صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

اخبار

تسنیم

علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح ماپ (مدیریت اجتماعی پسماند) به صورت پایلوت در روستاهای «داراب کلا و دلیر» استان مازندران در حال اجراست که در نتیجه آن ۷۰ درصد زباله‌های این روستاها کاهش یافته است! باید طرح ماپ را در کل کشور اجرا کنیم. وی افزود: اعتقاد من این است که مردم به عنوان تولیدکننده پسماند، مهم‌ترین رکن مدیریت آن محسوب می‌شوند. پسماند یک سرمایه و درآمد است و مردم زمانی که احساس کنند پسماند، واجد قیمت و ارزش است و برای آنها آورده‌ای دارد، به هیچ وجه سرمایه خود را دور نمی‌ریزند! این موضوع نیاز به آموزش دارد تا برای مردم شفاف‌سازی شود.
همچنین به گزارش مهر، علی سلاجقه در حاشیه سفر به خراسان شمالی از تصفیه خانه فاضلاب شیروان بازدید کرد. تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان در یک‌ونیم کیلومتری غرب شهر شیروان، از سال ۹۵ در حال احداث است. نوع فرایند تصفیه فاضلاب در این تصفیه‌خانه به صورت لجن فعال با هوادهی گسترده است. ظرفیت تصفیه در چهار سال اول بهره‌برداری ۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و از سال چهار به بعد ۱۲ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

 

فارس

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور در بازدید از گنبد مسجد جامع عتیق قزوین، بعد از شنیدن توضیحات مدیرکل و کارشناسان میراث‌فرهنگی قزوین درباره داربست‌های گنبد مقصوره که از ۶۰ سال پیش توسط ایتالیایی‌ها در این مسجد نصب شده است، دستور جمع‌آوری داربست‌ها را با رعایت نکات حفاظتی و مرمتی صادر کرد. وی با بیان اینکه قصد داریم پرونده مساجد تاریخی ایران را برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه دهیم گفت: در این پرونده ۲۴ مسجد از ۱۵ استان کشور کاندیدا هستند که یکی از آنها همین مسجد جامع عتیق قزوین است. این مسجد از قرن دوم برپا بوده اما دوره‌های سلجوقی و صفوی، اوج شکوه آن است و به گفته کارشناسان، برداشتن این داربست‌ها مشکلی برای گنبد ایجاد نخواهد کرد.

 

باشگاه خبرنگاران

علی بیانی، رئیس و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ترکمن از تحویل یک بهله پرنده شکاری عقاب شاهی مصدوم توسط یکی از علاقه‌مندان حیات وحش به این اداره خبر داد و گفت: بعد از بررسی و معاینه اولیه با توجه به شرایط این گونه که از ناحیه بال چپ و چشم راست آسیب دیده بود برای ادامه درمان به اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست فرستاده شد. او افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه حیوان وحشی مصدوم و مجروح و حتی تلف شده به تلفن گویا ۱۵۴۰ یا همکاران این اداره اطلاع بدهند.

 

ایرنا

علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت این اداره کل حدود ۳۲۲ هزار هکتار و حراست از این سطح نیازمند تجهیز محیطبانان است. در صورت اضافه شدن مناطق شکار و صید ممنوع به این عرصه‌ها، وسعت مناطق تحت مدیریت استان به ۴۵۰ هزار هکتار، یعنی حدود ۱۶ درصد از مساحت کل لرستان خواهد رسید. وی افزود: این قشر خط مقدم حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی کشور هستند. در دیدار سالاروند با محیطبانان تجهیزات انفرادی محیطبانان شامل کوله پشتی، کیسه خواب با قابلیت حمل آسان در ارتفاع، چادر تک نفره، کفش کوهنوردی توزیع شد.
 

 

فارس

 فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب با اشاره به برگزاری اجلاس آب و هوایی امارات گفت: کشورهای مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله ایران قربانی اصلی فعالیت‌های قرن‌های اخیر انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای توسعه یافته بوده‌اند. انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث گرمایش جهانی و افزایش تبخیر و از دسترس خارج شدن منابع آب بویژه در خاورمیانه شده است. وی افزود: ایران در هر دهه نزدیک به ۰.۵ درجه سانتیگراد افزایش دما را تجربه می‌کند. این میزان افزایش دما باعث کاهش سرانه آب تجدیدپذیر کشور به میزان حدود ۱۰ میلیاردمترمکعب در هر دهه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی