حمله نژادپرستانه به سه دانشجوی فلسطینی‌تبار

زهره صفاری
خبرنگار


حمایت‌های بی‌دریغ واشنگتن از تل‌آویو در قتل عام غیرنظامیان غزه، امنیت فلسطینی‌ها را کیلومترها دورتر از خانه‌هایشان و در امریکا نیز به مخاطره انداخته است. یک ماه قبل کودک 6 ساله امریکایی فلسطینی در شیکاگو کشته شد و حالا سه جوان دانشجوی فلسطینی تنها به خاطر لهجه عربی و داشتن چفیه‌ای دور گردنشان هدف حمله مسلحانه قرار گرفته و با گلوله‌های متعدد ضاربی ناشناس مجروح شده‌اند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، گرچه پلیس در کمتر از یک روز مرد 48 ساله ضارب با نام «جیسون جی ایتون» را بازداشت کرد اما هنوز انگیزه او از این حمله وحشیانه مشخص نیست و کارآگاهان اف‌بی‌آی، نفرت پراکنی از سوی تندروهای امریکایی را عامل احتمالی وقوع این فاجعه عنوان کرده‌اند. بنا بر گزارش پلیس ورمونت، در جریان این حمله که شامگاه شنبه در نزدیکی دانشگاه این ایالت در شهر برلینگتون رخ داد، هشام عورتانی، کنان عبدالحمید و تحسین احمد از سوی ضارب مورد توهین قرار گرفته و با شلیک گلوله مجروح شدند.  کمیته امریکایی- عربی ضدتبعیض در پی این حمله بیانیه‌ای منتشر کرد و حال دو تن از مجروحان را وخیم گزارش داد. مرکز آموزشی دوستان رام‌الله در کرانه باختری، جایی که این سه دانشجو در آنجا تحصیل کرده بودند نیز با انتشار پیامی ضمن ابراز تأسف شدید، نگرانی خود را از وضعیت مجروحان اعلام کرد.

تنفر، مهم‌ترین محرک
آن طور که تحقیقات ابتدایی نشان داده است ضارب از آنجا که این سه دانشجو عرب‌زبان بوده و چفیه به گردن داشتند، به آنها حمله کرده است. کمیته امریکایی-عربی ضدتبعیض نیز در بیانیه‌اش این مسأله را تأیید کرد و نوشت: «براساس اطلاعات جمع‌آوری شده، بدون شک تنفر، محرک اصلی این تیراندازی بوده و ما از دستگاه قضا می‌خواهیم این پرونده را با تمرکز بر همین محور بررسی کند. ما امروز شاهد موج بی‌سابقه ضدعربی و ضدفلسطینی هستیم و این پرونده نشان از به خشونت کشیده شدن این مسأله دارد.»
خانواده‌های این سه دانشجو نیز با تأیید این انگیزه، از دادستانی امریکا خواستند تا این پرونده را مصداق جرم ناشی از تنفر بدانند: «ما تا محاکمه عامل این تیراندازی نمی‌توانیم آرام شویم، چراکه باید اطمینان یابیم فرزندان‌مان حمایت می‌شوند و چنین جرایم هولناکی هرگز تکرار نخواهد شد. هیچ خانواده‌ای نباید چنین درد و رنجی را تحمل کند.»

بازتاب خطرناک یک سیاست
دوقطبی میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در دولت و پارلمان بر سر مسأله جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی در جامعه نیز به شیوه‌ای مشابه بازتاب داشته است و برخی گروه‌های تندرو همسو با کاخ سفید، حمایت از صهیونیست‌ها را در اولویت قرار داده و در مقابل اعتراضات گسترده حامیان فلسطینی در خیابان‌های واشنگتن، با تنفر به فلسطینی‌ها نگاه می‌کنند.
تحلیلگران سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی معتقدند این حمله وحشیانه نیز در بحبوحه ترویج سیاست اسلام‌هراسی و ضدیهود دولت امریکا رخ داده است که از زمان آغاز جنگ 7 اکتبر در غزه در فضای مجازی و حقیقی شکلی خشونت‌بارتر نیز گرفته است.
اما اوضاع بغرنج به وجود آمده حتی سران غربی را نیز نگران کرده است، به طوری که پلیس ورمونت در راستای کنترل هر چه سریع‌تر اوضاع، برای دستگیری ضارب جایزه اعلام کرده بود. برنی سندرز، سناتور ورمونت و نامزد سابق ریاست جمهوری دموکرات‌ها با ابراز تأسف از این اتفاق در پستی در شبکه ایکس نوشت: «خبر شلیک به سه جوان فلسطینی در برلینگتون ورمونت شوکه‌کننده و به‌شدت تأسف‌بار بود، چراکه تنفر نه در امریکا و نه هیچ جای دیگر معنایی ندارد.» همزمان حسام زملط، فرستاده فلسطین در امریکا نیز با انتشار تصویر این سه دانشجو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جرایم ناشی از تنفر در قبال فلسطینی‌ها باید متوقف شود.» در این میان کاخ سفید تنها به صدور بیانیه‌ای با مضمون «جو بایدن، در جریان این حمله قرار گرفته است» اکتفا کرد.

نگرانی از تکرار یک جنایت
این دومین حمله مسلحانه علیه فلسطینی‌ها در امریکا بعد از جنگ 7 اکتبر پس از قتل کودک 6 ساله خانواده مسلمان فلسطینی امریکایی در ایلینوی شیکاگو است؛ کودکی که ماه گذشته با حمله یک حامی تندرو صهیونیست‌ها در داخل خانه با 26 ضربه چاقو کشته شد و مادرش نیز به‌شدت آسیب دید.  از همین رو نیز جان موراد، رئیس پلیس برلینگتون معتقد است: «در برهه فعلی هیچ کس نمی‌تواند انگیزه این حملات را چیزی جز تنفر بداند.» در عین حال فرماندار ورمونت تأکید کرد این اتفاق نباید موجب تفرقه یا نفرت بیشتر در جامعه امریکایی شود.
این نگرانی در شرایطی است که به نوشته سایت «mass peace actio» فارغ از سیاست حمایت سیاسی و تسلیحاتی واشنگتن از تل‌آویو و جنگ علیه فلسطین، بسیاری از حامیان صهیونیست با سهامداری عمده در دانشگاه‌ها و مؤسسات امریکایی، گروه‌های دانشجویی حامی فلسطینی را تحت فشار قرار داده و با لغو همایش‌های دانشجویی مرتبط با فلسطین، فضا را به سمت حمایت از صهیونیسم سوق می‌دهند. این تبلیغات سبب می‌شود که بسیاری از گروه‌های تندرو اسرائیلی، همبستگی با فلسطین را به معنای نسل‌کشی یهود به جامعه القا کنند. گرچه در عمل آنچه در این یک ماه و چند هفته شاهد بوده‌ایم بهره‌گیری از سلاح‌های امریکایی و اسرائیلی برای نسل‌کشی فلسطینیان در غزه بوده است اما باز هم این امر نمی‌تواند تهدیدات بالقوه علیه فلسطینی‌ها را تعدیل کند.
رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر با حمایت و تأیید کاخ سفید بیش از 13 هزار غیرنظامی را در غزه به شهادت رسانده است که از این تعداد نزدیک به 6 هزار نفر کودک بوده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی