صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

عامل بوی نامطبوع شرق شیراز شناسایی و پلمب شد

ساماندهی مشاغل مزاحم در شیراز

ایران‌زمین- سال‌هاست که خروج مشاغل دردسرساز و ترافیک‌زا از سطح کلانشهر شیراز به یکی از مطالبات جدی مردم شهر تبدیل شده و هر بار مسئولان وعده تحقق این رؤیای دیرینه را می‌دهند. همین دو هفته پیش بود که انتشار بوی نامطبوعی در شرق شیراز مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرد تا اینکه روز گذشته، عامل انتشار این بوی نامطبوع یک کارگاه تولیدی تشخیص داده شد و بلافاصله با دستور مقام قضایی پلمب شد؛ بوی نامطبوعی که در نقاط مختلف شرق از جمله جاده کمربندی، پل فسا و... به‌خصوص در شب‌ها شدیدتر شده و موجب سلب آسایش مردم شده بود.
 طبق گفته «لطف‌الله شیبانی» فرماندار شیراز، با پیگیری‌های مکرر و استقرار ادارات مختلف، منشأ بوی نامطبوع در محیط کارگاه تصفیه روغن موتور در شهرک صنعتی شیراز شناسایی شد.
 فرماندار شیراز، بوی ناخوشایند ناشی از ورود و تردد وسائل نقلیه حمل مواد شیمیایی را یکی دیگر از مشکلات مردم شهر شیراز عنوان کرد و ادامه داد: خودروهای حمل مواد اولیه شیمیایی با خریداری مواد شیمیایی از پالایشگاه‌ها آنها را به مناطق شهری منتقل می‌کنند، از این‌رو با تردد در نزدیکی یا سطح شهر بوی نامطبوع ناشی از تخلیه این مواد باعث آزار و اذیت مردم می‌شد. وی افزود: با پارک شبانه این خودروها در خیابان‌های شهر بوی نامطبوع منتشر می‌شود، بنابراین ممنوعیت ورود وسائل نقلیه حمل مواد شیمیایی به شهر شیراز از آخر هفته گذشته به پلیس راهور و پلیس راه استان اعلام شد، لذا این خودروها باید در پایانه مربوط به خودشان پارک شوند، سپس رانندگان به منزل خود در شهر مراجعه کنند.

دردسرهای مشاغل مزاحم
اما مشکل عمده در شیراز، مجاورت برخی از مشاغل مزاحم با محل زندگی مردم است که مشکلات زیادی را برای آنها به بار آورده و گلایه‌ شهروندان را افزایش داده است. یکی از مشاغل مزاحم، وجود سنگ‌تراشان قبر در خیابان گلزار شیراز است که همواره اهالی را با مشکلات زیادی مواجه کرده ولی تاکنون صدای مردم این منطقه به جایی نرسیده است. گرد و‌ خاک ناشی از سنگ‌بری، سدمعبر، صدای سهمگین بریدن سنگ و... مشکلاتی است که دود ناشی از آن هر روز به چشم اهالی این منطقه می‌رود.

تردد خودروهای سنگین
وجود ترمینال باربری و تعمیرگاه خودروهای سنگین در بلوار امیرکبیر و خیابان یقطین شیراز و بین هزاران مجتمع مسکونی این منطقه از دیگر مشکلاتی است که مردم این بخش از کلانشهر شیراز را به ستوه آورده است. تردد خودروهای سنگین در این منطقه شهری در طول شبانه‌روز خطرات زیادی برای اهالی دارد و صدای گوشخراش غول‌های آهنین در این منطقه گوش اهالی را همواره آزار می‌دهد؛ اما تاکنون مدیران شهری برای این مشکلات چاره‌اندیشی نکرده‌اند. تردد خودروهای سنگین در طول شبانه‌روز در این منطقه موجب ترافیک شدید در بسیاری از ساعات روز در این حوالی خصوصاً بلوار امیرکبیر، میدان پارسه و پاسارگاد شده است.

حمایت مدیران شهری
آن‌گونه که مدیران شهری شیراز می‌گویند: با امضای تفاهمنامه چندجانبه شهرداری، اتاق اصناف، سرمایه‌گذار و اتحادیه‌های سنگ‌فروشان، تعمیرگاه‌های ماشین‌آلات سبک و سنگین و در و پنجره‌سازان آلومینیوم و آهن، مقدمات انتقال و ساماندهی این صنوف در یک بازه زمانی مشخص به خارج از سطح شهر و در سایت‌های موردنظر در دستور کار قرار گرفت. «عبدالهادی خسرو فرد» رئیس اتاق اصناف استان فارس با مثبت ارزیابی کردن تعامل ایجادشده و پیگیری‌های شهرداری شیراز، گفت: تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک کلنگ آغاز عملیات اجرایی یکی از شهرک‌های مرتبط با تفاهمنامه به زمین زده شود. «غلامرضا غلامی» معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: شهرداری با عنایت به تکلیف قانونی و مطالبه شهروندان به ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم شهری، اصرار و از آن حمایت می‌کند.

ساماندهی مشاغل مزاحم
«پژمان شفیعی» رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه شهردار شیراز بر ساماندهی مشاغل مزاحم شهری تأکید دارد، اظهار داشت: در مدت اخیر مشکلات و موانع هر یک از سایت‌های ساماندهی مشاغل و صنایع مزاحم و آلاینده شناسایی شده و رفع این مشکلات در دستور کار سازمان قرار گرفته است. وی افزود: در تفاهمنامه منعقدشده به جزئیات کامل و زمانبندی مشخص از واگذاری زمین، شرح وظایف متولیان تا فرهنگ‌سازی توجه شده و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.
شفیعی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالبات بحق شهروندان و پرونده‌های مطروحه در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرک سنگ برای صنف سنگ‌برها و سنگ‌فروشان و سایت ساماندهی و انتقال صنف تعمیرگاه‌های ماشین‌آلات سبک و سنگین که هم‌اکنون در خیابان یقطین فعال هستند، صنف در و پنجره‌سازان آلومینیوم و آهن، در خارج از محدوده شهر برای انتقال اصناف مرتبط پیش‌بینی ‌شده که با امضای این تفاهمنامه، ساماندهی و همکاری همه‌جانبه و برنامه انتقال سرعت گرفته و حلاوت آن نصیب شهروندان شیرازی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی