صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی مطرح کرد

تعهدات ادعایی، داوطلبانه هستند نه الزامی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته به ادعاهای واهی تروئیکای اروپایی درباره تعهدات هسته‌ای ایران پاسخ گفت. تروئیکای اروپایی چند روز پیش در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی نقض اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران شدند و اقدامات ایران همچون لغو انتصاب بازرسان آژانس در سپتامبر را نشان‌دهنده خودداری آن از همکاری لازم با آژانس خواندند.
کنعانی در واکنش به این ادعا به تعهدات متقابل کشورهای اروپایی در چهارچوب برجام اشاره کرد و گفت: تعهدات مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا می‌خواهد به طور یکسان به تعهدات‌شان عمل کنند. عمل متقابل به تعهدات یک اصل شناخته شده و تثبیت شده در حقوق بین‌الملل است.
 برجام دارای طرف غیر ایرانی هم هست!
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت نظارت و راستی‌آزمایی پادمانی آژانس قرار دارد، افزود: جمهوری اسلامی به همه تعهدات خودش براساس برجام و قطعنامه عمل کرده، ولی طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این ایران است که با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است. این اظهارات با انگیزه‌های سیاسی توسط برخی طر‌ف‌ها مطرح می‌شود.
وی تصریح کرد: «این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی از واقعیات اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند. برجام علاوه بر ایران دارای اعضا و طرف‌های دیگر هم هست و دارای ضمیمه‌هایی است که باید توسط همه طر‌ف‌ها اجرا شود. نمی‌توان اجرای تعهدات را از ایران صرفاً طلب کرد و خود به انجام تعهدات‌شان پایبند نباشند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه با تصریح اینکه همکاری ایران با آژانس تحت‌الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده با آژانس ادامه خواهد یافت، ادامه داد: مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچ گونه محدودیتی ندارد.
 
واکنش‌های مقاومت طبیعی است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره ورود ناوهای امریکایی به منطقه و حملات به کشتی‌های اسرائیلی و درخواست امریکایی‌ها برای حملات تلافی‌جویانه علیه ایران نیز گفت: حضور ناوگان نظامی امریکا در منطقه را در چهارچوب استمرار حمایت‌‌های دولت امریکا و ایجاد فضای حمایتی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنیم.
او با اشاره به اینکه ایران همواره به امنیت و ثبات در منطقه پایبند و متعهد بوده و نقش مؤثری را ایفا کرده است، افزود: ادعاهای مقامات امریکایی فرافکنانه و متمرکز بر اهداف سیاسی با هدف انحراف اذهان عمومی از واقعیات صحنه فلسطین و نقش حمایتی تمام عیار دولت امریکا از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است.
کنعانی با اشاره به اینکه افکار عمومی فریب این موج سواری رسانه‌ای دولت امریکا و رسانه‌های امریکایی را نخواهد خورد، بیان کرد: در مورد آنچه از سوی گروه‌های مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی و دولت امریکا رخ می‌دهد، قبلاً هم اعلام کردیم ما نقشی در این اقدامات نداریم و واکنش طبیعی گروه‌های مقاومت در منطقه به نقش غیرقانونی امریکا در حمایت از جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و واکنش طبیعی به حضور غیرقانونی امریکا در خاک برخی کشورها از جمله سوریه است. امریکا باید مسئولیت حضور غیرقانونی خود در منطقه و حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی را بپذیرد.
 
موفق نشدیم کمک ها را به غزه ارسال کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه گفت: ما ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه و مردم فلسطین را از روزهای ابتدایی تجاوز رژیم اسرائیل مورد توجه قرار دادیم و به صورت ملی و در نشست‌های مختلف با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سازمان ملل و گفت‌وگو با مقامات ذیربط صلیب سرخ و... دنبال کردیم. ارتباط مستمری بین هلال احمر ایران با هلال احمر مصر و صلیب سرخ بین‌المللی بوده که کمک‌های خود را ارسال کنیم و در این خصوص اقدام و کمک‌هایی را برای مصر ارسال کردیم، ولی به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی تاکنون موفق نشدیم کمک‌ها را ارسال کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی