صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در آستانه هفته پژوهش و فناوری اعلام کرد

رونمایی از الواح هخامنشی در آذرماه

زیست بوم/ هفته پژوهش و فناوری با افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز یکشنبه 19 آذر ماه کلید می‌خوردو تا 25 آذر ادامه خواهد داشت.
علی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در نشست خبری در آستانه هفته پژوهش و فناوری، رونمایی از دستاوردهای باستان‌شناسی غار «هستیجان» در استان مرکزی را یکی از مهم‌ترین‌ برنامه‌های هفته پژوهش اعلام کرد و گفت: نیاز است به این غار توجه ویژه شود چراکه تا چندماه پیش هیچ شناختی از وجود این غار نداشتیم و حتی نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی نبود‌. یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی در خارج از کشور متوجه چرم نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصر به فردی داشت. او متوجه شد بسیاری از این آثار از کشور خارج شده است. بعد از این مهم این غار شناسایی شد.

رونمایی از کتیبه‌های 2500 ساله
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین در خصوص زمان رونمایی از الواح هخامنشی استرداد شده، گفت: تراکم برنامه‌ها مانع از رونمایی الواح هخامنشی در طول هفته پژوهش شده اما در آذرماه رونمایی انجام خواهد شد.
 ده‌پهلوان درخصوص اختصاص بودجه به کاوش‌های باستان‌شناسی گفت: پژوهشگاه در ۹۹ درصد کاوش‌ها بودجه ندارد و بودجه توسط دانشگاه‌ها، مراکز استانی و آبفا و شرکت‌های عمرانی که کاوش اضطراری دارند تأمین می‌شود. البته قصد داریم که برای محوطه‌هایی مانند شهر سوخته پژوهش‌های پرسش محور انجام دهیم.
او با اشاره به آنکه هفته پژوهش از ۱۹ تا ۲۵ آذرماه است، گفت: در ۶ ماه اخیر کارهای پژوهشی انجام دادیم و سعی کردیم این مهم را به استان‌ها بکشانیم. هرچند تعداد استان‌ها امسال اندک هستند اما قول می‌دهیم که از سال آینده تعداد استان‌ها بیشتر شود. ده‌پهلوان گفت: انتشارات پژوهشگاه را فعال کردیم و از ۱۵ تا ۲۰ جلد کتاب جدید در روز افتتاحیه هفته پژوهش رونمایی خواهد شد. نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز گفت: در این هفته در استان‌های تهران، یزد (معدنکاری کهن)، گیلان (مردم شناسی) و خوزستان (مردم شناسی) نشست خواهیم داشت در آذربایجان غربی نیز نشست (کاوش‌های سد چپرآباد) را داریم. به موضوع گردشگری پایدار، گردشگری سبز و...نیز در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر خواهیم پرداخت.
به گفته او در معاونت‌های تخصصی وزارتخانه نیز نشست‌های تخصصی با حضور مدیران و معاونان خواهیم داشت. طرح‌های برتر حوزه گردشگری نیز مورد قدردانی قرار می‌گیرد. همچنین نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش را خواهیم داشت که تازه‌های نشر و فعالیت‌های باستان شناسی از غار علیخورنده گرفته تا سایر کاوش‌ها معرفی می‌شود و از نقشه باستان‌شناسی رونمایی می‌شود. دستاوردهای امور پایگاه‌های میراث و پژوهشکده زبان شناسی و مردم شناسی و میراث طبیعی و گردشگری نیز ارائه خواهد شد.نیکزاد به انتشار صدمین مجله اثر اشاره کرد و انتشار مداوم آن را نوعی رکوردشکنی در ایران دانست و گفت: از این روند و دستاوردهای آن نیز رونمایی خواهد شد. مهدیه برد-معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز از ارائه بازی گلابگیری کاشان، بازی شهر سوخته، بازی‌های کارتی، استارتاپ، انیمیشن با محتوای کاوش و پژوهش برای کودکان و نوجوانان در این هفته خبر داد.
 او نسبت به وضعیت محوطه‌های باستانی- تاریخی هشدار داد و گفت: بسیاری از محوطه‌ها در حال غارت شدن هستند اما دریغ از آنکه بودجه پژوهش و کاوش داشته باشیم. باید بودجه به پژوهش اختصاص یابد.
ده‌پهلوان رونمایی از نقشه باستان‌شناسی را با توجه به وضعیت قاچاق و حفاری غیر مجاز محوطه‌ها به صلاح ندانست و گفت: شواهد نشان می‌دهد که نقشه‌های محوطه‌های باستانی تهران و البرز باعث حضور قاچاقچیان و حفارانی شده است که پس از دستگیری اعتراف کرده‌اند که اطلاعات محوطه‌ها را از نقشه استخراج کرده‌اند. این امر ما را بر آن داشت که دیگر نقشه باستان‌شناسی برای عموم نمایش داده نشود. اما اطلس مردم شناسی، گویش و زبان را می‌توان برای جامعه مخاطب باز کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی