صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

آموزش

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

 

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، با تشریح برنامه‌های هفته پژوهش اعلام کرد
برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از 20 آذر

 معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از 20 تا 22 آذرماه جاری خبر داد و گفت: حدود ۲ هزار و ۵۸ نوع فناوری در نمایشگاه امسال ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، پیمان صالحی دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش افزود: جشنواره تجلیل نیز در هفته پژوهش (19 تا 25 آذر) برگزار می‌شود تا از طرح‌ها و پژوهشگران برتر تجلیل شود. در این ارتباط، ۳۴۱ پژوهشگر از دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مختلف ازجمله علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، هنر، فنی و مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی، به عنوان پژوهشگران برتر معرفی می‌شوند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. سه استاندار و سه دانشگاه نیز که بیشترین همکاری و همراهی را در هفته پژوهش داشته‌اند، تجلیل می‌شوند.
وی با اعلام اینکه زنگ پژوهش برای معرفی دانش‌آموزان برتر پژوهشگر به صدا درمی‌آید، افزود: در هفته پژوهش درِ دانشگاه‌ها روی دانش‌آموزان باز است تا از دانشگاه‌ها بازدید کنند.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بر اساس آیین‌نامه برگزاری هفته پژوهش، امسال بخش‌های جدیدی داریم و یکی از برنامه‌های جدید در استان‌ها، تجلیل از زنان کارآفرین و نوآور، دانشجویان برگزیده و نخبگان استان‌ها، صنعتگران و کشاورزان برگزیده است.
به گفته وی، هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز که رویکرد به علوم پایه دارد در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به نتایج آزمون
 تیمز و پرلز عنوان کرد
دانش‌آموزان ایرانی رتبه اول علاقه به مطالعه را در دنیا دارند
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش، گفت :
طبق آزمون تیمز و پرلز در میزان علاقه و اعتماد به نفس دانش‌آموزان در رتبه اول و دوم جهان هستیم. همچنین طبق این آزمون میزان علاقه معلمان ایران به شغل معلمی در دنیا رتبه دوم را دارد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، علی محبی دیروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های هفته پژوهش برگزار شد، افزود :بر اساس آزمون تیمز و پرلز، عدالت آموزشی در کشور ما در هر دوره رو به رشد بوده است، اینها معیارها و سنجش‌هایی است که بر اساس آزمون مؤسسه تیمز و پرلز تعیین می‌شود و ما آن را تعیین نمی‌کنیم. اینکه می‌گوییم رو به رشد هستیم به این معنی نیست که شرایط خیلی خوب است بلکه یعنی نسبت به قبل شرایط بهتر شده است.
محبی گفت: برای آزمون پرلز تلاش کردیم جامعه هدف را شناسایی کنیم یعنی مشخص کنیم دانش‌آموزان دقیقاً در چه بخشی ضعف دارند تا آن را بررسی کنیم. بعضاً در آزمون تیمز و پرلز امتیاز یک‌سری از مدارس دولتی به نسبت مدارس غیردولتی بالاتر بوده است. اگر ما بتوانیم سواد خواندن دانش‌آموزان را تا دو نمره افزایش دهیم، رتبه کشور از میانگین جهانی بالاتر خواهد رفت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: یک طیف از مدارس در مناطق کم‌برخوردار و دولتی هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند، از این رو برای آنها برنامه‌ریزی کردیم تا با برگزاری آزمون‌هایی، در آزمون تیمز و پرلز تقویت شوند.

تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان برتر پژوهشگر در هفته پژوهش
محبی با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت علوم هفته پژوهش به جای یک هفته طی دو هفته برگزار می‌شود، گفت: یکی از اهداف ما برای برگزاری هفته پژوهش، تشریح و تبیین برنامه‌های سال آینده و یک سال گذشته است. در تهران و استان‌ها به مناسبت هفته پژوهش برنامه داریم که از ۱۹ آذر با دو مراسم ملی جشنواره برترین‌های حوزه دانش‌آموزی و مراسم معلمان پژوهنده آغاز خواهد شد. همچنین شعار محوری و اصلی هفته پژوهش امسال «پژوهش و فناوری، پیشران آموزش و پرورش تحول‌آفرین و تمدن‌ساز» است.
وی افزود: تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر، معلمان پژوهنده تحت عنوان اقدام‌پژوهان، پژوهشگران و فناوران فرهنگی، طرح‌های پژوهشی برگزیده، پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری که در حوزه تعلیم و تربیت باشد، دانشجو‌معلمان فعال در حوزه پژوهشی، مدیران برتر پژوهش‌سراها و مدیران و کارشناسانی که حامی پژوهش هستند از برنامه‌های هفته پژوهش است.

جستجو
آرشیو تاریخی