معاون رئیس جمهور، حفظ محیط زیست را در گرو حفاظت مشارکتی دانست

دعوت از خیرین برای ساخت ایستگاه محیطبانی

زیست‌بوم- رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور حفظ محیط‌ زیست را در گرو «حفاظت مشارکتی» می‌داند و از تهیه لایحه‌ حفاظت مشارکتی خبر می‌دهد. به گفته علی سلاجقه این لایحه هم‌اینک در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. سلاجقه در نخستین نشست خیرین محیط‌ زیست می‌گوید: «ما اعتقاد داریم حفاظت از زیستگاه‌ها باید با کمک مردم باشد و بدون کمک مردم هیچ کاری انجام نمی‌شود.»
معاون رئیس‌جمهور براساس اصل 50 قانون اساسی، حفظ محیط زیست را وظیفه تک تک آحاد مردم می‌داند و می‌گوید: «اصل کار در دست خود مردم است و ما فقط تسهیلگر هستیم. ما در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت مردمی سیزدهم با همین اعتقاد بیش از یک‌هزار خانه محیط زیست راه انداختیم که این خانه‌ها محل حضور ظرفیت‌های مردمی از جمله خیرین بزرگوار هستند.»
او تأکید می‌کند این مشارکت تنها در بحث تنوع زیستی نیست و در همه ابعاد حفظ آب و خاک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پسماند و... می‌توان از ظرفیت مردم استفاده کرد.
سلاجقه با بیان اینکه از همان ابتدا بنیه محیط زیست کشور کوچک در نظر گرفته شده و این ظرف محدود کفاف حفاظت از عرصه‌های طبیعی بی‌بدیل کشور را نمی‌دهد، می‌گوید: بارها دیده‌ایم که دستگاهی که تکلیف خود را به درستی انجام نداده، کم‌کاری خود را گردن محیط زیست انداخته است.
 
درخواست برای ساخت محیطبانی
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کل کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه، تشکیل مجمع خیرین محیط زیست می‌تواند جلوی سوء‌استفاده از احساسات مردم به اسم کار خیر در حوزه محیط زیست را بگیرد، می‌گوید: برخی افراد با سوء‌استفاده از احساسات مردم اقدام به سودجویی می‌کنند که می‌توان جلوی آن را گرفت. به عنوان مثال در شهرستان شهریار گروهی از افراد حیات وحش را مجروح می‌کردند و خودشان برای تیمار آنها از مردم پول می‌گرفتند که آنها را شناسایی و با کمک نیروی انتظامی دستگیر کردیم.
او بحث را به ساخت بناهای محیطبانی می‌برد و می‌گوید: بحث ساخت ابنیه‌های محیطبانی یکی از بحث‌هایی است که خیرین می‌توانند به آن ورود کنند. محیطبانانی داریم که در برخی مناطق تا 50 درجه نیز گرما را تحمل می‌کنند و محیطبانی هم داریم که تا منفی 40 درجه مشغول حفاظت از محیط زیست کشور است.
محبت‌خانی هر کدام از این اقلیم‌ها را نیازمند به ساخت یک بنای خاص می‌‌داند و می‌گوید: کمک خیرین می‌تواند در ساخت این ابنیه‌ها مفید باشد و در این مأموریت مقدس به محیطبانان کمک کند. در حوزه ناوگان موتوری نیز می‌توان از کمک خیرین استفاده کرد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کل کشور با بیان اینکه تشکیل مجمع خیرین محیط زیست می‌تواند جلوی سوء‌استفاده از احساسات مردم به اسم کار خیر در حوزه محیط زیست را بگیرد، گفت: حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز کار خیر در حوزه محیط زیست را متفاوت با کارهای خیر دیگر می‌داند و می‌گوید: «یکی از تفاوت‌ها این است که گستره کار خیر در بحث‌های آموزش، درمان و... قشر خاصی را هدف قرار می‌دهد اما گستره کار خیر محیط زیست همه‌گیر است و حتی نسل‌های آینده را نیز شامل می‌شود.»
او کار خیر در زمینه حیات‌وحش را یک کار اخلاقی می‌داند و حضور خیرین را در این حوزه، نشانه آینده‌نگری آنها برای نسل‌های آینده برمی‌شمرد.

بهبود عرصه‌های آبی کشور
مجتبی ذوالجودی؛ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور مردم در بخش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها را کمک‌کننده می‌داند که باعث می‌شود شرایط محیط‌های آبی بهبود پیدا کند.
او حضور مردم و تشکل‌ها در بحث معیشت پایدار در حوزه دریاچه ارومیه را مثال می‌زند که براساس آمار وزارت جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای، باعث کاهش 27 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی