صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

هر سیلندر گاز؛ یک میلیون و 200 هزار تومان

بازار سیاه گازمایع در سیستان و بلوچستان

زاهدان - گرانی ناگهانی قیمت گاز مایع در سیستان و بلوچستان نه‌تنها عامل گلایه‌مندی شهروندان شد، بلکه بازار دلالان این عرصه را داغ کرده به‌طوری که هر سیلندر گاز مایع ۱۱ کیلویی با قیمت بیش از ۱۲ میلیون ریال، راهی آن سوی مرزها می‌شود.
به گزارش ایرنا، روزهای گذشته خبری مبنی بر افزایش قیمت گاز مایع مردم سیستان و بلوچستان را در شوک فرو برد. در خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها آمده است که «یک شبه قیمت گاز مایع ۱۰ برابر شد و هر سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع با قیمت مصوب سه میلیون و ۱۴۰ هزار ریال عرضه خواهد شد» موضوعی که بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و وضعیت فرهنگی مردم مصوب و اجرایی شد و نه‌تنها عاملی برای گلایه‌مندی و نارضایتی شهروندان از ارائه خدمات در سیستان و بلوچستان شده بلکه بازار آزاد کپسول گاز مایع در این استان را آن هم در روزهای سرد زمستانی داغ کرده است.
نبود نظارت در توزیع گاز مایع در روزهای اخیر گلایه مردم را در برخی نقاط سیستان و بلوچستان درپی داشت چرا که در برخی از نقاط شهری شاهد معطلی بیش از حد مردم برای دریافت سیلندر گاز مایع بودیم. این افزایش قیمت باعث شد بازار سیاه دلالان پررونق‌تر شود. شنیده‌ها حاکی از داد و ستد هر سیلندر ۱۱ کیلویی با قیمت بیش از 12 میلیون ریال است در حالی که هنوز ۲۲ روز تا آمدن زمستان و باز شدن پای سرما به خانه‌ها زمان باقی مانده است.
 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش ناگهانی قیمت گاز مایع در سیستان و بلوچستان، گفت: تصمیم ناگهانی در خصوص گران کردن گاز مایع بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های این استان انجام شده است.
حسینعلی شهریاری با بیان اینکه گرانی یک‌باره گاز مایع اقشار آسیب‌پذیر جامعه، روستاییان و حاشیه‌نشینان را دچار مشکلات می‌کند، افزود: درخصوص مسأله کپسول‌های گاز مایع با استاندار سیستان و بلوچستان هم مذاکره انجام شد. مجموعه استانداری با این تصمیم موافق نیستند. مشکلاتی را که برای مردم پیش آمده به مسئولان وزارت نفت منتقل کردیم.
شهریاری تصریح کرد: با استاندار و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور مذاکره شده اما نتیجه لازم را درپی نداشته است. از سویی اعلام شده به مردم در کنار گاز مایع، نفت سفید هم عرضه می‌شود اما سهمیه نفت درصد قابل‌توجهی از مردم قطع شده است.
 روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان اعلام کرد: در راستای اجرای بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توزیع گاز مایع برای مصرف‌کنندگانی که از گاز شهری بی‌بهره هستند، همانند گذشته مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای بوده و بدون تغییر با نرخ مصوب یارانه‌ای انجام خواهد شد.
بر پایه این مطلب، توزیع گاز مایع برای سایر متقاضیان که مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای نیستند از ابتدای آذرماه امسال با نرخ «فوب» خلیج فارس انجام می‌شود.
تشدید نظارت ها؛ از توزیع تا پرکردن سیلندر گاز
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز از تشدید نظارت‌ها بر عملکرد شرکت‌های توزیع‌کننده و تأسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع با توجه به اعلام نرخ دوم فروش گاز مایع در شهرستان زاهدان خبر داد.
ایرج حسن‌پور افزود: باتوجه به اعلام نرخ دوم فروش گاز مایع از تاریخ یکم آذرماه از طرف شرکت نفت و به منظور حمایت از مردم، طرح نظارتی مذکور با برنامه‌ریزی اداره کل صمت سیستان و بلوچستان از چهارم آذرماه آغاز شده است.
دبیر کارگروه تنظیم بازار سیستان و بلوچستان گفت: مردم استان درصورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی و اقتصادی از جمله گرانفروشی و احتکار، مراتب را جهت رسیدگی از طریق تماس با سامانه مرکز جامع مدیریت یکپارچه پاسخگویی صمت استان به شماره ۱۲۴ گزارش کنند.

