صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اخبار

در نشست تشریح برنامه‌های بیست و‌یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام‌رضا‌(ع)مطرح شد
توسعه رویکرد حرفه‌ای و قول ساخت فیلمی با فرهنگ رضوی
فرهنگی/ جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) به دوره بیست‌و‌یکم رسیده است؛ دوره‌ای که لقب «معین‎الضعفا» را به‌عنوان شعار محوری جشنواره بر تارک خود دارد و تندیس‌هایش نشانه ارادت به آستان امام‌رضا(ع) است. در فاصله حدود 5 ماه مانده به دهه کرامت، نشست تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره صبح روز یکشنبه 12 آذرماه در سالن الغدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. فرهاد قائمیان یک روز پس از اعلام خبر رسمی انتصابش به‌عنوان مدیر جشنواره به این نشست آمد تا از رسانه‌ها برای اثرگذاری فرهنگ رضوی دعوت به همیاری کند و از تقویت بخش سینمایی بگوید. او که عنوان خادم افتخاری امام‌رضا(ع) را دارد، قول ساخت فیلمی برای فرهنگ رضوی را داد و در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای جشنواره به‌جز علقه‌های قلبی‌اش گفت: «سعی می‌کنم هرچه از دستم برمی‌آید برای فرهنگ‌سازی و عمومی‌سازی مکتب امام‌رضا(ع) انجام دهم. قبول این مسئولیت قطعاً به‌خاطر نام آقا امام‌رضا(ع) است که افتخار نوکری‌اش را دارم.» مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌-هنری امام‌رضا(ع) نیز از سیاست‌گذاری‌ها به سمت حرفه‌ای‌شدن این رویداد فرهنگی گفت: «در این دوره می‌خواهیم تولید اثر فاخر و تأتیرگذار را در حوزه فرهنگ رضوی که آحاد مردم از آن بهره ببرند، داشته باشیم. البته بنا به اقتضائات فرهنگی و اجتماعی که در این جشنواره رقم خواهد خورد به سمت کار حرفه‌ای خواهیم رفت تا فرهنگ رضوی، بین آحاد مردم  به‌عنوان یک جریان حرفه‌ای و مؤثر باشد.»

 توسعه رویکرد حرفه‌ای
سعیدی‌زاده تشکیل شورای سیاستگذاری مدیران و دبیران تراز حرفه‌ای را یکی از شاخص‌های جشنواره حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: «سعی شده از جایگاه و توان نخبگان  هنر بهره‌مند شویم و از داوران حرفه‌ای دعوت کنیم تا در جشنواره حضور فعال داشته باشند. با این نگاه سراغ دبیران حرفه‌ای رفته‌ایم و ۲۰ دبیر در حوزه‌های مختلف به‌کار گرفته شدند.» او همچنین از اضافه‌شدن بخش‌های روستایی و دانشجویی به‌عنوان ابداعات این دوره جشنواره خبر داد. سعیدی‌زاده از افزایش دوبرابری اعتبار این رویداد و تدارک جوایز ارزشمند گفت و در ادامه توضیحاتی درباره نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی ارائه کرد. او بااشاره به حدیثی از امام‌رضا(ع) با این مضمون که «اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را درک کنند، از ما تبعیت می‌کنند.» از راه‌اندازی کمپین رسانه‌ای «زیبایی و آگاهی» خبر داد. او درعین حال از تلاش‌ها برای مردمی‌شدن جشنواره توأمان با توسعه رویکرد حرفه‌ای گفت: «به همین‌ منظور درحوزه تئاتر در ۴۵۰ نقطه از کشور اجرا خواهیم داشت.»

قول ساخت یک فیلم با فرهنگ رضوی
در بخش دیگری از این‌ نشست، فرهاد قائمیان مدیر این رویداد، در سخنان کوتاه از همیاری رسانه‌ها برای اثرگذاری فرهنگ امام‌رضا(ع) سخن گفت و بااشاره به حمایت از تولیدات فیلم کوتاه، از مذاکره با سازمان سینمایی، سازمان سینمایی اوج و حوزه هنری برای تولیدات سینمایی گفت و افزود: «تلاش می‌کنیم حتماً یک فیلم سینمایی با فرهنگ امام‌رضا داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی