صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

اخبار

آغاز طرح ملی فیبر نوری
 در جزیره ابوموسی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در جزیره زیبای ابوموسی در حال اجراست تا امکان ارائه سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه‌ای به هموطنان ساکن این جزیره فراهم شود.
به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی افزود: ۶ ماه پیش هم جزایر همیشه ایرانی خلیج فارس با فیبرنوری دریایی به بندر لنگه متصل شدند.

مراکز داده غیراستاندارد
دستگاه‌های دولتی تعطیل می‌شود
مراکز داده دستگاه‌های دولتی که از حداقل استانداردها برخوردار نیستند شناسایی و در صورت انجام نشدن اصلاحات لازم تعطیل خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی این سازمان با اشاره به مسئولیت خطیر وزارت ارتباطات در حفظ و نگهداری زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور گفت: تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاه‌های دولتی و حدود ۶۰ درصد خدمات آنها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند که بنا به تکلیف قانونی، این خدمات باید افزایش یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حدود ۲۸ میلیون کاربر ثبت شده دارد و از هر خانوار ایرانی یک نفر از خدمات این سامانه حتی در دورترین نقاط کشور استفاده می‌کند، ضرورت میزبانی و نگهداری از داده‌های دستگاه‌های اجرایی در مراکز داده‌ای که دارای زیرساخت‌های قابل اعتماد، امن، حفاظت شده، پایدار و استاندارد هستند، دوچندان می‌شود.
منکرسی خاطرنشان کرد: وظیفه شناسایی و ارزیابی مراکز داده دستگاه‌های دولتی به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است تا ضمن ارزیابی و شناسایی مراکز داده دستگاه‌های دولتی در 5 فاز، از ارائه خدمات توسط مراکز داده غیرمجاز و غیراستاندارد جلوگیری شود. اگر مراکز داده‌ از استانداردهای در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری داشتند و امکان اصلاح برای آنها وجود نداشت، راهکار جایگزین، استفاده از زیرساخت یکپارچه ابردولت است تا ضمن برخورداری از ضریب قابل توجهی از امنیت و پایداری با تمرکز بیشتر بر افزایش کیفیت، به ارائه خدمات خود بپردازند.

۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی
 با کمک یک دانش‌بنیان
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شدند با استفاده از دانش و فناوری بومی، کیت‌های تشخیص سرطان روده را در داخل کشور تولید و تجاری‌سازی کنند که این دستاورد، ۲۰میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، حامد باقری مدیرعامل گفت: ما تولیدکننده‌ تخصصی کیت‌های تشخیص سریع برای تشخیص سکته قلبی، تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونت‌ها هستیم.
وی با اشاره به دقت ۹۰ درصدی تشخیص این کیت‌ها گفت: در حال حاضر برای تشخیص این سرطان، کولونوسکوپی انجام می‌شود که بسیاری حاضر به انجام آن نیستند. اما با کمک این کیت و یک نمونه‌گیری ساده از مدفوع می‌توان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلاست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیص، فرد برای کولونوسکوپی معرفی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی