صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

وحشت از حملات تروریستی در اروپا و امریکا سایه انداخت

آماده‌باش امنیتی حامیان تل‌آویو برای کریسمس

زهره صفاری
خبرنگار

تداوم جنایت صهیونیست‌ها در باریکه غزه، مقامات اروپا و امریکا را با احتمال تهدیدات تروریستی در تعطیلات کریسمس به حال آماده‌باش درآورده است. این نگرانی‌ها پس از حمله تروریستی چند روز قبل فرانسه و مرگ یک گردشگر در نزدیکی برج ایفل شدت گرفته است و کارشناسان علت آن را تعمیق دوقطبی جوامع غربی پس از جنگ 7 اکتبر می‌دانند.
به گزارش ای بی‌سی نیوز، اوایل هفته جاری یک گردشگر با ضربات چاقوی فردی که مدعی بود قسم خورده داعش است، کشته شد و دو نفر دیگر نیز با ضربه‌های چکش بشدت آسیب دیدند. این تراژدی که زنگ خطر را برای غربی‌ها به صدا درآورده، مقامات را چندبرابر گذشته نگران شرایط کرده است. در عین حال پست‌ها و تبلیغات مجازی نیز در بروز این هشدارها بی‌تأثیر نبوده‌اند.
ییلوا جوهانسون، کمیسیونر وزارت داخلی اتحادیه اروپا به‌رغم آنکه از بیان جزئیات دلیل نگرانی‌اش سرباز زد، تأکید داشت: «با توجه به جنگ میان اسرائیل و حماس که سبب بروز دوقطبی عمیقی میان ملت‌های اروپایی شده، تهدید حملات تروریستی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز جدی‌تر از گذشته شده است. آنچه ما در پاریس شاهد بودیم موضوع جدیدی نیست و پیش‌تر نیز اتفاق افتاده است.»
این هشدار تا حدی جدی است که جوهانسون تأکید کرد، اتحادیه اروپا وعده تخصیص 30 میلیون یورو بودجه اضافی را برای حمایت از اعضایش داده: «از همه کشورها می‌خواهیم به محدودیت‌های اتحادیه اروپا پایبند بوده و از ترویج تبلیغاتی مجازی که تنفر را بیشتر و مشکلات اقتصادی را برجسته می‌کند و به نوعی واکنش برانگیز است، جلوگیری کنند.»

رایزنی‌های حامیان صهیونیست
بسیاری از کشورهای اروپایی که در آستانه تعطیلات سال نو میلادی در تأمین امنیت کشورهایشان ابراز نگرانی داشته‌اند، پس از هشدار اتحادیه اروپا به طور جداگانه نیز نگرانی خود را بیان کرده و مذاکراتی نیز با یکدیگر داشتند.
نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تأکید کرد: «اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اینکه چشمانش را روی این تهدیدها و تبلیغات ببندد ندارد، این در حالی است که ریسک اقدامات افراطی و احساسی علیه اروپا بسیار بالاست. بدون شک جنگ غزه و بحران انسانی نیز وخامت این شرایط را بالا برده است.»
همزمان با این اظهارات بسیاری از کشورها نیز افزایش جرایم ناشی از تنفر را پس از جنگ 7 اکتبر نگران‌کننده خوانده‌اند؛ جنگی که فرصت زندگی را از بیش از 15 هزار فلسطینی از جمله هزاران زن و کودک گرفته است.
این در شرایطی است که در هفته‌های اخیر بسیاری از شهرهای اروپایی در تجمعات هزاران نفری، حمایت خود از فلسطین را اعلام داشته و در مقابل شماری نیز با پشتیبانی از صهیونیست‌ها، فضای دوقطبی را در جوامع غربی پررنگ‌تر کرده‌اند.
فیزر معتقد است رایزنی‌های خود را با همتایانش در اتریش، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و سوئد آغاز کرده است: «آژانس‌های امنیتی ما همکاری‌های فشرده‌ای را با یکدیگر آغاز کرده‌اند و به همین دلیل نیز ما در حال حاضر چشمانمان را به روی هرگونه تهدیدی بسته‌ایم تا همه با هم در برابر این تبلیغات تهدید‌آمیز و منفی اقدامی کارآمد داشته باشیم. جنگ غزه و حماس بر وحشت و التهاب این روزها افزوده است.»
شاید تجربه حملات تروریستی مرگبار کریسمس 2016 و 2018 برلین، آلمانی‌ها را نگران‌تر کرده است. در همین راستا نیز هفته گذشته نوجوان 15 ساله‌ای به ظن انجام اقدام تروریستی در یک فروشگاه بازداشت شده بود.

