صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

گاف رسانه های زنجیره ای!
 خبر اول اینکه، روز گذشته روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی که گفته بود «کسانی که جنگ ندیده‌اند چقدر ادعا دارند» کنایه زده بود که اگر منظور روحانی از جبهه‌‌ندیدگان، جوان‌ها هستند که خود او هم از وزیر جوان (آذری جهرمی) استفاده کرده و اگر منظورش این بوده که عده‌ای بودند و جبهه نرفتند، وزیر خارجه دولت خودش یعنی جواد ظریف نیز سابقه یک روز حضور در جبهه‌ها را نداشته!
این کنایه دندان‌شکن کیهان به رئیس‌جمهور سابق اما به مذاق رسانه‌های زنجیره‌ای خوش نیامد و آنها حتی به این کنایه یک خطی هم رحم نکرده و آن را تحریف کردند!
خبرآنلاین، سایت انتخاب، فرارو و ... با تحریف یادداشت کیهان، آن را تعبیر به گاف کردند و مدعی شدند که کیهان توقع داشته که آذری‌ جهرمی با 7 سال سن به جبهه برود!
این واکنش رسانه‌های زنجیره‌ای حامی حسن روحانی به  مطلب کیهان از دو حالت خارج نیست؛ یا خودشان هم نفهمیدند که کیهان چه گفته یا معلوم نیست مخاطبانشان را چه فرض می‌کنند که به راحتی دست به تحریف یک مطلب واضح می‌زنند!
جالب این است که سایت انتخاب یک روز پیشتر از این،  گاف روزنامه جمهوری اسلامی را که نفهمیده بود چرا مسیر 20 کیلومتری تهران-پرند باید 40 کیلومتر خط ریل داشته باشد، بازنشر داده بود!

عملیات روانی مخالفان بایدن درباره اموال ایران!
 دست آخر اینکه،  مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته طرحی را به تصویب رساند که از دولت جو بایدن می‌خواهد 6 میلیارد دلار دارایی آزادشده ایران را که در بانکی در قطر نگهداری می‌شود به‌صورت دائمی مسدود کند.
این طرح با ۳۰۷ رأی موافق و ۱۱۹ رأی مخالف به تصویب رسید اما تصویب آن به معنی تبدیل شدنش به قانون و بالتبع، مسدود‌شدن دارایی‌های آزادشده ایران نیست. طرح‌های قانونی در امریکا برای تبدیل‌شدن به قانون بعد از تصویب در یکی از دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان)، باید حتماً در مجلس دیگر نیز به تصویب برسد و بعد از آن نیز به امضای رئیس‌جمهور امریکا می‌رسد. رئیس‌جمهور نیز بعد از دریافت مصوبه کنگره می‌تواند از اختیار خود برای وتوی مصوبه استفاده کرده و مجدداً طرح را برای کنگره بازگرداند. در این شرایط، چنانچه کنگره بخواهد طرح را بدون امضای رئیس‌جمهور به قانون تبدیل کند باید آن را با حمایت دوسوم قانون‌گذاران مجدداً  تصویب کند.
به گزارش فارس، درخصوص طرح ضدایرانی اخیر نیز باید به این نکته اشاره کرد که طرح موازی با مصوبه مجلس نمایندگان در مجلس سنا به تصویب نرسیده است. آسوشیتدپرس نیز از بعید بودن تصویب طرح موازی در مجلس سنا خبر داده است. گفتنی است که در مجلس سنا برخی از قانون‌گذاران که حامی دولت جو بایدن هستند از تصمیم کاخ سفید برای آزادسازی دارایی‌های ایران در ازای آزادی چند زندانی امریکایی دفاع کرده‌اند.
کاخ سفید نیز در روزهای گذشته از تصمیم دولت بایدن دفاع و بر ضرورت اجرای توافق با ایران تأکید کرده است. حدود دو ماه پیش، وزیر خارجه قطر هم با رد شایعات تأکید کرده بود که کشورش به اجرای توافق میان ایران و امریکا در خصوص 6 میلیارد دلار دارایی ایران در قطر پایبند است.
بعد از عملیات مقاومت فلسطین در روز 7 اکتبر علیه رژیم صهیونیستی گروهی از نمایندگان کنگره امریکا با بیان این ادعا که ایران این عملیات را تأمین مالی کرده خواستار انسداد این دارایی‌ها در قطر شدند. در همین راستا، روزنامه واشنگتن‌پست بعد از عملیات 7 اکتبر مدعی شده بود که امریکا و قطر به توافقی برای انسداد مجدد 6 میلیارد دلار دارایی‌های ایران دست پیدا کرده‌اند. این ادعا از سوی همه طرف‌ها از جمله امریکا تکذیب شد. نمایندگی ایران در سازمان ملل با تکذیب این ادعا گفته بود: «این خبر صحت ندارد. انتشار چنین خبری اعتبار واشنگتن‌پست را مخدوش می‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی