب درآورد و نت‌نویسی کرد.

مکتب ویژه پیانوی ایرانی
 علیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی ایران نیز دراین مراسم ضمن بیان خاطره آشنایی خود با استاد جواد معروفی به موضوع ردیف اشاره کرد و گفت: طبق عادت بیشتر استادان قدیم، نوشته‌های اساتید با نواخته‌هایشان فاصله داشت. یعنی وقتی چیزی را می‌نوشتند الگویی در ذهن داشتند اما وقتی می‌خواستند بنوازند بیشتر به خیال آزاد و بداهه‌نوازی خود متعهد بودند تا متنی که نوشته‌اند. این درحالی است که نت در موسیقی ما سابقه 100 ساله دارد اما بسیاری از موسیقیدانان ارجمند ما نت را به رسمیت نمی‌شناختند یا آنچنان با آن انس نمی‌گرفتند تا فاصله بین آنچه که نوشته می‌شود با نواختن آن کمتر شود و کار بسیار سخت و ارزشمند آقای پویان آزاده، در راستای اقدامی است که به آن ارتقای مکتب می‌گوییم. وی در پایان افزود: به عنوان یکی از دوستداران استاد و شخص آقای پویان آزاده باید بگویم از انتشار این کتاب بسیار خوشحالم. این کتاب را نقطه عطفی در تاریخ پیانو ایرانی می‌دانیم چرا که کاری است ماندگار. امیدوارم در سال‌های بعد آثاری از این دست با دقت و حوصله بسیار به عرصه برسد و ما را از داشتن مکتب ویژه پیانو ایرانی خرسند کند.

تلاش ما اشاعه فرهنگ موسیقی است
 پویان آزاده مصحح کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» به عنوان سخنران آخر این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم بیان داشت: خوشحالم بعد از سال‌ها این کارگان برای پیانوی کلاسیک ایرانی شکل گرفت و این اصالت توانست امتداد پیدا کند. همان‌طور که دوستان و اساتید بزرگوار اشاره داشتند این کتاب می‌تواند نقطه عطفی برای پیانوی ایرانی باشد.
او درباره تکنیک‌های پیانوی ایرانی در این کتاب گفت که در مقدمه کتاب به آن اشاره شده و افزود: نیاز بود این بازنگری‌ها صورت بگیرد. چرا که نمونه‌های صوتی که استاد معروفی منتشر کرده‌اند با نت‌هایشان انطباق نداشت و این اتفاق قرار است در قالب پروژه‌ای شکل بگیرد و حمایت شود، این سبک از نوازندگی مهجور است و نیاز به حمایت دارد و تلاش ما اشاعه فرهنگ موسیقی است. او در ادامه صحبت‌هایش به بحث آموزش پیانوی ایرانی در مراکز علمی اشاره کرد و گفت: تمام تلاش من حفظ اصالت ردیف‌های پیانو ایرانی و حفظ اصالت اجرای آثار استاد جواد معروفی بود و تغییرات شخصی در آن ایجاد نکردم.
کتاب«ردیف موسیقی ایران برای پیانو» به همت انجمن موسیقی ایران و نشر پیانو با تصحیح و بازنویسی پویان آزاده روانه بازار نشر شده است. 

جستجو
آرشیو تاریخی