ساماندهی عرضه گاز مایع در خوزستان برای جلوگیری از قاچاق
از سوی دیگر چندنرخی شدن عرضه گاز مایع در خوزستان هم شهروندان شهرهای خوزستان را سردرگم کرده است. «علی اصغر چاغروندی»، سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز با بیان اینکه عرضه گاز مایع در استان خوزستان به منظور جلوگیری از قاچاق این سرمایه ملی ساماندهی شد گفت: همه متقاضیانی که از سوخت گاز طبیعی بی‌بهره هستند، می‌توانند برای دریافت گاز مایع به سامانه «سدف» مراجعه و ثبت‌نام کنند.
چاغروندی با اشاره به مصوبه ساماندهی گاز مایع بیان کرد: براساس این مصوبه، گاز مایع با قیمت سابق یارانه‌ای به خانوارها و افرادی که مصرف گرمایشی و پخت و پز دارند عرضه می‌شود اما خرید گاز ویژه مصارف تجاری و صنعتی تنها با قیمت فوب خلیج فارس (نرخ آزاد) ممکن است. البته بهتر است افراد برای مصارف تجاری و صنعتی از سوخت دیگری به جای گاز مایع استفاده کنند.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از مصرف‌کننده‌های استان در سامانه «سدف» ثبت نام کرده‌اند افزود: برخی مصرف‌کنندگان بخش‌های تجاری و صنعتی هم که قبلاً از سهمیه یارانه‌ای استفاده می‌کردند درحال حاضر در برابر فرایند ساماندهی توزیع گاز مایع مقاومت می‌کنند و تمایلی به پیروی از قیمت جدید ندارند.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز با تأکید بر اینکه کمبود گاز مایع در استان وجود ندارد گفت: در رسانه‌های مختلف کمبود این نوع سوخت مطرح شده درحالی که کمبود گاز مایع وجود ندارد و حتی بیشتر از قبل ذخیره‌سازی انجام شده است.
چاغروندی به نحوه ثبت نام افراد متقاضی گاز مایع نیز اشاره کرد و گفت: افراد متقاضی باید برای انجام مراحل ثبت‌ نام، اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند. البته برای همکاری بیشتر با متقاضیان و همچنین تسریع در ثبت نام امکان ثبت نام حضوری متقاضیان در مناطق تحت پوشش هم فراهم شده است.
وی افزود: پس از ثبت نام، درخواست متقاضی باید توسط شرکت گاز تأیید و این شرکت اعلام کند که فرد متقاضی دارای کد ملی و کد پستی مربوطه، فاقد گاز شهری و طبیعی است؛ در مرحله بعد پس از ورود مجدد به سیستم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه مورد نظر در کارت تعریف شده تخصیص داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه مراحل ثبت نام متقاضیان بیشتر از یک روز طول نمی‌کشد ادامه داد: به محض ثبت نام، شرکت گاز موظف است نسبت به تأیید یا رد درخواست متقاضی در همان‌روز اقدام کند تا نسبت به تخصیص سهمیه مورد نظر، تعیین تکلیف شود.

 

بــــرش

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان اعلام کرد: در راستای اجرای بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توزیع گاز مایع برای مصرف کنندگانی که از گاز شهری بی‌بهره هستند، همانند گذشته مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای بوده و بدون تغییر با نرخ مصوب یارانه‌ای انجام خواهد شد

جستجو
آرشیو تاریخی