صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

مرکز تحقیق، توسعه و تولید واکسن‌های نوترکیب مؤسسه رازی افتتاح شد

خودکفایی در تولید واکسن‌های نوترکیب

ایران در ردیف معدود کشورهای تولید کننده ادجوانت‌های نسل جدید قرار می‌گیرد

یوسف حیدری
خبرنگار

مرکز علمی تحقیق، توسعه و تولید واکسن‌های نوترکیب و ادجوانت‌های نسل جدید روز گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی رونمایی شد.
با این دستاورد ملی، ظرفیت تولید سالانه 200 میلیون دوز واکسن از نسل جدید واکسن‌های نوترکیب فراهم شد. به این ترتیب ایران ضمن خودکفایی در تولید واکسن‌های نوترکیب در ردیف چند کشور دنیا که در زمینه تولید ادجوانت‌های نسل جدید فعالیت می‌کنند قرار گرفت.ادجوانت، ماده‌ای است که پاسخ سیستم ایمنی به حضور یک آنتی ژن را افزایش می‌دهد و از آنها معمولاً برای بهبود اثربخشی واکسن استفاده می‌شود.محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، در مراسم افتتاح ساختمان مرکز تحقیق و توسعه و تولید واکسن‌های نوترکیب با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد انواع واکسن انسانی و 90 درصد واکسن‌های دامی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید می‌شود، گفت: مرکزی که افتتاح شد، از آخرین فناوری‌ها در زمینه تولید واکسن‌های نوترکیب بهره می‌برد و با توجه به روند رو به توسعه تلاش می‌کنیم بخش عمده‌ای از نیاز کشور در این حوزه را در داخل کشور و با کمک متخصصان و دانشمندان کشورمان تولید کنیم.

مقدمه‌ای برای همکاری‌های مشترک در سطح جهانی
دکتر علی اسحاقی، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیق، توسعه و تولید واکسن‌های نوترکیب و ادجوانت‌های نسل جدید، گفت: ساختمانی که امروزافتتاح شد برای تحقیق و توسعه و تولید واکسن‌های نوترکیب است که پایه آنها بر اساس پروتئین نوترکیب است. در این پروژه تمام اصول و قوانین GMP جهانی و استانداردهای اروپایی رعایت و اجرا شده و مقدمه‌ای برای همکاری‌های مشترک جهانی است.
وی افزود: ‌برای ساخت واکسن فرایندی داریم که در ابتدا یک بذر یا سویه می‌خواهیم که مناسب باشد تا بتوانیم آن را توسعه دهیم. بعد از آن باید در یک محیط مناسب کشت دهیم تا بتوانیم آنتی ژن مد نظر را خالص کنیم و بعد از فرمولاسیون، آن را به واکسن تبدیل کنیم. در مقیاس آزمایشگاهی امکانات به اندازه کافی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها وجود دارد اما وقتی می‌خواهیم ایده‌ای را اجرا کنیم باید به فکر تجاری کردن آن باشیم و الزام آن هم تولید صنعتی است. برای اینکه از مقیاس آزمایشگاهی وارد مقایس صنعتی شویم نیاز داریم که این وسط مرحله نیمه صنعتی داشته باشیم. خوشبختانه امروز این اتفاق افتاد و با توجه به تجهیزاتی که در این ساختمان قرار داده شده می‌توانیم واکسن‌هایی را که حجم آن کم است تولید کنیم.
وی گفت: مقوله بعدی بحث واکسن‌های ادجوانت‌های نسل جدید است. امروز در دنیا فقط دو یا سه کشور توانسته‌اند از ادجوانت‌ها در واکسن‌های شان استفاده کنند. ادجوانت‌هایی که ما تولید کرده‌ایم همان‌هایی هستند که در واکسن کووید استفاده شده است.رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه در زمینه تولید واکسن، امروز شرایط خیلی بهتری داریم گفت:‌ امروز به ظرفیتی دست پیدا کرده‌ایم که در صورت بروز پاندمی، با قدرت ریسک چند برابر و در کمترین زمان ممکن، واکسن‌های مورد نیاز را تولید کنیم.وی درباره دستاوردهای مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: در دوره پاندمی کووید، واکسن استنشاقی داخل بینی دستاورد مهمی برای کشور به خصوص برای مؤسسه رازی بود و ما ابداع کننده این واکسن بودیم. واکسن رازی در فاز ۴ است در حالی که خیلی از شرکت‌های دیگر در فاز یک و دو هستند. ما در اردیبهشت سال ۹۹ به این واکسن رسیده بودیم و پیشتاز بودیم و هستیم و نیاز به حمایت دستگاه‌های دیگر داریم تا با سرعت بیشتر جای خود را در کشور باز کنیم.

نخبگان می‌توانند از امکانات این مرکز استفاده کنند
در حاشیه این مراسم دکتر بنی هاشمی مدیر تحقیقات و توسعه مؤسسه رازی، با اشاره به توان تولید 50 میلیون دوز واکسن نوترکیب و ادجوانت‌های نسل جدید گفت: این ظرفیت تا 200 میلیون دوز وجود دارد. علاوه بر آن نخبگانی که تحقیقات انجام می‌دهند و جایی ندارند که نتیجه تحقیقات شان را تجاری کرده و به تولید محصول برسانند می‌توانند در این مرکز با استفاده از امکانات موجود، این کار را انجام دهند. این مرکز از بالاترین فناوری‌ها برخوردار است و تجهیزات آن در سطح کشورهای پیشرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی