صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری بناهای با مالکیت دولتی را برای مرمت به بخش خصوصی می‌سپارد

بهره‌برداری 36 بنای تاریخی با ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌


زیست بوم - 3 هزار بنای تاریخی در دست نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌‌های دولتی است. مدیر عامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، از واگذاری بناهایی تاریخی در اختیار دستگاه‌‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی به بخش خصوصی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری خبر می‌دهد.
شهاب طلایی در اولین نشست خبری خود که در عمارت مسعودیه برگزار شد، با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت بناهای تاریخی در برنامه ششم توسعه و عدم اجرای بند 98 این برنامه توسط برخی دستگاه‌ها ‌و نهادهای دولتی و حاکمیتی، از روندی قانونی می‌گوید که دست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای واگذاری بهره‌برداری از این بنا‌ها باز می‌کند. به گفته او همین واگذاری قانونی روی میز اجرای صندوق توسعه آماده است تا بناها از دستگاه‌هایی که هزینه‌ای برای احیا و مرمت آثار پرداخت نمی‌کنند، به سرمایه‌گذار خصوصی و مردمی واگذار شود. او می‌گوید: «متأسفانه دستگاه‌های دولتی بر اساس بند ۹۸ برنامه ششم توسعه نتوانستند در تغییر کاربری و احیای بناهای خود مشارکت داشته و خوب عمل کنند چراکه بودجه تفکیکی اختصاص ندادند و از بسیاری از این بناها برای مناسبات اداری استفاده می‌کردند و اکنون هم وضعیت بناها به گونه‌ای ا‌ست که رغبتی برای احیای آنها ندارند.»
طلایی البته از تعامل بر خی دستگاه‌ها و نهادها با وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برابر تعیین تکلیف آثار خبر می‌دهد و می‌گوید: همکاری با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است. بیش از سه هزار بنا در اختیار دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی قرار دارند که صندوق تعامل خوبی را با این دستگاه‌ها شروع کرده که در یک ماه آینده نتیجه این همکاری با یکی از دستگاه‌ها که بناهای تاریخی دارد، رسانه‌ای می‌شود.

واگذاری 108 بنا در 18 سال
صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی ۱۸سال پیش تشکیل شد. بنابر آماری که طلایی می‌دهد این صندوق در دو دهه گذشته، بهره‌برداری از ۱۰۸ بنای تاریخی را واگذار کرده که ۵۰ بنای آن به بهره‌برداری رسیده است. این آمار به اعتقاد منتقدان نشان دهنده ناموفق بودن صندوق در احیای بناهای تاریخی است. طلایی این دستاورد را نتیجه عدم تعامل با استان‌ها و همکاری معاونت میراث فرهنگی می‌داند و می‌گوید: بسته‌های مزایده استانی را فعال کرده‌ایم و از این به بعد مزایده در استان انجام می‌شود. استان‌ها از ابتدا تا انتهای مشارکت مردم در جریان امور واگذاری بناها هستند. این رویه در استان لرستان، اصفهان و زنجان انجام شده و ادامه پیدا می‌کند.
طلایی می‌گوید: وقتی سرمایه‌‌گذار برای احیای بناهای تاریخی پیشقدم می‌شود در تمام مراحل، چه آنجا که درگیر شهرداری‌هاست، چه مکاتباتی که باید با استان‌ها انجام دهد در کنار سرمایه‌گذار هستیم و مطالبات آنها را از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.
او به وجود ۱۹۲ شهر دارای بافت تاریخی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: از ابتدای تأسیس صندوق ۱۰۸ بنا به صورت واقعی واگذار شده است یعنی سالی ۸ بنا. اما در شش ماه اخیر ۳۶ بنا در ۱۲ استان کشور توسط مردم جذب سرمایه شده است و مردم ۲۷۰ میلیارد تومان در این بناها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
او می‌گوید: صنایع دستی در قانون حمایت از هنرمندان به وظایف صندوق اضافه شده است، جلسات متعددی با معاون صنایع دستی برگزار کردیم که از موازی کاری‌هایی که بعدها به وجود می‌آید جلوگیری شود و کاری را انجام دهیم که با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد تا بتواند هم افزایی ایجاد کند.
 طلایی با وجود شهرهای دارای بافت می‌گوید: صندوق باید بتواند برای بناهای دولتی و مالکیت خصوصی ابتکار عمل به خرج دهد. برای ساماندهی این بناها طرح داریم و می‌توانیم به صورت قانونی برای احیای بناهای با مالکیت خصوصی ورود کنیم.
او به وضعیت آثار تاریخی در دوران کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «بحث تعیین تکلیف بناهایی را که در دوران کرونا مشمول استمهال شده بودند، پیگیری کردیم. ۴۲ بنا را تعیین تکلیف کردیم یا اجاره دوران کرونا بخشیده یا این دوران به زمان بهره‌برداری آنها اضافه شد. بناهایی که به بن‌بست خورده بودند، هم تعیین تکلیف شدند. امیدواریم بتوانیم امسال ۲۰ بنا را افتتاح کنیم.»
 طلایی می‌گوید: صندوق با رویکردی که دارد به دنبال حفاظت پایدار هست ولی در سنوات قبل شناسایی بیشتر روی ثبت بوده است. یکی از کارهایی که دوستان ما انجام داده‌اند کار خیرخواهانه برای میراث‌فرهنگی است.

جستجو
آرشیو تاریخی