چرا دوچرخه سوار جاده ایران در تایم تریل المپیک نیست؟

قوانین جدید کار را سخت کرد

مهری رنجبر
خبر‌نگار


دوچرخه‌سواری ایران در المپیک 2024 پاریس با تک‌سهمیه‌اش تنها در جاده رقابت می‌کند. در حالی که معمولاً دوچرخه‌سواران جاده در تایم تریل هم می‌توانند رکاب بزنند اما این‌بار سهمیه المپیک ایران تنها مختص مسابقه استقامت جاده است و بس. خبری از اسم ایران بین کشورهایی که در ماده تایم‌تریل انفرادی سهمیه دارند، دیده نمی‌شود.

ما امتیاز سهمیه تایم تریل نگرفتیم
محمود وفایی مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری در این‌باره می‌گوید: «سهمیه المپیک دوچرخه‌سواری کشورها در مواد استقامت، تایم‌تریل و پیست مشخص شده است. سهمیه کشورها طبق رنکینگ و امتیازات‌شان تعیین می‌شود. تک‌سهمیه دوچرخه‌سواری ایران برای المپیک هم طبق عملکرد در استقامت جاده است و وقتی اسم کشور ما بین کشورهای تایم‌تریلی نیست، یعنی در مسابقات بین‌المللی امتیازی که باید را نگرفته‌ایم.»

قوانین جدید، کار را مجزا کرده
به گفته او تفاوت این تقسیم‌بندی به تغییر قوانین هم ربط دارد: «دوره‌های قبل معمولاً کسانی که سهمیه جاده استقامت را می‌گرفتند، می‌توانستند در تایم تریل هم حاضر شوند، اما قوانین جدید، کار را مجزا کرده است. در واقع با سختگیری بیشتر، سهمیه‌ها هم متفاوت شده است و در المپیک پاریس 2024 کشورهایی که سهمیه جاده استقامت را گرفته‌اند، دیگر نمی‌توانند در ماده تایم‌تریل هم شرکت کنند، مگر اینکه امتیاز لازم برای تایم‌تریل را هم گرفته باشند.»

شرایط بد شد، اما...
وفایی شرایط را برای همه کشورها سخت می‌داند: «اینکه بد شد و شانس رکابزن ما برای حضور در مسابقه تایم‌تریل از دست رفته، هست، اما سال‌های قبل دوچرخه‌سوارانی که در تورهای بین‌المللی جاده شرکت می‌کردند و با امتیازات‌شان علاوه بر سه سهمیه می‌توانستند در تایم‌تریل هم رکاب بزنند و این ماده نیاز به سهمیه اختصاصی نداشت، اما سال‌های اخیر حضور در همه مسابقات دوچرخه‌سواری نیاز به سهمیه دارد. حتی کار برای اروپایی‌ها هم راحت نیست. آنها هم خیلی سخت می‌توانند سهمیه بگیرند، چرا که رقابت بین اروپایی‌ها نزدیک‌تر و سخت‌تر است.»
کمیته فنی؛ هفته آینده انتخاب می‌کند کمیته فنی فدراسیون دوچرخه‌سواری برای انتخاب تنها رکابزن ایرانی در المپیک پاریس هفته آینده شور می‌کند: «3-2 دوچرخه‌سوار ایرانی، برای حضور در المپیک کاندیدا هستند که هفته آینده کمیته فنی فدراسیون در جلسه‌ای، از بین آنها مسافر المپیک را انتخاب می‌کند. شک نکنید هر رکابزنی که وضعیت بهتری در استقامت جاده دارد و رنکینگ بهتر، برای المپیک انتخاب می‌شود. از طرف دیگر رویکرد فدراسیون هم جوانگرایی است تا رکابزنان برای چند سال بتوانند برای تیم ملی کار کنند.»