صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

‌شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی تشکیل می‌شود
رئیس‌جمهور در حکمی «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور را مأمور تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» کرد.
به گزارش ایرنا، در این حکم هدف از تشکیل این شورا، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط و کنشگران پیشران در حوزه هوش مصنوعی عنوان شده است. در این حکم ایجاد زنجیره کامل و پایدار چرخه ایده تا ثروت (بازار) در هوش مصنوعی، استفاده از فرصت جهشی هوش مصنوعی برای پیشرفت اقتصادی کشور و برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌ها و توانمندی‌های فناورانه داخلی به منظور دستیابی به مرجعیت علمی و تحریم‌ناپذیری از اهم انتظارات رئیس‌جمهور از این شورا عنوان شده است.
سهم اقتصاد دیجیتال
به ۱۵ درصد می‌رسد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دیجیتال از ۷.۹ باید به ۱۵ درصد برسد.
بر اساس این برنامه آثار اقتصادی و سنجش میزان نفوذ و کاربرد فناوری در صنایع و بخش‌های مختلف نیز به مرکز آمار ایران با همکاری وزارت ارتباطات سپرده شده است.
علی اصغر انصاری خاطرنشان کرد: برای اجرای احکام و پروژه‌های برنامه هفتم توسعه شیوه‌های تأمین مالی گذشته پاسخگو نیست و باید با مشارکت بخش خصوصی به دنبال مدل‌های جدید تأمین مالی برویم. به همین دلیل یکی از رویکردها در برنامه هفتم توسعه، مشارکت بخش خصوصی است.
دولت الزام دارد که برای اجرای احکام برنامه از مشارکت بخش خصوصی استفاده کند. بنابراین در برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مبنای ۷۰ درصد پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و ۳۰ درصد از منابع دولتی باشد.
افزایش ظرفیت شبکه انتقال ارتباطات زیرساخت
با استفاده از توانمندی تولید داخلی، ظرفیت شبکه انتقال شرکت ارتباطات زیرساخت به ۲۰ترابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد.
به گزارش مهر، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: با اجرای این پروژه کاملاً بومی با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت در لایه انتقال به میزان ۲۰ ترابیت بر ثانیه جهت گسترش دسترسی پهنای باند در سراسر کشور افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش بیش از ۵۰ درصد ظرفیت شبکه فعلی است.
در حال حاضر ظرفیت شبکه انتقال به میزان ۱۷ ترابیت بر ثانیه توسعه یافته که در فازهای بعدی تا پایان سال این پروژه به طور کامل اجرایی می‌شود.
 این پروژه علاوه بر رفع محدودیت‌های ناشی از کمبود پهنای باند موجب توسعه تکنولوژی داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی، معرفی توانایی‌های فنی به کشورهای همسایه، افزایش دانش فنی شرکت و افزایش کمی و کیفی مشترکین می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی