مرور

با ثبت جهانی 3 پرونده آیین افطاری
جشن سده و هنر تذهیب
ایران در ثبت آثار ناملموس
به رتبه پنجم جهان رسید
گروه زیست‌بوم/  ایران با ثبت جهانی هنر تذهیب، افطار و جشن سده، به عنوان بیست و دومین، بیست و سومین و بیست و چهارمین عنصر میراث‌ فرهنگی ناملموس، همچنین آیین افطار و سنت‌های فرهنگی و اجتماعی آن با همراهی چند کشور به‌عنوان پرونده‌ای چندملیتی موفق به گسترش دامنه فرهنگی خود به میزان چشمگیری در جهان شد.
علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی با اعلام خبر ثبت جهانی ۳ پرونده میراث‌ ناملموس کشورمان در عرصه جهانی تأکید کرد: پس از این اتفاق بزرگ توانستیم در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس، به رتبه پنجم دنیا صعود کنیم.
از ایران ۳ پرونده در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شامل افطار و مراسم اجتماعی- فرهنگی آن (مشترک با جمهوری آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) به ثبت جهانی یونسکو رسید.
آیین باشکوه «افطاری و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن» به عنوان بیست و سومین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران به صورت پرونده‌ای چندملیتی در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

گشودن سفره افطار
افطاری و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن با مشارکت کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان تهیه و تدوین شده است. ماه مبارک رمضان که ایرانیان آن را ماه میهمانی خدا می‌دانند، برای مسلمانان علاوه بر اینکه یک آیین مذهبی به شمار می‌آید به فرهنگ نیز تبدیل شده است.

هنر تذهیب
تذهیب از ریشه ذَهَب (به معنی طلا) گرفته شده است. تذهیب را زراندود یا طلاکاری هم می‌نامند.  لغت تذهیب را در اصطلاح می‌توان به معنی آراستن دانست؛ زیرا هدف اصلی هنر تذهیب، آراستن صفحات کتاب، قطعات خوشنویسی و حاشیه نقاشی‌ها بویژه صفحات قرآن کریم است.
این هنر که قبل از اسلام رواج داشت، آن زمان زرنگاری نامیده می‌شد و پس از اسلام، در ایران برای تزئین قرآن استفاده می‌شد.

جشن سده
جشن سده که با مشارکت تاجیکستان تهیه و تدوین شده است به عنوان بیست و چهارمین عنصر میراث‌ فرهنگی ناملموس ایران به ثبت جهانی رسید. این جشن ایرانی با بیش از هزاران سال قدمت، در شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می‌شود. این جشن با برگزاری مراسم روشن کردن آتش، قصه‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، آواز و موسیقی، پذیرایی از میهمانان با غذاها و نان‌های خاص، شیرینی و میوه و تنقلات همراه است.

در چهاردهمین کنگره بین‌المللی اندویورولوژی و یورولاپاروسکوپی عنوان شد
۵ درصد افراد جامعه دچار مشکلات سنگ کلیه می‌شوند
چای را جایگزین آب نکنید
گروه اجتماعی/ متخصص اورولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهاردهمین کنگره بین‌المللی انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که روی خط سنگ کلیه قرار گرفته‌ایم. درواقع این کشورها به عنوان کشورهای گرم و خشک به شمار می‌روند و شرایط محیطی و اقلیمی این کشورها سبب می‌شود، افراد بیشتر دچار مشکلات سنگ کلیه شوند.
به گزارش خبرنگار «ایران» دکترناصرسیم فروش، با اشاره به اینکه آب مایع حیات است و برای جلوگیری از مشکلات کلیه بهترین کار مصرف و نوشیدن مداوم آب است عنوان کرد: برخی افراد نوشیدنی‌های دیگر مانند آب میوه‌ها و چای را جایگزین آب می‌کنند که این موضوع اشتباه است، زیرا مصرف برخی از نوشیدنی‌ها خودش سنگ ساز است.
سیم فروش با تأکید بر اینکه حدوداً ۵ درصد افراد در جامعه دچار مشکلات سنگ کلیه می‌شوند، خاطر نشان کرد: مصرف آب تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات کلیه را برطرف کند اما باید در مصرف آب نیز تعادل داشت زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند مشکل ساز شود.
این متخصص با بیان اینکه رنگ ادرار زنگ خطر برای افراد است، خاطر نشان کرد: اگر رنگ ادرار روشن باشد این نشان می‌دهد میزان مصرف آب متعادل است اما وقتی رنگ آن به سمت زرد شدن می‌رود یعنی بدن دچار کم آبی است و ممکن است املاح در مجاری کلیه گرفتار شوند و هسته اولیه سنگ تشکیل و کم کم سنگ بزرگ تشکیل شود. یا همان سنگ ریز دفع شود که باید گفت درد آن بسیار شدید و در حد یک زایمان است.

جستجو
آرشیو تاریخی