امریکا نیز از تهدیدات در امان نیست
امریکا هم که در هفته‌های اخیر به خاطر خط حمایتی شدید خود از رژیم صهیونیستی در قتل‌عام غزه، حتی در داخل نیز مورد انتقادات شدید قرار دارد، با وخیم شدن اوضاع جنگ در خاورمیانه در کنگره جلسه ویژه برگزار کرد. به نوشته سی بی‌اس نیوز، در این نشست کریستوفر ری، رئیس اف. بی‌.آی در برابر اعضای کمیته قضایی سنا در پاسخ به سؤال لیندسی گراهام، درباره احتمال وجود تهدیدهای تروریستی گفت: «هر جایی که سر می‌چرخانم نشانه‌های آن را می‌بینم. از زمان حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل این تهدیدات شدت بیشتری گرفته است و باید این را تأکید کنم که هرگز پیش‌تر این حجم تهدید و خطر را در یک زمان احساس نکرده بودم.»
رئیس اف. بی‌.آی معتقد است، احتمال اینکه تروریست‌ها مناطق مرزی جنوبی امریکا را ناامن کنند، بسیار زیاد است: «احتمال نفوذ تروریست‌ها از مناطق مرزی جنوبی، سبب شده است که کارگروه ویژه‌ای را در این منطقه فعال کنیم. در حال حاضر افسران اف. بی‌.آی برای شناسایی و انهدام هرگونه تحرکی آماده هستند.»
ری در بیانیه‌ای که برای کنگره قرائت کرد، علت بروز این شرایط خطرناک را برشمرد و گفت: «نگرانی اصلی ما واکنش‌های انفرادی به جنگ غزه و اسرائیل است که با توجه به موضع‌گیری‌ها این خطر از ناحیه یهودی‌ها، مسلمانان و عرب‌های امریکایی بیش از گذشته احساس می‌شود. در عین حال گزارش‌ها درباره تهدید شدن یهودی‌ها و مسلمانان و حتی خادمان مساجد و کنیسه‌ها نیز در امریکا به ما رسیده و ما به سرعت درباره آنها وارد عمل شده ایم.»
این شرایط همچنین سبب شده است تا مقامات امنیتی امریکا نسبت به اعلام آمار واقعی شهدای غزه و به‌ویژه کودکان هشدار دهند: «اینکه این آمار واقعی یا دستکاری شده باشد هیچ تفاوتی ندارد و می‌تواند واکنش‌ها را بیشتر کند. همزمان افزایش حضور نظامی امریکا در مسیر حمایت مستقیم از اسرائیل نیز می‌تواند زمینه بروز اقدامات تروریستی را افزایش دهد.»
اما اروپا و امریکا در حالی با وخیم شدن اوضاع جنگ در خاورمیانه در قامت حامی حکومتی کودک کش، آرایش امنیتی برای کریسمس بسته‌اند که بجز حمله تروریستی فرانسه و برخی تبلیغات شبکه‌های مجازی، هنوز هیچ اقدام تروریستی در امریکا یا اروپا بروز نکرده است و این پرسش را برای بسیاری از ناظران مطرح کرده که علت واقعی این هشدارها چیست؟ این ناظران معتقدند، احتمال اینکه حامیان حماس دست به اقدامات تروریستی بزنند، بالا نیست و این دست اقدامات بیشتر از سوی گروه‌های تروریستی که در یک دهه گذشته در امریکا و اروپا فعال بوده‌اند، انجام می‌شود. ناظران تأکید می‌کنند، احتمال دارد داعش یا سایر گروه‌های تروریستی با توجه به وضعیت کنونی خاورمیانه در صدد باشند سلسله عملیاتی را در اروپاو امریکا به راه اندازند. این احتمال در حالی مطرح شده است که در سال‌های گذشته برخی رسانه‌ها اسنادی را ارائه کرده بودند که حاکی از روابط داعش با تل‌آویو بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی