صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

پیشرفته‌ترین شناور رزمی ایران به ناوگان شمال نداجا ملحق شد

«دیلمان»؛ صلح‌بان جدید خزر

 ناوشکن «دیلمان»پیشرفته‌ترین شناور رزمی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته طی مراسمی رسمی با حضور جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه به ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) نیروی دریایی ارتش ملحق شد.
دیلمان که در زمره ناوشکن‌های پیشرفته پروژه موج و از کلاس جماران است با برخورداری از سامانه‌های دفاعی و شناسایی پیشرفته دارای دکل یکپارچه با قابلیت نصب رادار ارائه فازی به نام «چشم عقاب» است تا در اوج اقتدار چشم بینای ایران در پهنه دریایی استراتژیکی همچون دریای خزر باشد. این ناوشکن 1500 تنی که توسط متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع با صرف 950 هزار نفرساعت در ‌مدت
 4 سال طراحی و تولید شده از قابلیت سه ماه ماندگاری در دریا، درگیری و منهدم ساختن انواع اهداف سطحی و هوایی و نیز بدنه رادارگریز برخوردار است.

امنیت و آرامش منطقه
ناوگان نیروی دریایی ایران در شمال کشور و دیلمان به عنوان ناوگان افزوده شده به آن در خدمت‌ آرامش و امنیت منطقه است؛ سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تأکید بر این مهم در مراسم الحاق ناوشکن دیلمان در بندرانزلی گفت: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و ما با همه کشورهای ساحلی این دریا روابط دوجانبه و دوستانه و نظامی داریم. وی در این رابطه افزود: این ناوشکن و سایر توانمندی‌های ما در نیروی دریایی در شمال کشور در خدمت‌ آرامش و تأمین امنیت ناوگان تجاری و مقابله با تروریست‌ها و حوادث احتمالی آینده است و می‌تواند امنیت پایدار و قابل‌اتکا برای تمام فعالیت‌های ملت ما و کشورهای همسایه در دریای خزر فراهم کند.

بازدارندگی پایدار
 در گرو توانمندی‌های بومی
سردار باقری با اشاره به سهم نیروی دریایی در قدرت بازدارندگی پایدار نیروهای مسلح افزود: تنها قدرت بومی ملت ایران است که با توانمندی‌های بومی خود در راستای فرامین فرمانده‌کل قوا توانسته است مقابل شیطنت‌های دشمنان بایستد و امنیت قابل‌اتکایی برای فعالیت‌های ملی فراهم کند.دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در این مراسم با اشاره به ارتقا و توسعه توانمندی‌ها و تجهیزات نداجا در مسیر تدابیر ابلاغی رهبر معظم انقلاب، گفت: ناوشکن دیلمان با تجهیزات به‌روز و تسلیحات بالا می‌تواند با دریامانی بالا در ارتقای سطح کیفی توان دریایی ناوگان شمال برای آموزش و پرورش نیروها و البته امداد و نجات عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

نیروهای دریایی ارتش و سپاه؛ قدرت‌های پیش‌رونده و بازدارنده
همچنین همزمان با الحاق ناوشکن‌های پیشرفته دیلمان به ناوگان نیروی دریایی ارتش، دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در پیامی تأکید کرد: نیرو‌های دریایی «ارتش جمهوری اسلامی ایران» و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» با مشت‌های آهنین و در هم تنیده خود تحت فرماندهی ولی امر مسلمین جهان به قدرتی پیش رونده و بازدارنده در ابعاد مختلف در منطقه تبدیل شده‌اند.

ویژگی‌های جنگی ناوشکن دیلمان
«دیلمان» سرباز جدید ایران در دریای خزر و پنجمین محصول پروژه موج 94 متر طول، 11.1 متر عرض و آبخوری به‌ارتفاع 3.25 متر دارد و با 1500 تن وزن از سرعت 26 نات برخوردار است. یکی از مزیت‌های دیلمان نسبت به ناوشکن‌های قبلی برخورداری از سامانه رانش چهارخطی (برخورداری از 4 شفت و 4 پروانه) و سامانه بوتراستر با توان 86KW و دور متغیر تا 1480 دور است. اینها مزایایی است که حضور دیلمان در دریای بسته خزر و مانورپذیری آن در جریان آب قوی نقاط عمیق خزر را ممکن می‌سازد.
این ناوشکن از تسلیحاتی همچون توپ 76میلیمتری فجر27 در سینه ناو؛ 6 قبضه توپ 20میلیمتری اورلیکن در جلو، عقب و طرفین ناو؛ 8 فروند موشک‌های ضدکشتی قادر و قدیر با بردهای 200 و 300 کیلومتر و 6 اژدر مارک 46 از «سامانه دفاع نقطه‌ای کمند» برای مقابله با موشک‌های کروز، «سامانه الینت مرصاد» برای جمع‌آوری و شنود سیگنالی، «سامانه خودحفاظتی چف جوشن» برای مقابله با موشک‌های هدایت راداری و دکل یکپارچه‌ای که امکان برخورداری از رادارهای پیشرفته ارائه فازی 4وجهی و سایر سامانه‌های پیشرفته راداری و الکترونیکی را به دیلمان داده برخوردار است.
ارائه فازی «چشم عقاب» که برای این ناوشکن طراحی شده از 4 وجه با شعاع پوشش 90 درجه و مجموعه 360 درجه برخوردار است. این رادار که در باند فرکانسی ایکس کار می‌کند برد 200کیلومتری دارد و با مجموع 4 هزار ارائه خود (هر وجه 1000 ارائه) توانایی کشف 100 هدف و درگیری با 13 هدف را دارد.
رادار چشم عقاب توانایی به روزرسانی اهداف در مدت زمان کمتر از یک ثانیه را دارد و به همین جهت امکان تغییر سریع فرکانس و تحلیل سیگنال‌های اخلالگر را دارد. این توانایی در حوزه ضد جنگ الکترونیک قابلیت مناسبی در اختیار چشم عقاب قرار می‌دهد.پد بالگرد ناوشکن دیلمان نیز به نحوی افزایش سطح داده شده که می‌تواند بالگردهای سری SH را روی خود حمل کند. تا قبل از این شناورهای کلاس موج تنها توانایی حمل بالگردهای AB 212 را داشتند که به این ترتیب توانایی حمل بالگردهای ضدزیردریایی را نیز کسب کرده‌اند.
وزارت دفاع: رزم‌ناوهای 6000 تنی در راه است
پیشرفته‌ترین ناوشکن دریایی نداجا در حالی به ناوگان شمال این نیرو ملحق شد که وزارت دفاع از در راه بودن
 رزم ناوهای 6000 تنی خبر داد. ‌امیر قلی‌زاده، رئیس گروه شناورهای سطحی وزارت دفاع در مراسم الحاق دیلمان طی سخنانی با بیان اینکه در آینده نه‌چندان دور با همکاری سازمان صنایع دریایی و نیروی دریایی ارتش خبرهای خوبی از رزم‌ناوها و شناورهای با تناژ 6 هزار تن خواهید شنید، گفت: این شناور قادر است سه ماه در دریا ماندگاری داشته باشد و می‌تواند با انواع اهداف سطحی و هوایی درگیر و آنها را منهدم کند. همچنین تغییراتی که در بدنه دیلمان داده شده موجب رادارگریزی آن شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی